wat te doen als je kind van 7 hou je bek tegen je zegt?

mijn kind van 7 was pas boos.
ik zij gewoon dat hij zijn kamer op moest ruimen maar dat wou hij niet.
ik heb het een paar keer normaal gevraagd maar toen was ik er klaar mee en werd ik wat bozer.
daarna zij hij steeds tegen mij hou je bek stomme moeder ik haat je.
nu doet hij dat steeds vaker ik ben eigenlijk een beetje bang voor hem.
weet iemand wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je ook gezegd waarom hij zijn kamer op moet ruimen? (op een nette manier)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja omdat het te rommelig was en omdat hij dan een cadeautje kreeg
Amadea
11 jaar geleden
Bang voor je eigen kind van zeven jaar? JIJ bent de baas, niet hij! Gezag uitoefenen, zoals dat hoort. Nu kan je hem nog verbeteren, over een paar jaar lukt dat niet meer....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een cadeautje als je je kamer opruimt? Zou ik niet doen, kamer opruimen moet gewoon gebeuren, jij krijgt ook geen bloemetje als je de was hebt gedaan......toch.....;)
Ik zou echt hulp zoeken want als je 5jaar verder bent dan heb je niets meer te vertellen op deze manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Direct hard afstraffen. Dat pik je toch niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Google eens op praktische pedagogische gezinsbegeleiding (ppg). Ppg is een kortdurende begeleiding / coaching wanneer de opvoeding anders gaat als gewenst. Anders als de nanny gaat de ppg methodiek uit van de kwaliteiten van de ouder. Werkt enorm effectief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Verelin: ben je voor iedereen bang als je zoiets gezegd wordt?
Zo nee, wat doe je dan bij anderen?
Niemand, maar dan ook absoluut niemand heeft het recht zoiets tegen je te zeggen, dat is totaal respectloos. Dus als je zoontje van 7 dat zegt: waar heeft-ie dat vandaan? Korte metten mee maken!!!
Assertief en zeer consequent optreden en absoluut niet en nooit meer accepteren. Waarom ben je bang voor een knulletje van 7???
Persoonlijk denk ik, dat jij deskundige hulp nodig hebt. Dat bedoel ik absoluut niet rot, maar als je dit gedrag accepteert (het is niet bij die ene keer gebleven...) van een 7-jarige en bang voor hem bent, dan is er ècht hulp nodig, omdat jij kennelijk niet weet hoe op te treden. Je laat zeer ver over je grenzen heen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk denk ik, niet schreeuwen, héél consequent zijn, bestraffen, als hij inderdaad doorgaat, door hem bijvoorbeeld iets extra's te ontnemen. Verder ben ik het eens met hierboven, deskundige hulp lijkt me wel goed, nu kan het nog ;)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt hulp nodig, ga niet aanmodderen met de gegeven vage tips. Jullie zijn al te ver heen. Neem contact op met bijv jeugd en gezin als dat bij jou in de buurt is of volg één van de bovenstaande reacties op maar je hebt NU hulp nodig, http://stichtingopvoeden.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is de laatste keer dat ik je waarschuw en dat word
dan 10 keer tegen zo'n kind gezegd, ze worden daar immuun voor.
Maar door deze situatie krijg ik toch steeds meer het idee
dat sommige ouders eerst maar eens een diploma
moeten halen voor zij aan kinderen beginnen.
Want het is een groot verschil tussen kinderen maken of opvoeden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
van wie zou hij dat hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet heel erg duidelijk tegen hem vertellen welk gedrag je van hem verwacht. Zeggen dat hij niet 'hou je bek' mag zeggen is niet genoeg; vertel er meteen bij dat hij het best met je oneens mag zijn maar dat het toch echt gaat gebeuren zoals jij zegt, omdat jij nu eenmaal de baas bent.
En kadootjes voor kamer opruimen: begin er niet aan.
Denk trouwens niet meteen dat je kind nu helemaal van het padje afraakt: dit proberen ze bijna allemaal. Het is jouw opdracht om te zorgen dat het niet verder gaat. Lees eens wat boeken over opvoeden of ga een keer naar een oudercursus, je steekt er echt een hoop van op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry,maar mijn kind kreeg toch echt een tik op de kont als ze zoiets tegen mij hadden gezegd. Dit gedrag accepteer ik niet en er moet vanaf het begin duidelijk gemaakt worden dat zoiets echt niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik heb een lijst, en daar moet hij 10 dingen van doen in een week.
hij mag zelf weten waarneer enzo.
maar als hij een maand volhoud mag hij een cadeautje en dit was het allerlaatste
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10 dingen in een week?! Het is een kind van 7, is dat niet een beetje veel? Je kunt hem beter leren dat hij af en toe op jouw 'commando' dingen moet doen, in plaats van vantvoren afspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind dat wel een goed systeem, die 10 dingen in de week, zo leert hij plannen, heel belangrijk. Alleen als het niet werkt, ja dan wat anders proberen. Opvoeden is aanpassen, elk kind is anders. Ik heb drie zonen met ieder hun eigen gebruiksaanwijzing en dus aanpak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een goed systeem, je zou ook naar 1 ding per dag kunnen gaan. Dat je van tevoren een schema met hem maakt, welk klusje hij welke dag gaat doen. en hem dan begeleiden door het makkelijkste klusje de laatste dag te doen en niet het moeilijkste nog aan het einde.
Het moet dan niet zo zijn dat je kind alleen de dingen gaat doen die hier opstaan, maar als jij vraagt om de tafel af te ruimen dat hij dit gewoon doet. je ziet nog wel eens dat ze dan zeggen, ja maar ik heb mijn eigen taken al.

