kan ik ontheffing krijgen van sollicitatieplicht met kind jonger dan 5 jaar?

ik heb nu een kind van 8 maanden, ben alleenstaand en heb ook de zorg voor mijn zoon.
door een hele drama de afgelopen maanden, heeft de vader geen kontakt met zijn kind. mijn familie woont ver weg en familie van de vader wil geen kontakt hebben.

ik ben sinds 4 maanden zonder werk, heb ook maar voor 4 maanden recht op een uitkering.
nu komt hoop ik de bijstandsuitkering.
ik heb nu op internet gezien, dat er een mogelijkheid is om ontheffing antevragen voor sollicitatieplicht.

heeft er iemand ervaring mee of weet iemand hoe dat in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Uw gemeente kan dit doen in de volgende situaties:
U kunt tijdelijk niet werken omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent.
U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 5 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd
een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.
Uw gemeente vindt dat er een andere dringende reden is om u te ontheffen van de sollicitatieplicht.
Gemeente bepaalt wanneer ontheffing sollicitatieplicht
De voorwaarden om vrijstelling te krijgen, verschillen per situatie. Vraag bij uw gemeente informatie over de voorwaarden.

Vrijstelling wordt dus bepaald door de gemeente, waarschijnlijjk krijg je hem wel, maar je moet dan wel een studie gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jou ww onder het minima ligt kun je bij de gemeente ook een aanvullende bijstanduitkering aanvragen ter aanvulling op je ww
zodat je weer op het minima niveau ligt
tot je ww wordt stop gezet ,dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een gehele bijstanduitkering
de alimentatie die jou man moet betalen wordt dan van de bijstanduitkering ingehouden
je bent niet sollicitatie verplicht
maar je moet uiteindelijk wel deelnemen aan hun projecten omscholing reintergratie etcetc
als je een bijstanduitkering krijg mogen jou kinderen op een sport(dat wordt vanuit de bijstand gefinancierd)
bij de belastingdienst kom je in aanmerking voor een aantal subsidies
alleenstaande korting ouderschapkorting kindbudget huursubsidie etcetc zou je daar heen kunnen bellen voor meer info.
(ik heb nooit een bijstanduitkering gehad maar enkele vriendinnen wel) vanuit hun weet ik dat er veel mogelijkheden zijn betref belastingdienst en bijstanduitkering kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen etc etc

succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
weet je mss ook hoe dat zit met de opleidingen? moet ik ervoor naar een school of stage lopen of zo dingen? ik ben hier helemaal alleen met die kleine dus er is niemand die op hem kan letten in de tijd en opvang regelen is wel een mogelijkheid, maar ja, ook erg duur heb vandag gehoord, van de uwv dat het niet meer bestaat de recht op vrijstelling. op internet kan ik wel lezen dat het wel nog kan, maar voor de afspraak met hun wil ik tog wel weten hoe het nu zit. ik ben echt nog niet echt bekent met de wet in nederland, heb altijd gewerkt sinds ik hier ben. mss zijn mijn vragen ook stom, maar ja, ik weet het nog niet beter...
werk ben ik wel aan het zoeken, maar heb tog steeds weer hetzelfde antwoord, sorry, u bent niet flexibel door dat kindje en de opvangtijden... dus ik weet ff niet zo echt hoe het moet. alimentatie bekom ik niet, maar voor het geval dat het ooit zo veer is, weet ik dat alvast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de sociale dienst zal dit geheel met je bespreken,omscholing etc dat hoeft je niet vanuit je zelf teregelen en te betalen,dat doet de sociale dienst voor je,,hun bieden jou een voorstel aan dat je bijv een omscholing moet gaan doen anders kunnen ze geld op je uitkering inhouden.
vaak regelt de sociale dienst een gepaste oplossing voor je combinatie van werken school
bijv dat jou kindje een paar uur naar de creche gaat en jij dan naar school
ik heb altijd kunnen werken ik had het geluk dat me ouders oppassen(dus ik weet het fijne er ook niet van)
je moet je in iedergeval geen zorgen maken,het komt wel goed.
en uiteraard is het ook niet makkelijk alleenstaande moeder maar de sociale dienst en de belastingdienst komen je financieel tegemoet.
ik meende dat je tot je kindje naar de kleuterschool gaat je niet hoeft te solliciteren
weet je waarom uwv dat tegen jou zegt omdat je een ww uitkering heb met een ww ben je sollicitatie verplicht meende 2x in de maand of zo
als je een bijstand uitkering heb en kinderen onder de 5jaar hoeft dat niet.maar de uwv ziet het zo:jij hebt een ww dus geef aan dat je hebt gewerkt,toen had je ook een kind dus kun je nu ook werken ze hebben geen begrip voor je situatie dat je nu een alleenstaande moeder bent daar kijken ze niet naar alleen naar hun regels en dat is deelnemen aan alle activiteiten waarbij je snel weer aan het werk kan
de sociale dienst kan je ook helpen met je huis inrichten 1x in de zoveel tijd mag je op vakantie voor een bepaald gekregen 1x in de paar jaar heb je recht op een wasmachine etcetc daarnaast kom je in aanmerking voor de voedselbank
kijk welke er bij jou in de buurt is en neem daar contact op
zeg dat je nog een baby heb van 8maanden misschien kunnen ze je helpen met luiers voeding etc
hoe jong ben jij eigenlijk en in welke provincie woon je ?
maak je geen zorgen komt goed..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben, word nu 31.
nou van de sociale dienst kom ik net. heb alles kunnen regelen, maar ja, die regeling met die 5 jaar bestaat niet meer zeggen ze.
ik heb wel gezegd, dat ik het op de site van de rijksoverheid heb gezien en ook hier gehoord, maar ze zeggen nou dat is oud en werd al lang geleden afgeschaft??
ze heeft me wel alles kunnen uitleggen en ook met alleenstaandeouders korting en zo dingen.
maar ik moet vanaf van dag, 4 keer per week, het liefst 5 keer solliciteren en moet bereid zijn om 75 km voor mijn werk te reisen iedere dag!!
ik vind het gewoon niet kunnen, vooral omdat de opvang van 6.30 u tot 19 u open is! hoe moet dat dan?? maar ik zit nog met de probleem nu, ik ben duitse, heb geen pasport ( en nog nooit nodig gehad hier, gewoon mijn duitse id, omdat ik altijd aan het werken was), dus die moet ik nou gaan halen en bij ind of zo een verblijfsvergunning vragen. ze zei, ik heb kans, dat hun zeggen dat ik niet mag blijven, omdat ik een bijstand wil hebben en dat gaat niet zomaar voor buitenlanders? pf heb er echt hoofdpijn van. wat moet ik dan doen als ze zeggen ik moet terug? vragen over vragen en ik hoop wel het komt alles goed...