Hoe kan ik me volwassener gedragen?

Ik doe erg vaak idioot. Daarmee bedoel ik bijvoorbeld over anderen mensen humoristisch bedoelde dingen te zeggen die hun beledigen, over alles bijdehante opmerkingen maken en bijvoorbeeld alles wat ik zeg met een dom accent. Het vervelende is dat ik sommige dingen hiervan doe zonder erbij na te denken.
Dit komt omdat ik op de basisschool gepest werd en grappig proberen te doen vaak de enige manier was om het te laten stoppen. Op de middelbare school kreeg ik een andere status, ik heb nu heel veel vrienden en ik heb nooit ruzie. Maar omdat ik toen meer macht kreeg begon ik dominant te doen en anderen neer te halen. Als ik iemand zie die iets heel grappigs doet, ga ik dit vaak nadoen zonder dat ik erbij nadenk. Ik gedraag me dus ook heel kinderachtig terwijl ik eigenlijk erg volwassen ben.
Nu heb ik mezelf gelukkig kunnen afleren om vervelende dingen over anderen te zeggen en het is ook een stuk minder nu maar soms heb ik van die momenten dat ik me echt extreem idioot ga gedragen zonder er goed bij na te denken, en als ik eraan denk om niet idioot te doen zit ik daar eigenlijk zonder iets te zeggen omdat ik niet goed ben in normale conversaties en voel ik me ook niet echt goed omdat ik me dan steeds somberder ga voelen als ik met niemand concact heb.
Nu wil ik me gewoon volwassen en als mijzelf gedragen en daar heb ik erg moeite mee. Ik zou het dus erg fijn vinden als iemand mij kan helpen met wat tips!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (5)

Je er van bewust zijn is de eerste stap. Die heb je gezet. Nu is het de kunst daar ook iets mee te doen.

In eerste instantie zou ik er over praten met een vriend die je vertrouwt. En daarna)ast misschien ook wel met iemand die er op professionele basis iets mee kan, want op mij komt het over alsof je je nog steeds probeert een houding te geven en (nog) niet blij bent met wie je bent. Vermoedelijk zit er toch nog een stukje onverwerkt verleden.

Met een goede vriend kun je wellicht afspreken dat hij je helpt in de gaten te houden wanneer je te ver gaat (want een beetje humor is niks mis mee, maar WEL zodra het ten koste van anderen gaat) en je een subtiel waarschuwingssignaal kan geven bijvoorbeeld.

Het zal allemaal niet in één keer lukken, dus niet meten teleurgesteld zijn als je over de schreef gaat, maar gaandeweg zal de gewoonte wel meer uitslijten, en kun je iets anders daarvoor in de plaats laten komen. En kom je er niet helemaal zelf uit, nogmaals, schaam je dan niet voor het inschakelen van professionele hulp. Er zit blijkbaar best een hoop achter, waarvan je niet mag verwachten dat het helemaal vanzelf over gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top antwoord ! Helemaal mee eens !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt :) ik zal er iets mee doen!
Maar hier zitten wel aardig wat dont's tussen, wat zijn dan goede do's op zo'n moment dat ik me niet idioot gedraag maar in plaats daarvan daar maar zit zonder iets te zeggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met stil zitten zonder iets te zeggen..............? Dat is niet zo erg als het vaak lijkt of als we denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eerste instantie gewoon eens proberen niks te zeggen. Dat vinden mensen helemaal niet gek.
Je hoeft iet overal op te reageren, en zeker niet altijd (misplaatst) gevat. Mensen vinden je ZO ook wel leuk. Sterker nog ,vermoedelijk vinden ze je een stuk léuker als je niet ten koste van een ander leuk hoeft te zijn.
Zoals je zelf al ziet, is het gedrag ontstaan vanuit een tijd van pesterijen. Je hebt toen een masker moeten opdoen, zodat je een ander iemand kon 'spelen' om jezelf te beschermen.
Het is wellicht een gewoonte geworden en/of je wilt misschien anderen niet teleurstellen als je iemand anders blijkt te zijn.
Maar die periode van pesten is er niet meer. Daarbij is het nut van het masker op hebben ook niet meer noodzakelijk. Tijd om die af te trekken en jezelf opnieuw te vinden.
Je zult zien dat dit een combi is van de persoon voor het pesten, als dat van na het pesten. Niemand zal moeite hebben met iemand die zichzelf is.

Je krijgt alleen maar een opmerking om volwassen te worden, omdat ze zien dat je houding nu nep (niet geloofwaardig) is en niet jezelf.