Antwoorden (7)

Hem echt streng aanpakken, hiermee bedoel ik dus niet slaan, maar echt laten weten dat JIJ de baas bent. Als hij dit weer doet, stuur hem naar zn kamerdat hij daar voor 5 minuten moet zitten. Daarna moet hij 'sorry' of 'het spijt me' zeggen. Echt volhouden en deze taalgebruik moet hij echt afleren. Wees echt streng voor hem en laat gelijk weten dat JIJ dus de baas bent en dat je dat taalgebruik niet tolereert. Als je hem zn gang laat gaan gaat het later geheid erger worden. Wees niet te zacht omdat je het zielig vind ofzo, hij moet wel weten wat hij fout doet. Dus niet sorry mam zeggen terwijl hij niet eens weet waarvoor dat is. Als ie van zn kamer afkomt, gewoon weer naar zn kamer sturen. Geloof me, het is hard werken en misschien moeilijk, maar uiteindelijk komt het goed, je moet voor jezelf het einddoel in je hoofd houden, weten waarvoor je het doet. Laat hem weten dat et niet gepast is wat hij zegt. Wees niet bang dat hij hierdoor juist bozer word en het vaker gaat doen, als je dit steeds opnieuw en opnieuw doet gewoon naar zn kamer sturen. Ik neem aan dat ie nog geen tv op zn kamer heeft(had mijn kind ook vanaf 12 a 13 jaar ongeveer) zodat hij niet gaat tv kijken op zn kamer als jij hem daar naar toe stuurt! Hij is nog maar 7 dus dit zou je hem kunnen afleren!

Succes ermee!

Maar wat hij ook doet, ga je kind niet slaan of knijpen ofzo, dan word hij alleen maar aggressiever en is natuurlijk kindermishandeling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord ik zal er wat mee doen
Het moet heel duidelijk zijn wie de baas is in huis. Niemand mag tegen jou zeggen dat je je bek moet houden, ook je zoon niet.
Afkappen, geen discussie beginnen, eis respect van je kinderen en dan zeg ik bewust 'eis' en niet vraag. Soms is dit best moeilijk, dus misschien is het verstandig om hulp te.zoeken.

Er zijn verschilende mogelijkheden om hulp te.krijgen bij de opvoeding. Soms kan je via school hulp krijgen, maar je kan ook eens langs je huisarts, die weet wat er mogelijk is in jouw omgeving. Schaam je niet en zoek hulp, opvoeden is niet makkelijk, helemaal niet gek als je het soms even niet meer weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, je moet je inderdaad niet schamen om hulp te zoeken, hele goede tip ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies: afkappen, geen discussie en hulp zoeken indien nodig. plus !
Doen wat de nanny altijd doet: consequent zijn. Is moeilijk, maar het valt te leren. Je kind ziet heel goed dat hij je in zijn macht heeft, at je niet tegen hem in durft te gaan. Jij bent de baas, laat hem dat merken, zonder om te kopen met cadeautjes enzo.
Anders verwacht hij een brommer omdat hij zijn kamer opruimt als hij 16 is.
Dus niet vandaag iets toelaten wat morgen niet mag, of andersom.
Kinderen zoeken grenzen, soms om overheen te gaan, maar ook om te weten waar ze aan toe zijn
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad wat nanny doet, al duurt het 3 uur lang, het gebeurt hoe jij het wilt!! + van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad vooral volhouden, hoe moeilijk ook. Waarschijnlijk vind je het moeilijk om hard op te treden omdat je (on)bewust bang bent dat hij dan een hekel aan je krijgt. Niet bang zijn hiervoor! Is niet nodig. Een kind voelt zich veel prettiger en veiliger (al lijkt het op het moment van streng zijn niet zo) bij een ouder die streng, consequent en kordaat optreed. Kinderen hebben grenzen nodig, daar varen ze wel bij, dat zorgt voor een basiszekerheid. Een kind probeert die grenzen uit en het is aan jou om ze te handhaven.
De beste methode om mijn dochter (6) aan het opruimen te krijgen is de voorwaarde te stellen dat ze niet verder mag gaan met iets anders voordat ze opgeruimd heeft.
Een dermate grote mond, zoals jouw zoontje heeft, wordt hier in huis helemaal niet getolereerd. Dan meteen op de trap in de gang (niet op haar kamer omdat ze daar kan spelen), volgens de Nanny methode. (hebben we misschien twee keer moeten doen). In jouw geval vraagt het nu meer uithoudingsvermogen omdat je zoon als het ware "geherprogrammeerd" moet worden omdat hij het een (paar) keer wel ongestraft heeft kunnen doen. Misschien vooraf nog even met hem bespreken, dat je dat vanaf nu zult doen (en dat moet je dan ook echt doen!) als hij weer een grote mond opzet. De beste beloning is denk ik dat je iets met hem gaat doen dat hij leuk vindt op momenten dat hij zich keurig gedraagt. Dat is gelijk een investering. Want als je ook leuke dingen samen met hem doet, is dat goed voor jullie verstandhouding. In de afleveringen van de Nanny valt altijd op dat kinderen al veel prettiger in de omgang worden op het moment dat er ook met enige regelmaat leuke dingen met ze gedaan wordt. Het is een én-én situatie. En streng zijn met duidelijke grenzen, die niet ongestraft overschreden kunnen worden en daarnaast ook samen leuke dingen doen. Maar schroom niet om professionele hulp te zoeken. Ik zou het je zelfs willen adviseren als je er niet zelf uitkomt. Niet alle kinderen zijn even gemakkelijk bij te sturen, en schaam je er vooral niet voor. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Je kan het beste op een moment dat hij niet boos is (opnieuw) duidelijk uitleggen wat de regels zijn, waar iedereen in jouw gezin zich aan moet houden. "Houd je bek" (of nog ergere dingen) tegen elkaar zeggen, dat mag niemand ooit doen, maak hem dat duidelijk en laat hem beloven het niet meer te zeggen.

Hij mag best wel eens boos zijn -dat is iedereen wel eens- maar tegelijk moet iedereen altijd met respect met elkaar omgaan. Hij moet zich houden aan de regels die in jouw gezin gelden.
11 jaar geleden
korte metten.
niks cadeautje.
jij bent de volwassene, jij bepaalt wat er gebeurt.
als je zoontje van 7 niet luistert, moet hij zeker niet beloond worden als hij wel luistert.

als hij niet doet wat jij zegt, jij mag natuurlijk niet boos worden - en dat is moeilijk! - dan bijvoorbeeld mag hij niet tv kijken voor het naar bed gaan.
als hij weer wel naar je luistert, doet wat je zegt, dan weer wel.
niet belonen met een cadeautje, zeker niet!

en niet in discussie gaan, daarmee beloon je kinderen die dwars liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik vergeet nog: hij mag natuurlijk wel een keertje boos op je worden, maar die "hou je bek" tegen je moeder, tegen niemand, maar al helemaal nooit tegen je moeder, dit moet je meteen de kop indrukken, anders is het eind zoek.
naar zijn kamer sturen, waar dan geen tv moet staan, of een mobiel of een spel waarmee hij leuk kan spelen. en niet voor uren maar een half uurtje is genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine kanttekening mijnerzijds: ik ben zelf niet voor de straf "naar je kamer". Zijn slaapkamer moet een veilige plek zijn, geen strafplaats.
Ik zette mijn zoon tig tijd op de trap, in ieder geval uit de ruimte waar ik was.
Verder vind ik, dat je als ouder ook best boos mag zijn, want dat mag je kind ook zijn, maar beiden binnen de perken. Je kind leert ook van jou als je laat zien, dat boos zijn mag en hoe je dat doet.
Verder helemaal met je eens! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad, wel boos, maar binnen de perken, bedoelde ik ook eigenlijk, maar zei ik niet :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:P
Duidelijk zijn is het belangrijkste. Hij moet zijn kamer opruimen, daar kan hij blijven totdat dit gedaan is. Gaat hij schelden, dan kan je hem voor 5 min een time-out geven. Als jij is afgekoeld kan je hem vragen wat er mis ging, waarom hij je uitschold.
Veel kinderen gaan zo over zichzelf heen dat ze geen idee meer hebben waarom ze iets doen.
Als het een kwestie is dat hij geen overzicht heeft in hoe hij moet opruimen, zou je hem daarin kunnen begeleiden.
Als je echt bang voor hem blijft kan je contact opnemen met bijv een opvoedwinkel, bij de huisarts of de ggd kan je hier adressen van krijgen. Op de site van Loes staan ook veel tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij laat je toch niet ringeloren door je kind.
De baas ben jij en niemand anders .
Jij beslist bepaald wat er gebeuren moet.
Ieder kind heeft te luisteren en dat te doen wat jij vraagt .
Anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger als jij je dit laat wel gevallen.
En is jou kind straks de baas in huis en niet jij.
Dus consequent zijn en voet bij stuk houden en een grote mond absoluut niet tolereren.
Maak eens een afspraak met het maatschappelijk werk en leg jou probleem voor.
Zij kunnen jou verwijzen naar een instantie die jou helpen kan .
Dat kan zijn door b.v. video opnames te maken bij jou in huis en hierdoor de oorzaak te achter halen waarom jou kind zo reageert.
Dit wordt samen met jou doorgesproken en er worden richtlijnen en tips gegeven hoe in deze situati te reageren.
Succes ermee.