persoonlijk denk ik; jong geleerd is oud gedaan.
daarom lijkt het me verstandig om spaarzaam te zijn met het uitdelen van snoep.
ik ben van een heel andere generatie, maar bij ons thuis was zondag snoepdag.
dan kregen we een schaal chips met dipsaus, en speelden we spelletjes met snoepjes als inzet.op die manier blijft snoep is speciaals, en wordt snoepen geen gewoonte.

Toegevoegd na 2 minuten:
"is speciaals" moet natuurlijk zijn: "iets speciaals".
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad een mooie en goede manier zeg!
+1

Andere antwoorden (10)

Zo weinig mogelijk lijkt me....maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...
Ligt ook een beetje aan de leeftijd en het al dan niet reeds volgroeide gebit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoepen is nooit verantwoord..
Snoep is ook nergens voor nodig, dus zolang mogelijk uitstellen en zo weinig mogelijk geven!
Ik zelf snoepte nooit..en heb niks gemist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ieder weet dat meerdere snioepmomenten op een dag niet goed zijn. Niet voor het aantal suikers dat een kind binnenkrijgt qua calorieën, en ook niet voor de tanden.
Er zijn in principe al zat snoepmomenten als je kijkt naar de zoetigheid op brood, of bijv. het toetje na het eten.

Geef een kind daarnaast gewoon maximaal één keer iets te snoepen op een dag, en zorg dat je het fruit ook als een soort snoepmoment presenteert.

Kinderen helemaal weghouden van snoep de hele week lijkt mij niet verstandig, omdat een ieder altijd verlangt naar datgene wat hij niet mag hebben. Als een kind geen snoep thuis mag zal het bij anderen gaan weghalen. En gebruik wat jij niet ziet en kan controleren is veel fnuikender dan wanneer je het zelf geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn dochter (nu 19) tot haar derde jaar nooit iets gegeven waar suiker in zat. Natuurlijk hou je dat niet vol, je hebt immers opa's en oma's, ze spelen bij kinderen die wel snoep krijgen enz. Maar ik moet wel zeggen dat het heeft geholpen. Ze is nog steeds geen snoeper.

Snoep als beloning zou ik zeker afraden. Mocht je toch snoep willen geven, dan liever één snoepmoment en daarna niet meer. Niet verdelen over de hele dag, maar in een keer eten, is beter voor de tanden.

Kijk hier eens naar: http://www.snoepgezond.be/site/contentpage.php?primid=4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: geen!
maar snoep is wel heel erg lekker dus een paar snoepjes in de middag kan geen kwaad. De hoeveelheid afhangen van de leeftijd: kinderen van 3 jaar een paar tum tum's en als ze wat ouder zijn wat meer.
Wel goed poetsen hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is verantwoord? Dood gaan we toch. Mijn kinderen mogen 2 x per dag een snoepje pakken, en doen dat vaak helemaal niet. Toen ze klein waren, kregen ze een snoepje als ze uit school kwamen.
Ik kan niet garanderen dat er niet af en toe eentje een pond dropjes van z'n zakgeld koopt en achter elkaar opvreet, dat deed ik vroeger nl. zelf ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn jouw kinderen ook iets ouder! Mijn +je heb je ook verdiend met je eerlijkheid
Denk ook aan wat een kind nog meer eet. Als het verder voldoende fruit en groente eet en weinig vet, kunnen twee snoepjes per dag geen kwaad.

Word er echter regelmatig patatjes gegeten of ander vette dingen.Dan zou ik het beperken tot alleen in het weekend.

Kijk ook naar het drink gedrag.Het maakt veel uit of kinderen zoete drankjes als taksi en Wicky drinken of regelmatig water en melk

Probeer snoep echter nooit als troost middel te gebruiken.Geef het geen snoep als het gevallen is of als er iets vervelends gebeurt is.Zo worden kinderen later makkelijker emotie-eters. Omdat ze geleerd hebben iets lekkers te eten tegen hun verdriet.

Mijn tip: Kijk naar het hele voedsel patroon en niet naar alleen het snoepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoepen mag , met mate. Het is geen optie dit de kinderen helemaal te onthouden.
Wij hebben de kinderen altijd, éénmaal per dag een (klein) bakje lekkers gegeven. 's avonds na het eten was het feest.
Wel hebben we met de ouders van de vriendjes gevraagd ook mee te doen en dat werkte prima.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snoep is natuurlijk geen echt verantwoord eten.

Ongeveer dertig jaar geleden was er een groep mensen, waaronder ik, die probeerden hun kinderen zonder suiker en snoep groot te brengen. Dit was geen succes, want mijn kinderen kwamen toch met snoep in aanraking en gingen hun vriendjes o.a. selecteren op snoepjes die ze daar kregen.

Ik ben dus redelijk snel met dit experiment gestopt. Toch ben ik wel altijd selectief met snoep omgegaan. Snoep dat alleen maar uit suiker en kleur- en smaakstoffen bestond (lollys, spekkies e.d.) heb ik bij hoge uitzondering gekocht (verjaardagsfeestjes). Voor de rest kregen ze 's middags uit school wat te snoepen bij de thee. Dit werkte prima.

Ik heb gekozen voor een snoepmoment per dag. Dit schijnt het beste voor het gebit te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef mijn kleinkind als hij uit school komt een snoepje en smorgens af en toe voort hij naar school gaat,maar zeker niet de hele dag door.