Hoe kan ik mijn dochter uit groep 3 helpen zich beter te concentreren?

Mijn dochter van 7 heeft moeite haar concentratie bij haar taken te houden en heeft daardoor een te laag tempo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Maak het interessanter voor je kind om het te leren, daag haar daarmee uit, dat ze die dingen die ze geleerd heeft met jou kan meten... Dan stijgt haar aandacht en concentratie als vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat bij ons hielp: elke avond een stukje samen lezen (hij 1 blz, ik 1) uit een boekje van de kern waar ze in bezig zijn (bieb!) Je hebt ook samenleesboeken waarbij de ene bladzijde op een laag nivo is en de bladzijde erna hoog. Kan je kind de ene lezen jij de andere. Doordat mijn zoon daardoor beter leerde lezen kon hij het op school ook beter bijbenen. Hij snapte het gewoon eerder en hoefde zich dan ook niet zo in te spannen om alleen maar mee te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je via school in aanmerking kunnen komen voor remedial teaching voor jou dochter. Vraag het eens, als ze er voor in aanmerking kan komen kun je ook handsvatten krijgen om thuis te oefenen. succes
Probeer haar thuis eens kleine taakjes uit te laten voeren.
1 voor 1 aanbieden.
Probeer eens korte verhaaltjes voor te lezen,en dan daarna korte vragen te laten stellen over het verhaaltje.
Je kunt haar laten prikken prikkaarten en priklappen kan je in de speelgoedwinkel kopen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk kind van die leeftijd speelt liever dan dingen te doen die haar niet interesseren. Maak kennis interessant. Spelenderwijs kan je haar toch al veel bijbrengen. Zing het alfabetliedje, het abc op een leuke melodie en laat haar meezingen, op gegeven moment zit het alfabet er feilloos in. Herhalen is voor een kind n.l. leren. Mijn zoon, puber van 14, had op de basisschool al een ongelofelijke woordenschat omdat hij heel graag taalspelletjes deed.Als we samen boodschappen gingen doen , toen hij pleuter/kleuter was, zei ik bijv. 'water'en zei hij 'druppel'en dan verzonnen we er steeds iets bij om de beurt, zoals waterplas, -kraan, -glas enz. Of we deden waterkraan, kraanwagen,wagenwiel,wielewaal en dan kwam;"mam, wat is dat"? en dan legde ik hem uit dat het een vogel was en dan zochten we thuis op hoe die eruit zag. Voor je het weet zit je dan in de fauna te doceren.
Wat dat betreft is internet een uitkomst. Ook op de computer leren kinderen spelenderwijs heel veel. Er zijn echt goede educatieve spelletjes te koop of te googelen.
Zelfs via school worden ze vaak aangeboden. Al laat je haar maar een half uurtje per dag met zo`n spelletje spelen. Misschien vindt ze het zo leuk dat ze er zelf mee aan de slag gaat met papier en potlood. Soms willen homeopathische middelen ook wel helpen om beter te cosentreren. Ze zijn er zelfs speciaal voor kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
cosentreren moet natuurlijk consentreren zijn.
14 jaar geleden
Hoewel op zo een algemene vraag moeilijk een antwoord te geven is omdat elk kind uniek is lijkt het me wel toe dat een zekere mate van ontspanning bij een taak zeer belangrijk is. In die zin dat als u haar tijdens een taak (rekensommen maken bijvoorbeeld) tegelijkertijd probeert in te oefenen dat zij geconcentreerd erbij moet blijven dan zijn dit twee taken in een en ons aller aandachtsnivo is nu eenmaal beperkt.
De aandacht die zij dan moet schenken aan de taak "concentreer je" neemt denkruimte is en dat kan dan niet ten goede komen aan het rekenen. Probeer dan maar eens later het cijfer erbij erop te nemen en een konklusie te trekken of de foutjes nu het gevolg zijn van de stand van de rekenkunde of van de concentratiekunde.
Dus indien u en zij graag dat concentratievermogen willen verhogen kan dat lijkt me beter apart geoefend worden om dan ook te onderzoeken waardoor zij afgeleid wordt. Ik zou daar dan echt met de leerkracht over gaan praten. Maar we weten allemaal dat die ook maar 8 uur per dag heeft en meer leerlingen in de klas.
Een ander punt is dat als het kind al dat gedoe niet echt leuk vindt en het niet vanuit zichzelf te overtuigen is de optie er vrede mee te hebben ook geen slechte is. Als ze een dromertje is dan lijkt mij dat helemaal geen punt. Dat is haar kwaliteit en de schoolse norm is minder van belang dan haar innerlijk medaillon. Teveel druk op haar zeker als ze er een nare ervaring aan over houdt lijkt me ernstiger dan een kind dat gelukkig is met wat ze heeft en daarmee kan.
Bovendien: als ze veel tijd moet stoppen in concentratieoefeningen raakt ze ook achter. Waar evenwel dan tegenover staat dat als ze echt zelf sneller wil kunnen ze ook gemotiveerd wezen zal. En het kan natuurlijk ook iets zijn dat over een tijdje vanzelf over is.
Ons op maximaal presteren gericht systeem en de waarde die wordt toegekend aan hoge cijfers maakt het moeilijk voor kinderen zichzelf te waarderen als het wat lagere cijfers haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
houd iniedergeval een vast patroon aan.
als je aan het lezen bent, ga je niet tegelijk andere dingen doen. alle frutsels, en dingen die haar misschien afleiden van tafel. maar verder zou ik het ook niet weten.
groetjes jamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft de leiding van de school dit al aangegeven als probleem.! En jullie gevraagd om dit onderdeel mee te ontwikkelen. Er kan ook een te grote druk op haar schouders komen.
Je dochter is nog maar zeven jaar en begint dus met taken op school.
De tips over het samen lezen van de andere G V is een gouden en daar sluit ik me bij aan.
Maar ga eerst in overleg met de klasse leraar.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hulpmiddel heb ik een paar keer een doosje dubbel tomaatconcentraat gebruikt. Klein en handig en ik hoefde niet uit te leggen waarom. Besef dat dit niet altijd lukt maar een ludieke manier is altijd wel een klein paard van troje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heldere instructie helpt. Dus precies vertellen wat de bedoeling is, en duidelijk aangeven wat daarna moet gebeuren. Misschien kan de leerkracht er wat extra aandacht insteken door tegen je dochter te zeggen 'En dit rijtje ga je eerst helemaal afmaken voordat je weer wat anders mag gaan doen'.

