onze zoon van 8 maanden heeft verlatnigs angst,hoe lang duurt dit?

onze zoon van 8 maanden heeft volgens mij verlatingsangst,als we hem bv op de grond of in de box zetten en dan weg lopen begint hij te huilen. Dit zal wel weer een fase zijn,alleen hoe lang duurt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is per kind verschillend. Dat je niet naar de keuken kan lopen zonder dat hij begint te gillen neemt meestal af als ze gaan kruipen en lopen. Verlatingsangst dat je niet naar een afspraak kan gaan is heel verschillend. Sommige kinderen maakt het niet uit andere gaan aan je been hangen. Oefenen oefenen oefenen. Verstop je achter de box en doe kiekeboE. Deur open er achter weer terug komen. Niet te veel negatief benaderen dan voelt hij je irritatie en daar wordt het niet beter van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eenkennigheid als stap vooruit
Als je baby opeens eenkennig is geworden, lijkt het alsof hij een stap terug doet in zijn ontwikkeling. In feite is het juist andersom. Doordat hij nu begrijpt wat afstanden zijn, snapt hij ook dat mama er niet vanzelfsprekend altijd is. Mama is in staat weg te gaan. Zich van hem te verplaatsen en hem ‘alleen’ te laten. Hij raakt van slag, omdat hij onbewust weet dat hij van haar afhankelijk is. De paniek slaat dus toe. Paniek omdat mama weggaat en hij begrijpt wat de consequenties zouden kunnen zijn. Hij snapt dus eigenlijk veel meer dan voor deze sprong. Eenkennigheid is dus eigenlijk een grote sprong vooruit. Al zal dat voor een ouder niet altijd zo voelen.

Hangen aan mama of aan papa?
Omdat bij verreweg de meeste gezinnen mama de meeste tijd bij de baby is, gaat een baby in de fase van eenkennigheid ook het meest aan haar hangen. Als jij tot de uitzonderlijke gezinnen hoort, waarin papa de meeste tijd bij de baby is, dan zal je baby waarschijnlijk meer aan papa gaan hangen.

Help je eenkennige baby
Ieder kind is anders, en niet ieder kind zal even eenkennig zijn als de ander. De mate van eenkennigheid hangt naast de manier waarop jij met je baby omgaat, ook af van zijn karaktertje. Op dat laatste heb jij dus geen invloed. Door met spelletjes in te spelen op je baby’s nieuwe verlatingsangst kun je hem helpen om sneller te begrijpen dat je misschien af en toe uit het zicht bent, maar altijd terug komt.

Tips:

Vertel je baby altijd dat je even weg gaat, wat je gaat doen en zeg hem dat je terug komt.
Speel eens wat vaker ‘kiekeboe’ met speeltjes, maar ook met jezelf.
Blijf praten of zingen als je niet in het zicht bent. Zo weet hij dat je er nog wel bent.
Ga nooit stiekem weg, ook niet als het je pijn doet om zijn tranen te zien. Neem kort en krachtig afscheid en zorg dat er iemand is die hem vertelt dat jij terugkomt als hij, net na je afscheid, in tranen is.
De allerbelangrijkste tip: neem zijn verlatingsangst serieus en maak het niet belachelijk of bagatelliseer het niet.
Feiten op een rij: eenkennigheid…

… kan vanaf de sprong van relaties beginnen (6 maanden)
… is op zijn top tussen de 8 en 18 maanden
… kan soms duren tot de leeftijd van 3 jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kindje er op 3-jarig leeftijd nog last van heeft zal het idd verlatingsangst zijn en moet je via de huisarts of het consultatiebureau een doorverwijzing vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je nu appeltje? Hoe heet het ervoor dan? Wat moet de huisarts er aan doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@appeltje... doorverwijzing??? denk dat als het tot die tijd, die 3 jarige leeftijd, nog steeds duurt je dan even aan je eigen ouderschapsvaardigheden moet werken danwel gaan twijfelen en je je eigen moet gaan afvragen of je het wel goed doet en of je niet toevallig per ongeluk wat vergeten ben je kind te leren... zoals gewoon zeggen dat je even wat anders gaat doen en echt wel terug komt, of kiekeboe spelen als ze nog de leeftijd hebben dat dat leuk is, of gewoon simpelweg steeds vertellen wat je gaat doen en wat je kind gaat doen zoals met slapen "jij gaat even slapen, en dan komt mama je zó weer wakker maken!".. of "ik ga even werken en dan mag jij bij oppas blijven en kom ik je straks weer ophalen!" ... lijkt mij dat als je dat niet doet (of gewoon maar láát) je kind ook niet snapt dat je dan weer gewoon terug komt, en ja ... ze leren het zichzelf niet hea..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bigmomma, het kan gewoon blijven bestaan en dan zit het gewoon in het karakter. Er zijn zat kinderen die op die leeftijd het nog heel moeilijk vinden als mama weg gaat. Daar is niets fout gegaan in de opvoeding maar dat zit gewoon in het karakter. Dat zijn de kinderen die ook nog moeten huilen als je ze naar groep 1/2 brengt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle inderdaad dat kan ook...
maar bedoelde ermee te zeggen dat er niet persé meteen iets hoeft te zijn dat dat kind dan wat mankeert, het gebeurt te vaak dat er niks mis is en dan krijgt zo'n kind toch een etiketje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"verlatingsangst" is een normale fase in de ontwikkeling van een kind, het is ook niet echt verlatingsangst waar je kind last van heeft. Het is meer dat hij nog moet leren snappen dat als mama weg gaat, zij ook weer terugkomt. Deze fase heeft elk kind. Het zou niet normaal zijn als je kind dit niet heeft. De één heeft het misschien erger en langer dan de ander, maar het gaat gewoon weer over. Het spelletje kiekeboe kan hier inderdaad mee helpen. En je kind duidelijk vertellen wat je gaat doen ook. Als je kind dat door heeft wordt het vanzelf minder.