Wanneer mag je je kind een slaapzak/trappelzak aandoen?

Wanneer mag je je kind een slaapzak/trappelzak aandoen? Mag dat meteen vanaf de geboorte of pas als het kind ouder is? De kleinste maat van een slaapzak is meestal 70cm. Een pas geboren kind is rond de 50cm, is zo'n slaapzak dan niet veel te ruim? En kan een kind er niet in 'verzuipen'? Ik bedoel gewoon zo'n slaapzak zonder mouwtjes van de v&d of de Hema.

Deze bijvoorbeeld:
http://www.vd.nl/fh_detail.jsf?fhquery=fh_location%3D%2F%2Fcatalog01%2Fnl_NL%2F%24s%3Dslaapzak%26fh_refview%3Dsearch%26fh_eds%3D%C3%9F%26fh_lister_pos%3D19%26sitetype%3Dweb%26fh_secondid%3Dg21002458

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Wij hebben beide kinderen meteen een slaapzak aan gedaan. Heb deze destijds bij c&a kunnen krijgen in de kleinste maat. Het gaat erom dat de hals en bij de oksel niet te wijd is dat ze met hoofd of armen er weer uit kunnen wurmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Denk je dat een pasgeboren kind zich uit de slaapzak kan wringen die ik in de link heb gezet? Het gat bij de hals en de gaten bij de armen lijken me namelijk niet heel groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je staat verstelt wat ze allemaal al voor elkaar krijgen. Je kunt natuurlijk ook wat dicht naaien. Die van c&a kon met en zonder mouwen en was lekker voor de winter. Maar goed dan praten we wel over 8 jaar geleden. Maar ik weet dat ze er nog wel moeten zijn , want mijn schoonzus heeft er vorig jaar nog een gekocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik ben even wezen kijken, en inderdaad! Ze hadden er nog slaapzakken in kleine maatjes :-)

Andere antwoorden (3)

Je hebt ook kleinere slaapzakken. Ik heb een 56 bij de hema vandaan. Hoofdgaten zijn bij de grotere ook breder/wijder dus ik zou niet voor een velere grotere maat kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag het gelijk al doen, maar het 'hoeft' pas als je merkt dat je kind zich uit de deken wurmt door veel te trappelen en draaien. Dan blijft je kind in de slaapzak lekker warm. Als je het idee hebt dat de slaapzak te groot is, dan kun je de armsgaten met een paar steken iets dichter naaien. Toen mijn meiden nog heel klein waren (1-2 maanden)lagen ze allebei in een Puckababy slaapzakje. Daar gaan de armen ook in de slaapzak. Dat helpt bij het slapen als je baby heel erg met de armen zwaait en zichzelf wakker 'slaat'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik deed mijn kinderen een trappelzak aan, zodra ze hun dekens steeds van zich af sloegen en ze om gingen rollen.

Ik kocht dan een trappelzak met lange mouwen (in de winter, in de zomer met korte natuurlijk) en zorgde dat het altijd aangenaam warm was in de slaapkamer, omdat ik wel graag wilde dat ze warm sliepen. Dat zal ongeveer rond de leeftijd zijn dat ze om gaan rollen, en ja dat doen ze ook in hun ledikantje. Dus dat tijdstip hield ik dan aan en hield ook in de gaten of ze zonder dekens wakker werden / sliepen smorgens.

Ik zou het niet bij de geboorte doen, want als ze zo klein zijn bewegen ze nog niet zo heel veel dat je ze zonder dekens aantreft smorgens. Als je je kleintje goed toedekt tot aan de schouders is het nog nergens voor nodig om je baby van pasgeboren leeftijd een trappelzak aan te doen. Je kan ze dan wel een mutsje op zetten, zodat ze het toch nog warm hebben.