Beschouw de pestperiode als voorbij. Niemand zal je meer kwaad willen doen. Ook niet als je jezelf gaat laten zien. Ben je puur jezelf, dan sta je in je eigen kracht.
En mocht iemand je nog gaan pesten, dan kan je eventjes weer die grappenmaker masker opzetten. Met het verschil dat jij de keuze maakt of je die even op hebt of lekker af laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en duidelijk uitgelegd :)
Vaak als ik hier een vraag stel heb ik aan het einde van de beschrijving een andere vraag dan aan het begin voor de beschrijving. Dus ik wou in het begin vragen hoe ik mezelf volwassener kan gedragen, terwijl het nu eigenlijk meer gaat om mezelf te zijn. Het moeilijke daarvan vind ik wanneer ik bijvoorbeeld mezelf moet uiten, want op school heb je tegenwoordig geen diepe gesprekken meer maar is het alleen maar dat iedereen op z'n mobiel zit en praat over gamen of de ene zegt iets lulligs over iemand achter zijn rug waarna de volgende weer iets beledigends toevoegd.. Als dit altijd om je heen gebeurt ga je jammergenoeg dit vaak nadoen :/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie op je laatste zin: ja vaak wel, maar dat hoeft NIET!
Jij hebt een duidelijk eigen gevoel voor normen en waarden. Daar sta je voor.
Helaas kan je anderen niet veranderen. Maar jij kunt zelf wel naar je waarden gaan leven. Vanzelf zal je mensen om je heen verzamelen die dezelfde opvattingen hebben. Misschien niet veel, maar ook dat is niet super belangrijk. Dat jij jezelf anders beschouwd is ook een belangrijk deel om jezelf te kunnen zijn. Daarin zal jij je eigen draai gaan vinden. Over een paar weken is er al een hoop veranderd. Die speelt bij jou, dit is al aan het veranderen.
Je wil volwassener worden, maar het moet nog altijd leuk blijven hé. Die commentaar en opmerkingen kan je gerust blijven maken MAAR niet meer ten koste van mensen (hun eer/gevoelens). Probeer ieder in zijn waarde te laten.

Je werd gepest, en je hebt nu een grote geldingsdrang zie ik. Wat heel normaal is. Probeer dit om te zetten naar iets goeds, want jij ken je beter dan wie dan ook inleven in mensen hun plaats. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent je jouw gedrag bewust en je weet ook, waar dit gedrag van nu zijn oorsprong heeft: een pestverleden. Dat te weten is een enorm pluspunt!
Zoals ik het zie ben je aan het ontdekken wie jij nu eigenlijk ècht bent. Wie er achter dat masker zit, dat je hebt moeten opzetten in het verleden om jezelf te beschermen met het daarbij horende gedrag.
Om dat gedrag te veranderen en je masker te laten vallen is eigenlijk best wel eng: het beschermde je namelijk. Dus: nu moet je leren leven zonder je bescherming. Dat kan je angstig en onzeker maken, waardoor je snel weer grijpt naar je zekerheid, je veiligheid: het gedrag dat je jezelf vroeger hebt aangeleerd.
Heel knap van je, dat je dit probeert en deze vraag stelt!

Ik denk, dat je niet veel hebt aan wat algemene tips.
Een pestverleden is zeer ingrijpend: naar mijn idee kan je best wat professionele hulp gebruiken hierbij.
Ik raad je aan om te praten met je huisarts en samen te bekijken, wat voor op jouw persoontje gerichte hulp jij nodig hebt, zodat je meteen leert wat specifiek voor jou goed is.
Je kunt zelf natuurlijk ook vanalles uitproberen, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat niet nodig is? Dat kost je heel veel tijd en energie: zonde!
Heel veel succes en een + voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet of je naast je school nog werkt
(maar vaak door een baantje wordt je volwassen)je krijg dan verantwoordelijkheden tegen over jezelf je werkgever collega's evt klanten
je moet je gedrag aan passen(zoals je zei neem je ook weleens gedrag over van mensen die grappig willen zijn)
misschien kun je dan een gedrag van iemand kopieeren met een goed voorbeeld op het werk zijn vaak volwassen serieuze mensen en wat oudere mensen die jou het voorbeeld kunnen laten zien
probeer gewoon jezelf tezijn doen waarbij jij je goed voelt en vinden andere mensen jou hier door niet leuk jammer dan
want wat heb je eraan als mensen jou leuk vinden en je vind jezelf niet leuk..
met je ouders praten is ook een optie je ouders zijn ook jong geweest en misschien hebben ze wel in het zelfde schuitje gezeten.
en kunnen ze jou hierin adviseren.

en misschien moet je er niet teveel over nadenken maar gewoon vriendelijk en behulpzaam zijn,zodat mensen wetendat ze op jou kunnen bouwen
dat je in gaat zien dat je juist heel aardig en leuk ben als je zo behulpzaam ben
mensen waarderen je dan dat maakt jou blij en dan ga je weer lekker in je vel zitten