Dat kan, maar hoeft helemaal niet.
Iemand met dyslexie heeft in het algemeen automatiseringsproblemen, vaak gaat het leren van de tafels bijvoorbeeld ook moeizaam. Maar ook het leren spreken heeft met automatiseren te maken, het automatiseren van klanken, het onthouden welk woord waarbij hoort. Dus als dat het probleem is, dan is er een verband,
Maar een kind met een taalstoornis, of taalachterstand, hoeft niet per we dyslexie te hebben. Ik begeleid leerlingen met een rugzak in het reguliere basisonderwijs. Een van mijn leerlingen heeft een forse taalstoornis, heeft op basis daarvan ook zijn rugzak. Hij heeft erg veel moeite met het uitspreken van bepaalde klanken (al gaat het nu al heel goed) , en met het formuleren van zinnen, begrijpelijk spreken, maar nu hij in groep 3 zit, gaat leren lezen tot onze vreugde moeiteloos.

Bovendien kan kan een kind dat dyslexie heeft best verbaal heel sterk zijn en helemaal geen problemen hebben met taal in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker, later beginnen met praten en een tragere spraakontwikkeling dan bij leeftijdsgenootjes zijn symptomen van dyslexie.
http://www.dyslexieweb.nl/dyslexie-informatie/wat-is-dyslexie

Mijn zoon had met 2/3 jaar al moeite om zich uit te drukken met vriendjes uit de buurt, had een taalachterstand in groep 1 en uiteindelijk bleek in groep 6 dat hij ernstige dyslexie heeft.

Toegevoegd na 54 minuten:
Met dat het een symptoom is wilde ik aangeven dat er een verband is, dat ALS je een spraakachterstand hebt dat dat KAN duiden op dyslexie. Natuurlijk is het zo dat het ook wat anders kan betekenen dan dyslexie maar zo had ik je vraag niet opgevat.

Je hoeft niet alle symptomen te hebben om dyslexie te hebben, al die symptomen staan dus op de site.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat was bij mijn dochter ook: late spraakontwikkeling, lang na moeten denken voor dat er een goed lopende zin wordt gemaakt. Wij dachten dat het aan de meertalige opvoeding lag, maar dat was niet het geval. Zij heeft ook in groep 6 haar 'dyslexiediploma' gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kind klets mij wel de oren van het hoofd maar toen hij drie was was hij de jongste in een rij achtertuinen aan elkaar en kon hij totaal niet op tegen al die andere kinderen. Als die hem wat zeiden wat hem niet aanstond had hij gewoon geen woorden om daarop te reageren dus moest hij (in zijn ogen) wel slaan. Nog steeds (groep 7) laat hij zich verbaal de kaas van zijn brood eten, vooral meiden zijn al heel snel op de basisschool goed talig en daar kon en kan hij niet tegenop. Gewoon kletsen gaat wel maar we zijn waarschijnlijk nu ook wel gewend aan zijn zinsbouw maar achteraf had de basisschool toen al moeten denken aan dyslexie. Begin groep 5 hebben ze nog allemaal glashard ontkent dat dat de reden was (het kan niet anders dan dat ze toen gedacht hadden dat hij gewoon dom was).
Dit is onderzocht bij kinderen bij wie dit erfelijk bepaald is: die hebben op 30 maanden moeilijkheden met de spraakproductie en grammaticale ontwikkeling en een tragere verwerving van woordenschat voor ze naar school gaan en hebben uiteindelijk ook een achterstand bij de kennis van het alfabet.
bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslexie