Baby van 1 wil ineens niet meer slapen, huilt zich overstuur en spuugt alles onder. Wat kunnen we doen?

Onze zoon van net 1 jaar ging altijd prima slapen. Ging om 7 uur naar bed, draaide zich om en sliep rustig in.

Nu ineens niet meer, gaat al huilen als we naar boven gaan, huilt zich in 5 minuten vreselijk overstuur met als gevolg dat hij de hele boel onder spuugt.

Hebben geen idee waar dit aan ligt, hij heeft goed gegeten, is echt heel moe.

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heeft de kleine net als bijna het hele land last van een verkoudheid of licht griepje. Als je het niet vertrouwd, ga dan even langs bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"lichte griepjes" bestaan niet. Griep is griep, en daar ben je goed beroerd van. En dat merk je ook overdag. Verkouden kan, maar ook dat merk je overdag.
Dat kan van alles zijn, kijk naar je kind en wellicht kom je er achter:
* Kind is ziek, heeft oorpijn en dat doet pijn als je gaat liggen.
* Kind is gaan dromen en vindt slapen nu niet meer leuk.
* Kind heeft een (nieuwe) periode van eenkennigheid en wil niet meer alleen zijn.
* Kind heeft ontdekt dat hij hiermee aandacht krijgt en negatieve aandacht is ook aandacht.
* Kind is té moe en dan kun je ook niet slapen.
* Eten valt niet goed, misschien is hij gewoon misselijk.
* Nog tig andere mogelijke oorzaken.

Wat moet je nu doen? Dat is lastig, weet in ieder geval zeker dat het geen oorontsteking is. Verder kun je een heel ander bedtijdritueel aanwennen maar dat moet je wel zeker 2/3 wk gaan volhouden op precies die manier. Ook kun je hem op bed leggen en er naast gaan zitten als 'dood voorwerp' zodat je kind wel weet/ziet dat je er bent maar je hem geen verkeerde aandacht geeft. Ook kun je eerst na 1 minuut terug komen, dan 2 minuten weg, dan 3 minuten weg dus wel steeds laten merken dat je er bent maar ook zeggen dat hij nu moet slapen en dat je weer gaat.

Welke methode je ook kiest: je zult niet meteen resultaat verwachten maar je moet wel consequent zijn zodat je zoon leert dat het nu voortaan gewoon zo gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut. Eerst uitsluiten dat het kind niet ziek is, en dan met alle andere zaken rekening houden. Mijn dochter begon op die leeftijd ook bewust te rumineren voor de aandacht. Pas toen we haar in het donker heel snel op een schoon matje legden, zonder nachtelijke verschoon- en speelpartij en een lekker badje, was het snel over......
Ze had gewoon een leuk nieuw spelletje bedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitleg voor de min graag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee ; van mij is de plus. Zal wel weer van iemand zonder kinderen zijn die denkt dat het zielig is ofzo.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben het ook gehad met onze dochter van bijna 2. Ze wilde niet meer alleen slapen en werd snachts overstuur wakker. Dit was ons geheel onbekend.
Even knuffelen en even mee gaan zitten. Het vertrouwen dat papa en mama er zijn was voor haar voldoende.
Een keer ging ze liggen als een baby en zei baby baby. En toen zei ik: wil je eventjes baby zijn , en toen knikte ze ja en gedroeg zich echt even als baby. Ik denk dat ze zich gewoon even klein wilde voelen. Nu doen we dat wat vaker als ze daar behoefte aan heeft.
Het duurde 2 weken. En we waren helemaal uitgeput, maar ze heeft het vertrouwen weer terug en slaapt weer als vanouds.
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb weer een nieuw woord geleerd! Rumineren. Al weet ik niet in welke betekenis het hier (door Marleen) wordt bedoeld: (1) Herhaaldelijk langdurig overdenken van gevoelens en problemen, (2) Wikken en wegen, (3) Oprispen van eten dat weer wordt doorgeslikt, ook van melk bij zuigelingen, (4) Herkauwen...