Is er bewijs dat kinderen van thuisblijfmoeders of -vaders beter opgevoed zijn en minder snel ontsporen dan kinderen die wel eens opgevangen worden?

Het is bijna ziekelijk, maar naar de moordpartij in de VS zijn er mensen die roepen dat dit komt omdat mensen almaar lopen te werken en hun kinderen niet meer zelf opvoeden. Als die moordenaars nu maar een moeder die met een kopje thee op ze had zitten te wachten na school gehad hadden, was dit allemaal niet gebeurd.
Ik vraag me af in hoeverre er onderzoek is gedaan naar de verschillen in het gedrag en sociaal besef tussen kinderen van thuisblijfmoeders (of -ouders) en werkende ouders, en wat daar dan de resultaten van zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die moordpartij in de VS heeft m.i. meer te maken met het ridicule wapenbeleid daar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal wel een combinatie zijn, de wapenS waren van zijn *moeder* hoe bedoel je!
en inderdaad: goede vraag, plus!
rose
11 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag, maar ik ervaar 'wel eens' toch als licht tendentieus. Ik meen dat er nog geen conclusieve onderzoeken zijn in deze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha Rose, moet ik het meetbaarder maken? Ik ben ook geinteresseerd in waar de grens ligt tussen 'wel eens' en 'te veel'.
rose
11 jaar geleden
Ik vind 'wel eens' een beetje klinken als '1 x per twee weken' of '6 x per jaar', terwijl ik het idee heb dat je 'thuisblijvers' zou willen vergelijken met kinderen die met regelmaat, zo meer dan 1 x per week, naar de opvang gaan. Kinderen die 'wel eens' worden opgevangen zullen daar niet veel gevolgen van ondervinden. Maar dan zit je nog met een diverse groep 'thuiszitters', immers niet alle ouders vangen hun kinderen thuis actief op en 'zelf je kinderen verwaarlozen' zal niet beter zijn dan buitenshuis opvangen. Je zou dus eigenlijk een vergelijking willen tussen kinderen die thuis actief worden/werden opgevangen en kinderen die 2 x of meer per week buitenshuis worden/werden opgevangen. En voor het beste resultaat zou je moeten differentiëren naar groepsopvang versus gastouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze dader heeft een persoonlijkheidsstoornis. Een persoonlijkheidsstoornis kan ontstaan in een opvoeding waar onderdanigheid van kinderen wordt beloond. Dit kan bij eigen ouders zijn, maar ook bij opvangcentra of gezinnen. Dat hoeft nog niets te maken te hebben of ouders na schooltijd thuis zijn voor de kinderen, wellicht dat de aandacht aan de kinderen wel een betere invloed kan hebben.

Het beste antwoord

Er worden heel veel onderzoeken naar gedaan met wisselende uitkomsten. Je kunt de groepen gewoon moeilijk vergelijken want thuiszitten bij de thee zegt totaal niets over de rest van de opvoeding. Als moeder dan de hele dag voor de tv zit of achter de computer, nooit iets doet met de kinderen en ze slaat en afsnauwt kun je als kind maar beter in de kinderopvang zitten. Ook als die kinderen hele dagen buiten hangen en de verkeerde vrienden tegen komen kun je maar beter je kind op de opvang hebben.

Er schijnt wel ergens een omslagpunt te zijn, dus 3/4 dagen naar de kinderopvang is vaak wel meer dan genoeg. Ook omdat je gewoon wel eens lekker thuis wil zijn zonder dat er zoveel mensen en andere kinderen op je letten. Gewoon eens thuis afspreken met een vriendje maar ook dat soort dingen kan op een kinderopvang (vriendje mee).

Ook na negen jaar wordt het lastig voor een kinderopvangorganisatie om het leuk te houden voor die leeftijdsgroep. Kinderopvangorganisaties met veel sport en wisselende sporten na schooltijd zijn dan wel populair bij de drukke jongens die hun energie kwijt kunnen.

Wat ook een probleem is zijn de gastouders: voor sommige kinderen is dat beter (kleinschalig) maar voor andere kinderen niet als het niet zo klikt en ze de rest van de dag buiten lopen. Opa's en oma's vind ik ook niet de juist opvoeders, zeker niet voor meer dan 1 dag per week. Zij moeten de verwenners zijn waar je kind kan logeren en zichzelf kan zijn, geen medeopvoeders!

Ik zal nog even kijken naar wat onderzoeken.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://pow-alumni.socsci.uva.nl/alumni/documents/Goedvoorontwikkelingkind.pdf (iemand doet al 25 jaar onderzoek naar de kinderopvang)

verschil gastouders/kinderopvang (gastouder is beter): http://media.leidenuniv.nl/legacy/Welbevinden%20en%20stress%20van%20kinderen%20in%20de%20kinderopvang.pdf

Tavecchio is ook een bekende in deze materie: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/baby/22755/goede-kinderopvang-is-niet-schadelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het niet klikt met de gastmoeder en wat oudere kinderen lopen dan gewoon de hele middag buiten voed ook niemand ze op. Dan is het maar afwachten wie ze tegenkomen en of het fijn buitenspelen wordt of rottigheid uithalen. In dat laatste geval zijn ze veiliger bij een kdv.

Andere antwoorden (1)

Uit onderzoek (Belsky 2001) blijkt dat er risico’s zijn verbonden aan op heel jonge leeftijd, beginnen met veelvuldige en continue dagopvang. De negatieve effecten worden door ouders onderschat of ze zijn er niet voldoende van op de hoogte. Wanneer een pasgeboren baby zijn dagen slijt in de kinderopvang, bij steeds wisselende verzorgers dan heeft het meer kans op een onveilige hechting met zijn ouders. Hoe liefdevol de verzorging en hoe hoog de kwaliteit ook is van de opvang, dan nog brengt het risico’s met zich mee. Een opvang met slechte kwaliteit is helemaal funest en werkt grote gedragsproblemen in de hand. Vroeger dacht men nog dat je kind assertief en onafhankelijk zou worden als het niet de ganse dag aan mama’s rok hing. Nu is bekend dat het juist kan leiden tot later probleemgedrag als het jonge kindje steeds te maken krijgt met andere verzorgers.