Ons zoontje gaat naar mijn zus als wij beiden overlijden hoe leg ik dat vast?

Wij hebben besloten om dat niet via de notaris te doen. Hoe stel ik zo'n brief op en moet deze handgeschreven zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mag ik vragen waarom je dat neit via de notaris wilt regelen?

Het beste antwoord

Dit moet je doen via de notaris, anders is het geen geldig document. Je moet dit op laten nemen in je testament.Overigens zal de rechter je kinderen het liefst onderbrengen bij familie, er wordt eerst gekeken of je kinderen bij een familielid terecht kunnen, maak dus ook duidelijk aan de rest van je familie dat jouw kinderen na jullie overlijden naar je zus gaan. Maar vermeldt dit voor de zekerheid ook in je testament.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt natuurlijk zelf een brief opstellen, dit hoeft niet handgeschreven maar wel met een pen ondertekend, kopiëer deze brief enige malen en onderteken ze, verspreidt deze over je familieleden, dan weet iedereen wat je wil en kan de brief eventueel aan de rechter worden overgedragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben offertes opgevraagd en gaan binnenkort naar de notaris.

Andere antwoorden (3)

Het beste is je zus als voogd aan te stellen:

"Bij gehuwden oefenen de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uit. Als een van beiden overlijdt, krijgt de ander automatisch het ouderlijk gezag. Als de ander vervolgens ook overlijdt (of als de ouders tegelijkertijd overlijden), benoemt de rechter een voogd over de kinderen, tenzij de ouders in een testament zelf al een voogd hebben benoemd.

Door zo'n voogd-benoeming in een testament is de rol van de rechter uitgespeeld. De ouders hebben dan dwingend bepaald bij wie hun kinderen terechtkomen. Desgewenst kunnen ook gezamenlijke voogden worden aangewezen. "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dit is haar vraag Wij hebben besloten om dat niet via de notaris te doen. Hoe stel ik zo’n brief op en moet deze handgeschreven zijn? Daar geef je geen antwoord op.
Je kunt niet besluiten om dit 'niet via de notaris te doen'.

Als er geen testament is gemaakt, waarin een voogd is benoemd (óf er is wel een voogd benoemd, maar deze aanvaardt zijn functie niet), dan zal er een voogd moeten worden benoemd door de rechter. De rechter raadpleegt in dat geval de families. Soms kan een rechter op basis daarvan geen oplossing vinden, bijvoorbeeld omdat er meerdere geschikte voogden (bereid) zijn. De rechter kan dan de Raad voor de Kinderbescherming om advies vragen.

Voor een testament moet je naar... de notaris.
10 jaar geleden
Het beste kun je een advies gesprek met een notaris voeren.
Hierin kan hij je goed voorlichten over hoe je dit het beste kunt doen. Waarschijnlijk zal het er inderdaad op neer komen dat je dit via hem in je testament of een ander officieel document zal moeten vastleggen.