Is het nou echt zo dat baby-hoofdjes mooi " rond" worden door het dragen van zo'n helmpje?

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker: "mijn baby ligt altijd op 1 kant te slapen en zijn hoofdje wordt daardoor een beetje " scheef"...zo'n kind krijgt dan zowat 24 uur zo'n helmpje op...
Hoe deden ze dat dan 100 jaar geleden, voor zover het
überhaupt nodig is...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Mijn zoon (geboren op 9 januari 1995) moest volgens de op 1 januari van dat jaar, nieuwe regels, ivm wiegendood, op zijn rug slapen. Daarvoor was wisselligging op de zij de 'norm'
Al heel snel werd er een voorkeurs houding ontwikkeld door hem. Het probleem is dat als het hoofdje al afgeplat is, de baby als hij op zijn rug ligt, als vanzelf op het afgeplatte stukje rolt.
Een helmpje werd toen nog nauwelijks gebruikt, met het gevolg dat hij nu met zijn 15 jaar nog steeds een zichtbare afgeplatte plek op zijn hoofd heeft. Valt niet erg op door een enorme bos krullen, maar een stekeltjes koppie heeft hij nooit gehad hier door.
Ik denk dat er nu meer aandacht besteed wordt aan het goed leggen van het hoofdje, toen deden er nogal verschillende verhalen de rondte, er was zelfs een medewerkster op het consultatiebureau die me wou laten geloven dat dit ontstaan was in de baarmoeder, wat door de verloskundige gelijk weer tegengesproken werd.
Het is niet vreselijk om een niet volkomen rond hoofd te hebben, maar als het op een simpele manier voorkomen kan worden zou ik het zeker doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat doen ze echt niet zomaar bij een beetje scheef, hoor, maar alleen als de kans er in zit dat het vanzelf niet meer goed komt. Vroeger kreeg zo'n kind inderdaad gewoon een scheef hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger lagen babys altijd op de zij. en dan om en om.
tegenwoordig moet je eigenlijk babys op de rug leggen omdat dan de kans op wiegendood kleiner is.
daardoor komen nu steeds meer babys met een plat of scheef hoofdje.

zon helpje helpt echt wel het eerst jaar is een schedel van een baby nog vrij zacht en kan door zon helpje weer mooi rond groeien.

als het nog niet zo erg is kan een baby naar fisio om te proberen zijn voorkeurshouding te veranderen.
14 jaar geleden
Dat baby's altijd een voorkeurshouding kiezen heeft met rug en nekwervels te maken. Als ouder hoor je je baby regelmatig te keren. Gaat het dan toch weer in de voorkeurshouding, dan kan het raadplegen van een osteopaat wel eens helpen. Zo'n helmpje lijkt mij niet prettig zitten en je forceert de boel. Vroeger lieten ze kinderen zo liggen en kregen ze een scheef hoofdje. Of een plat achterhoofd. Dat zie je nog bij Somalische en Turkse kindjes veel. Een soort schoonheidsideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meningen zijn hierover verdeelt. Het ene ziekenhuis (arts) schrijft het eerder als het andere, volgens mij ligt de grens bij een halfjaar waarmee gestart moet worden bij het dragen van de helm, en na ca de leeftijd van 12 maanden heeft het geen zin meer (ligt per kind natuurlijk verschillend) Onze kinderarts was er neit snel mee, beetje afwijking moest kunnen vond hij (ofwel in zijn woorden: ieder mens is uniek) 100 jaar geleden werden kinderen meer plat op de rug gelegd, maar ivm wiegedood doen ze dat nu minder. En toen werd er ook niet zo op gelet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
de baby`s moeten nu juist op de rug. mijn zoon is 6 maanden en moest persee op de rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wou ik net zeggen...maar goed, ik had twee buikslapertjes, dar was geen draaien aan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verandert (bijna) per kind, de een van mij moest op de rug met het hoof draaien, de ander op de zij en draiien per voeding en dan 's nachts op de rug, pfff ik kreeg er een punthoofd van
Ik ken ook een kindje die dat moest dragen, maar het heeft echt nauwelijks geholpen.

(de vader van dat kindje heeft ook een erg plat hoofd..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ons dochtertje heeft ook een helpje gehad en dat heef echt geholpen ze heeft hem 8 maand opgehad en heeft van een totaal platte achterkant nu een mooi rond koppie