waarom mag een baby de eerste maand geen fopspeen gebruiken als hij borstvoeding heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn jongste zoon kreeg borstvoeding en had vanaf dag 1 een fopspeen. De voedingen waren geen enkel probleem, hij had steeds genoeg binnen. Het was bij hem ook geen probleem om als 3-jarige dan zijn fopspeen af te geven, hij had ze niet meer nodig (we waren naar de tandarts geweest en die had gezegd dat hij zijn fopspeen kon meegeven aan de paashaas voor een ander baby'tje). Diezelfde avond gaf hij me die af.
Dus ik denk dat je gerust aan je baby direct een fopspeen mag geven als je borstvoeding geeft. Ze hebben toch iets nodig als troost in hun wiegje of bedje. Als ze niks anders hebben, nemen ze hun duim en die kan je op latere leeftijd niet afnemen zoals een fopspeen.

Het beste antwoord

Zuigtechniek

Zuigen aan een (fop)speen is anders dan drinken aan de borst. De speen is voorgevormd en stevig. De borst is zacht en vormbaar. Je baby moet zijn mond wijd opendoen om de borst te pakken. Voor een fopspeen hoeft hij zijn mondje niet wijd te openen. De tepel komt ver achter in de mond van je kindje liggen; een (fop)speen ligt vrij voorin de mond. Je baby pakt de borst zelf; een fopspeen kan hem in de mond worden gestopt. De mond en gezichtsspieren maken andere bewegingen wanneer een baby op een (fop)speen zuigt.

Zuigverwarring

Een baby die aan de borst zuigt zoals aan een speen, krijgt geen melk. Het is heel moeilijk voor een baby die nog leert aan de borst te drinken, om de ene keer de borst en de andere keer een speen in zijn mond te krijgen. Een baby die op de speenmanier melk uit de borst probeert te krijgen, zal gemakkelijk gefrustreerd raken, huilen en de borst loslaten of zelfs weigeren. Op deze manier krijgt je baby weinig melk en het zal moeilijk zijn om je baby goed aan de borst te leren drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bovenstaand klopt. Maar voor veel kindjes is dat geen probleem. Mijn dochter duimde volop en dronk ook zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet beginnen aan een fopspeen. Het kind begint gewent te raken aan iets in zijn/haar mond en zou hierdoor op latere leeftijd eerder verslaafd kunnen raken aan een sigaret in de mond.