kan een dreumes/peuter te veel fantasie hebben?

Mijn zoon van 2,5jaar heeft veel fantasie. Hij doet veel fantasie spel zoals "ik ben mama jij bent mij". Dit is normaal en een goede ontwikkeling. Maar...
Hij "ziet ook dingen" als hij jeuk heeft dan spreekt hij van een lievebeestje. "Mama ik heb jeuk. Waar is lievebeestje. (Pakt op de plek van de jeuk denkbeeldig het lieveheersbeestje weg) weg lievebeestje." Dit doet hij denk ik minstens een jaar.
Is dit ook een "normale" fantasie ontwikkeling?

Mijn zoon ontwikkeld zich verder op niveau/ boven niveau. Hij is altijd stapjes voor geweest op ontwikkeling, zowel motorisch als cognitief. Hij heeft een goede concentratie en is leergierig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lacht hij er ook guitig bij als hij 'zijn lieveheersbeestje' wegpakt? Dan weet hij heel goed dat hij het verzint. Zo lang je kind niet extreem angstig wordt van zijn eigen fantasieën (b.v. doodsbang wordt voor echte lieveheersbeestjes) is het heel normaal. Geniet er van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kind lijkt me volkomen normaal! Ik word door mijn dochter de hele dag in allerlei rollen gezet, ook sinds dat ze ruim 2 jaar oud is, heerlijk vind ik dat. Ze is nu bijna 4 en het wordt wat serieuzer en gestructureerder, mooi is dat om te zien. Maak je geen zorgen, wees er blij mee, stimuleer hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan kennelijk heel goed creatief denken en grapjes maken, want dat is het volgens mij wat hij doet. Daar kan hij later nog veel plezier van hebben.
Hij is denk ik ook heel intelligent want een kind dat niet zo intelligent is kan meestal ook minder dingen bedenken.

Het beste antwoord

Dit is normaal en mooi.
Hij is hier duidelijk wel vlot in, maar dat is niet gek, als hij met de rest van de ontwikkeling ook voorloopt. Maar die fantasie is echt fantastisch, geniet er maar lekker van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genieten doen we zeker, het is erg aandoenlijk/ lief om te zien en horen. Maar soms toch mijn vraagtekens vandaar de vraag, bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Wat een heerlijk kind.
Cryofiel
11 jaar geleden
Is een logische reactie van een kind. Ooit een ervaring gehad: hij had jeuk, en dat bleek te komen door een lieveheersbeestje. Nu wordt dus *alle* jeuk veroorzaakt door een lieveheersbeestje. Heel kinderlijk. Heel normaal.

Andere antwoorden (6)

Als ik jouw was zou ik me geen zorgen maken, kinderen hebben inderdaad tot hun 5e jaar veel fantasie. Zodra ze meer sociale contacten hebben (op school en vriendjes) dan zal dit wel afnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ontwikkelt hij zich vooral bóven niveau. Zeker als hij met anderhalf al begon. Intelligente kinderen hebben soms een extreem levendige fantasie - al hebben ze op die leeftijd soms nog moeite werkelijkheid en fantasie te onderscheiden.

Maak je borst maar nat voor als hij straks met de 'waarom?"- leeftijd begint. Vermoedelijk ook aan de vroege kant. ;)

Leuk, zo'n vlot kind, maar ook wel een uitdaging, hoor !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee een dreumes/peuter kan niet snel te veel fantasie hebben.
Een stukje ter illustratie:
Fantasie
Fantasie wordt door peuters gebruikt om informatie die ze doorheen de dag oppikken te verwerken. Hierdoor maken ze zich sociale rollen en sociale vaardigheden eigen. Denk maar aan het typische "vadertje en moedertje" of het hebben van een fantasievriendje.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/76121-het-leven-van-het-25-jarige-kind-psychologisch-ontwikkelen.html

Op een of andere manier zal hij ervaren hebben dat beestjes kriebelen.
Mijn kleindochter ging na een vakantie voortdurend "Duits" praten.
Hele zittingen in restaurants - met allerlei recepten - heb ik met haar beleefd (in haar fantasie) gesproken in een "fantasietaal". Zij was de kok en de kelner en de regisseur van de verhalen en ik hoefde maar in een raar taaltje te bevestigen.
Jammer dat, nu ze al weer 6 is, dat soort dingen al weer voorbij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Perongeluk een duimpje naar beneden gedaan, maar was zeker niet de bedoeling, toch nog een duimpje omhoog erbij gedaan.
Bedankt voor je antwoord.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
De - zie ik niet hoor.
als een kind niet weet hoe hij of zij het moet benoemen, dan geeft ie dr meestal zelf wel een draai aan, door dingen te asocieren en te linken met elkaar. Voor hun volstrekt logisch, voor ons moeten we er even over nadenken...

Zo had mijn oudste bedacht met die leeftijd dat zijn vader "eitjes" in zijn bovenarm had.. dat waren zijn spierballen. Blijkbaar vondt mijn oudste het op eitjes lijken. "Mama, mama! kijk, papa heeft eitjes in zijn arm!"

En mijn neefje heeft ooit eens in de trein gezeten, dat heeft zo veel indruk gemaakt, dat elke tram in de stad nu een "trein" is. En zijn papa heeft een scooter, maar hij zegt nu steevast dat zijn papa op de motor naar zijn werk gaat.

Misschien heeft de jouwe ooit een lieveheersbeestje op zijn arm gehad, en dat kriebelde heel erg, en zo de link gemaakt: lieveheersbeestje is jeuk, dus als ik jeuk heb, noem je dat "lievebeestje"... dus inplaats van te zeggen dat ie jeuk heeft, zegt ie lievebeestje.

Dus ja, teveel fantasie heeft ie niet, wel een volstrekt gezonde dosis verstand om zelf iets te benoemen waarvan hij eigenlijk niet het werkelijke woord kent. Niks om je zorgen over te maken. Het is zelfs heel leuk om te zien hoe je kind zelf dingen linkt en associeert met elkaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het leuke is dat hij weet en benoemd dat hij jeuk heeft en daarna pas over het lieve beestje begint. Ook ziet hij vaak spontaan een lievebeestje bij ons, terwijl we geen jeuk hebben. Dan haalt hij het voor ons weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk toch? geniet er lekker van :)
Ik zou mij pas zorgen beginnen te maken als dit zich voortzet op oudere leeftijd en evt. gevaren begint op te leveren. Denk rond een jaar of 8+.

Ik weet niet of jouw zoon enigs kind is, maar kinderen die geen broertje/zusje hebben, hebben vaker deze trekjes. Hiermee zeg ik niet dat iedereen een tweede kind moet maken, maar het is een natuurlijk dat een kind iets wilt delen/ aanleiding tot dialoog > aandacht wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dit is heel normaal. maar als ik jou was zou ik ervan genieten, want over een paar jaar gaat het weer weg. :)