Hoe kan je je kind helpen stoppen met bedplassen?

Mijn zoontje is 7 jaar en plast 's nachts in zijn bed. Ook al drinkt hij niet meer voor het slapengaan en gaat hij eerst nog eens plassen. Wat kan ik doen om hem ervan af te helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Met name bij jongens komt bedplassen op deze leeftijd nog vaak voor. Je zoontje slaapt waarschijnlijk te diep en wordt niet wakker van het signaal dat hij moet plassen. Je kunt hem helpen door hem op een vaste tijd wakker te maken en te laten plassen, bijvoorbeeld om een uur of elf 's avonds. Op een gegeven moment past zijn slaapritme zich naar deze routine aan en zal hij vanzelf wakker worden om te gaan plassen. Je mag hem gerust een beetje wakker maken en tegen hem praten en hem stimuleren om steeds meer zelf te doen.
Dit wakker maken om hem te laten plassen kan echt nog geruime tijd duren, maar is eigenlijk niets om je zorgen over te maken. Kinderen slapen op die leeftijd vaak het klokje rond en als ze diep slapen, worden ze niet wakker omdat ze moeten plassen.
Als er na verloop van tijd geen vordering in zit, kun je je huisarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

plaswekker.:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb geduld. Bij sommige kinderen duurt het gewoon wat langer.
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Dank je Monique. Ik spreek uit ervaring...
op deze site staan een aantal tips

Toegevoegd na 1 minuut:
Blaastraining

's Ochtends laat u uw kind in korte tijd 2 bekers water leeg drinken. Als het plasmoment zich aandient, wordt deze uitgesteld. Tel bijvoorbeeld langzaam tot 10. Herhaal dit de daarop volgende dagen en probeer het moment van plassen steeds langer uit te stellen.

Een andere manier is om uw kind in een maatbeker te laten plassen. De daarop volgende dagen moet dan worden geprobeerd meer te plassen dan de vorige keer.

De overtuiging bij deze methode is, dat uw kind met een grotere blaas meer kans heeft de nacht droog te overbruggen dan met een kleinere blaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis Centrum Bedplassen bekijk de site daar heb ik de informatie gevonden.
Informatie voor Ouders
Een kind dat overdag zindelijk is zal meestal wat later ook ’s nachts droog blijven. Sommige kinderen moeten nog een tijdje ’s nachts een keer opgenomen worden om hen een plas te laten doen. Het wordt pas als een probleem ervaren als kinderen, die overdag gewoon zindelijk zijn, na de kleuterleeftijd nog geregeld in bed plassen. Bedplassen is een merkwaardig verschijnsel. Voor een zuigeling en kinderen tot een jaar of drie is het normaal, voor een vijfjarige is het vervelend en op oudere leeftijd kan het een obsessie worden voor het kind zelf en voor het hele gezin. Op volwassen leeftijd verdwijnt het vaak spontaan, hoewel er ook volwassenen zijn die nog in bed plassen. Ruim 15 % van alle zesjarigen en 5 % van de tienjarigen zijn ’s nachts nog niet droog. Voor de leeftijdsgroep tussen de vijftien en de achttien jaar is dat naar schatting 1,5 %. Het is niet precies bekend hoeveel volwassenen met dit probleem worstelen, omdat het onderwerp op deze leeftijd taboe is. Bedplassen komt bij jongens twee keer zo veel voor als bij meisjes, een duidelijke reden daarvoor is onbekend.
Theorie
Een kind dat na de kleuterleeftijd tijdens slaap zonder opzet soms meerdere malen per nacht in bed plast noemen we een bedplasser (enuresis nocturna). Het plasproces verloopt volkomen normaal: Het kind doet een complete plas in bed. In Nederland geldt de norm van twee keer per maand in bed plassen bij kinderen van vijf en zes jaar en tenminste een keer per maand bij oudere kinderen. We spreken van bedplassen (enuresis nocturna) wanneer er geen lichamelijke stoornis aanwezig is zoals diabetes, urineweginfecties of epilepsie.
Ook maken we onderscheid tussen kinderen die ’s nachts nooit droog geweest zijn (primair bedplassen) en kinderen die al helemaal zindelijk waren maar die in bed zijn gaan plassen (secundair bedplassen). Bij meer dan de helft van de kinderen komt bedplassen in de familie voor. Hun ouders zullen daardoor meer begrip tonen omdat ze het zelf hebben meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb geduld en wacht tot het vanzelf een keer goed gaat koop anders luiers voor hem of laat hem voor het slapen 2 X plassen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7 jaar en bedplassen is nog geen leeftijd om je echt zorgen te maken. Het is wel tijd om er inderdaad aandacht aan te besteden. Allereerst zou ik je adviseren om naar een dokter te gaan. Als er fysiek niets aan de hand is dan is het zaak om te kijken of er psychische redenen zijn van het bedplassen.

Kinderen die bedplassen zijn vaak hele gevoelige kinderen. Ze vinden het doorgaans moeilijk om hun emoties te tonen. In hun slaap komen ze letterlijk tot ontspanning en de blaas ontspant zich dan dusdanig dat hij daar geen controle over heeft.

Niet laten drinken voor het slapen gaan, uit bed halen om te laten plassen en allerlei hulpmiddelen zullen niet of nauwelijks helpen. Sterker nog, hoe meer je er mee bezig bent en hoe meer aandacht het krijgt hoe langer het duurt voordat het probleem zich oplost.

Hoe is het kind overdag? Hoe gedraagt hij zich op school? Wordt hij gepest? Kan hij zijn gevoelens en emoties goed uiten? Kan hij tegen kritiek en straf? Dit zijn vaak achterliggende oorzaken van bedplassen.

Zorg dat je kind zelfvertrouwen krijgt. Dat hij goed is zoals hij is. Besteed geen aandacht meer aan het bedplassen. Hij vindt het zelf al erg genoeg.

Ik weet hoe je eronder kunt lijden als kind, vooral als het straks ouder wordt. Heb zelf heel lang in bed geplast.

Sterkte!