Het gemiddelde meisje van 9 jaar is 137.5 cm..
Maar, til daar niet te zwaar aan, het zijn maar gemiddeldes dus iets eronder zitten of iets erboven is heel normaal! Bovendien groeit het ene kind sneller dan het andere en hebben zij ook hun eigen groeispurt momenten, jou dochter kan maar zo flink gaan groeien volgend jaar..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de bron zie je een groeicurve voor meisjes. Daarin zie je dat de lengte van een meisje van 9 kan variëren tussen (ongeveer) 1,22 meter en 1,53 meter. Je dochtertje is dus wat aan de kleine kant, maar dat zegt op zich weinig over haar lichamelijke ontwikkeling: als de ouders (dus jijzelf en de vader) klein van stuk zijn, worden je kinderen waarschijnlijk niet veel langer dan jullie.
Het gaat vooral om de ontwikkeling. Als je haar huidige lengte in de grafiek van de curve zet, zou haar ontwikkeling ongeveer op dezelfde lijn moeten blijven zitten (die lijn is in haar geval -1,0 SD, waarbij SD staat voor 'standaarddeviatie', ofwel de afwijking van het gemiddelde). Zolang ze niet ineens 'zakt' naar een andere lijn (bijvoorbeeld -2,0 SD), is er geen sprake van een groeiachterstand. Een volwassen vrouw van rond de 1,65 meter is niet erg lang, maar zeker geen uitzondering (en ik kan het weten, want ik ben 1,66 meter).
Als jij en de vader wel veel langer zijn, kun je contact opnemen met de huisarts. Dat moet je natuurlijk sowieso doen als je zorgen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn dochters van 9 (tweeling, niet te vroeg geboren dus geen achterstanden) zijn 1.22m en 1.24 m. Mijn zoon van 11 is 1.37m. Dus ja, die zijn allemaal klein voor hun leeftijd. Maar wel kerngezond. Mijn man en ik hebben een normale lengte dus we verwachten eigenlijk dat de kinderen dat uiteindelijk ook wel redden. en zo niet, dan niet. Vraag je vooral af wat je wilt voor je kind. Wij willen bijvoorbeeld geen groeihormonen ivm de mogelijke gevolgen daarvan. Als je dat wel zou wensen voor je kind is het handig om naar een arts te gaan. Wij leren onze kinderen dat iedereen verschillend is maar dat iedereen gelijk is. Of je u groot, klein, wit, rood, zwart, dik of dunt bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gemiddelde lengte van een meisje van 9 ligt tussen de 1.34 en de 1.38. Het is niet erg als het meisje wat kleiner is dan de rest. Het ligt ook aan de lengte van de ouders! Onthoud wel goed dat uw dochter nog een groeispurt moet krijgen. Dan schiet ze in eens de lucht in. Het is gewoon een kwestie van wachten, wachten, wachten.