Hoe ga je om met gewelddadige kinderen?

Op mijn stage (basisschool leraar) zijn er kinderen die negatieve aandacht vragen, waaronder er ook 1 leerling is ( groep 2) die veel gewelddadige opmerkingen maakt en ook zijn klasgenoten slaat. Hij heeft moeite met praten en laat zichzelf ook vaak buiten sluiten in de pauzes

Hoe kan ik met zo een kind omgaan? En hoe vertel ik de ouders zo een situatie

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Praat met het kind, probeer uit te vinden waarom hij/zij zich zo gedraagt, maak hem of haar daarna duidelijk dat je dit gedrag niet accepteert, dat er maatregelen genomen worden als hij/zij dit niet veranderd, wees duidelijk met straffen, zet het kind bij dat gedrag apart en haal hem/haar na een aantal minuten weer terug in de groep, hou dit ook vol. Geef het kind complimenten bij goed gedrag. Leer jezelf dit gedrag bij alle kinderen aan, zodat ze allemaal weten dat er met jou niet te sollen valt en het desbetreffende kind, zich geen uitzondering voelt.
Hoe vertel je het de ouders, het beste is om eens op huisbezoek te gaan, dan kun je ook beter inschatten hoe de situatie thuis is, je kunt dan vragen of dit gedrag bekend is bij de ouders en als dat zo is, vragen hoe zij ermee omgaan, probeer samen een plan te bedenken, zodat jullie qua aanpak op 1 lijn zitten. Dit gesprek kan ook op school plaatsvinden, maar gaat vaak makkelijker in de eigen omgeving van de ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ echter het kan ook liggen aan zijn leerprestaties en/of evt. beperkingen en de frustraties daarover, school kan dit (laten) testen vanuit het schoolbudget of vanuit de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook kinderen met een beperking of een probleem moeten grenzen leren kennen en normen en waarden leren. Natuurlijk moet een beperking erkend worden, maar sociaal gedrag, is ook belangrijk voor een kind met een beperking, ze anders behandelen, maakt het er voor het kind en de leider, of dat de ouders zijn of de leerkrachten, niet makkelijker op. Ik ben er geen voorstander van, kinderen met een beperking andere grenzen op te leggen dan kinderen zonder beperking. Maar het uitzoeken waarom, is zeker een belangrijk punt, als je weet waarom een kind zo handelt, is dat het begin van de oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitzoeken dat hoeft zij niet te doen.daarvoor heb je een zat op school. Als je niet weet wat het zat is moet je dat ook maar eens gaan opzoeken. Op huisbezoek gaan dat doen we sinds. 1960 al niet meer daarnaast overtreed je dan een heleboel privacy redenen.straffen daar zij specifieke regels voor op school als je die niet weet dan ben je slecht voorbereid. Daarnaast gaat iemand die stage loopt niet een ouder gesprek voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stagiaires worden vaak getest, de begeleider laat hen juist al doende leren, vaak moeten ze een plan bedenken, als ze dat bedacht hebben, wordt dat besproken, zo nodig aangepast en wel of niet uitgevoerd, samen met begeleider, of juist alleen, tegenwoordig worden studenten gepusht zelfstandig te werken, ook leraren ( in opleiding) leren iedere dag bij. Ik heb zo vaak een gesprek gehad met stagiaires, dat zijn mensen die over het algemeen goed kunnen en willen luisteren, overigens hebben mijn kinderen op moderne scholen gezeten en bij problemen kwamen de leerkrachten dat thuis bespreken, 1 keer per jaar een huisbezoek was sowieso een gewoonte, Dat is niet zo lang geleden, ik heb dat nooit als inbreuk ervaren, maar juist als betrokken. Ik vind dat jouw opstelling best wat positiever mag. Er staat nergens dat deze stagiair ook daadwerkelijk het probleem (alleen) op gaat lossen, het kan ook een vraag zijn, die hij/zij voor school of begeleider moet beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huisbezoeken gebeuren op de meeste scholen nog steeds. Verder een + voor uw duidelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doki: dat valt wel mee, huisbezoek wordt echt niet meer gewaardeerd tegenwoordig. Je wordt als ouder enorm bekeken en alles komt in de boeken. Je gaat als ouder ook niet op huisbezoek bij de juf om eens even te kijken hoe het er daar uit ziet. Ik ken geen enkele school in de buurt die dat nog doet. In ieder geval niet als iets wat standaard gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een co assistent vraagt ook niet. Ik heb een mevrouw met zulke symptomen wat is het? maar een pabo student mag dit wel? Heel raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De een waardeert een huisbezoek wel, een ander niet, maar voor dit soort zaken maak je een afspraak en de ouder kan dit weigeren, nogmaals bij ons in de stad is dit nog normaal.
Ik zie ook niet in, waarom een pabo student geen vragen mag stellen, het is ook een manier om dingen met een ander inzicht te bekijken. Alleen uit de boeken leren, levert ook geen realistisch beeld. Daar is stage juist voor, om te leren uit de praktijk en daar je vragen te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, de scholen die ik ken gaan in de kleuterklassen op huisbezoek. Niet om te kijken wat er fout gaat in een gezin, maar om op een informele manier met ouders in gesprek te gaan. Ook krijgen de leerkrachten zo meer zicht op het kind.
Mogelijk dat het per school of regio wisselt? Of de vraag wel of niet gesteld had moeten worden? Het beste is denk ik om dit sowieso direct aan je begeleider te stellen. Echter, GV is ervoor om verschillende antwoorden te krijgen. Zo kun je je eigen gedachten erop los laten en alsnog een keuze maken over wat je ermee doet.
wij werken vaak vanuit positieve verwachtingen, bijvoorbeeld stickerkaart beloningssysteem.
heeft een kind een bepaalde tijd (bij kleuters is dit uiteraard niet te lang, wanneer je werkt met dagritme kaarten kan je dit per kaart activiteit doen, wanneer dit goed ging krijgt hij een sticker.
wanneer dit gedrag alleen bij buitenspelen is dan per keer buitenspel bijvoorbeeld, maar ook weer een sticker wanneer het goed ging en wanneer de kaart vol is (zorg dat de kaart niet te groot is want dan duurt het te knag) mag ie een leuke ansichtkaart uitzoeken of een beloning uitzoeken als in een klusje dat hij graag doet.

natuurlijk zou ik ook zeker zien te achterhalen wat de achterliggende reden van dit gedrag is. misschien speelt er thuis wel iets (bijvoorbeeld een huisdier dat overleden is) of misschien wel helemaal niets maar hebben de ouders thuis ook met dit probleem te kampen en komen er ook niet uit.
ouders stellen een gesprek hierover meestal alleen maar heel erg op prijs, niemand wil dat andere kinderen en ouders over zijn of haar kind praten omdat ie zich zo gedraagt (en laten we eerlijk zijn, we weten dat dit gebeurt.....).
niemand wil zowiezo dat zijn kind zich zo gedraagt en ouders worden graag betrokken in handelingsplannen die je met een kind/ voor een kind maakt

wat het bij ons wel makkelijker maakt is dat wij elk jaar bij alle kinderen een keer op huisbezoek gaan, kinderen waar dit soort dingen spelen zijn als eerste aan de beurt.
. vaak beginnen ouders er zelf al over omdat thuis dit gedrag ook wordt ervaren en als probleem wordt gezien.

toi toi toi