Sommige kinderen hebben ook heel veel baat bij visuele ondersteuning met een zgn. 'Time Timer', Kleurenklok of eierwekkertje (hoewel die dingen weer irritant tikken). Zo krijgen ze een beter besef van wat er binnen een bepaalde tijd van ze verwacht wordt. Je kunt daar thuis ook mee oefenen. Mijn dochter heeft b.v. een eierwekkertje bij het wassen en tanden poetsen, omdat ze anders rustig een half uur in de badkamer aan het meutelen is, terwijl ze dat helemaal niet wil, en boos op zichzelf wordt omdat ze meteen naar bed moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je dochter is nog jong. Meestal lost dit probleem zich vanzelf op. Bij niet alle kinderen komt deze concentratie op hetzelfde moment. Sommige kinderen zijn iets langer speels dan andere.

Op school wordt er al van haar verwacht dat ze haar taken af maakt. En zelfs al doe ze er lang over, het wordt wel van haar verlangd en als ze het niet doet wordt ze hier op aangesproken.
Als je thuis de druk op gaat voeren, heb je kans dat ze onzeker wordt. Gun haar nog maar wat tijd. Ze heeft nog een heel leven voor zich.

Het enige dat je thuis wel kunt doen, is er op letten dat ze de dingen waar ze aan begint, afrondt voor ze iets nieuws pakt. Soms fladdert een kind zo in het rond dat ze iets pakt, er weer wat nieuws in haar opkomt dat ze dan gaat doen etc. Je mag dan wel van haar vragen dat ze eerst afmaakt waar ze mee begonnen is (of het anders minimaal opruimt).