Honing is gevaarlijk voor baby's, maar is dat ook als het in het product gekookt is?

Ik heb een appel gekookt en voor de zoetigheid honing toegevoegd.(onder het koken) Is de bacterie uit de honing dan weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (5)

De bacterie is dood, mits je lang genoeg hebt gekookt. Kook je te kort, dan zijn er bacterieën die nog overleven.

De gifstoffen die sommige bacterieën tijdens hun leven hebben geproduceerd, gaan meestal niet weg door te koken. Ik weet echter niet of de honing-bacterie ook van die gifstoffen achterlaat.
14 jaar geleden
Je moet een baby onder de 1 jaar maar geen honing geven, ondanks wat ik hier ga schrijven:
Kinderbotulisme (dat kan de honing veroorzaken) kost het leven van minder dan 0.00003% van de gevallen van kindersterfte. De kans dat je getroffen wordt door een vallend onderdeel van een vliegtuig is dus groter.
Dat om het geheel even te relativeren.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja precies.. want ik ben er ook niet dood aangegaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ernstig ziek kind - ook al sterft het niet - is ook niet leuk, natuurlijk.
AWM
14 jaar geleden
Helemaal waar, en schreef dan ook dat je het beter niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was dan ook absoluut geen kritiek op jou, Antwoordman.
Ook al is dit risico maar klein, waarom zou je het willen nemen? Jij bent degenen die verantwoordelijk is voor dit kleine kind en…je doet je kind niets tekort als je het geen honing geeft. Integendeel: je went het kind niet onnodig aan een zoete smaak en je beschermt het tegen een een mogelijk gevaar voor de gezondheid.

Uit de volkskrant:
"Zuigelingen kunnen ernstig ziek worden van honing. Het natuurproduct kan besmet zijn met de bacterie die botulisme veroorzaakt. Dit heeft het ministerie van Volksgezondheid vrijdag laten weten. Het adviseert geen honing te geven aan baby’s tot een jaar. Kinderen kunnen van besmette honing infantiel botulisme krijgen. Deze ziekte tast het zenuwstelsel aan. Daarbij kunnen in een korte tijd symptomen als verminderde eetlust, aanhoudend huilen, sloomheid en verstoppingen optreden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom heb je er niet gewoon wat suiker aan toegevoegd als het dan toch zoeter moest? Lijkt me minder schadelijk voor je kind dan honing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom kook je een appel? Om als babyvoeding te gebruiken? Goed dat je je kindje vers fruit gunt, maar als ze nog zó klein zijn is een potje Olvarit echt geen schande. Als ze wat ouder worden en tandjes hebben kan je kleine verse stukjes fruit geven. Honing risico's worden denk ik ook aardig overschat. Tuurlijk kan je het beter niet geven tot 1 jaar oud maar de kans is wel erg klein dat er iets gebeurt. Laat je niet te veel gek maken door de media, conslutatiebureaus en andere moeders. Ik heb zelf 2 kleine kinderen en als je "gewoon" doet en vertrouwd op jezelf dan is dat meer dan prima. Heb lol en geef liefde (en af en toe een potje Olvarit haha) en geniet!