Peuter van 1,5 jaar grote angst, wat kan ik doen?

Mijn peuter is 1x tijdens het verschonen bijna van de commode afgevallen; ik had hem nog vast. Maar nu elke keer tijdens het verschonen van de luier, krimpt hij in elkaar en houd hem vast en huilt/schreeuwt heel hard. Ik weet niet wat ik moet doen. kan hem zo toch niet verschonen elke dag?
Het is nu al 5 dagen aan de gang.
Heb al veel geprobeerd, vertrouwen gezocht, aankleedkusen weg gedaan, op de grond maar dat werkt allemaal niet.
ik hoop dat jullie tips hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is hij echt alleen angstig als je zijn luier wilt verschonen op de commode of ook als je hem gaat wassen/aan-/uitkleden/tandjes poetsen?
ga er dan even vanuit dat je dat ook op de commode doet ;-)

Antwoorden (2)

Probeer het ritueel helemaal anders te gaan doen. Dus niet in zijn eigen kamertje maar bijv op jullie bed of op de grond in de woonkamer. Doe dan zoveel mogelijk anders, zet eerst muziek op, ga dansen met hem, zing liedjes, doe hem een andere trui aan en andere sokken maar kom pas aan het eind (als je zoveel mogelijk anders doet dan normaal) aan zijn broek en luier, probeer ook of je hem staand kan verschonen, zeker als hij alleen geplast heeft. Doe het dan ook snel en ga door met zingen en knuffel hem daarna flink en ga verder dansen.

Probeer niet te laten merken dat jij ook bang bent voor wat komen gaat en ga zo vrolijk mogelijk erin en er doorheen.

En ja dan vooral het NIEUWE ritueel volhouden, dat duurt even maar eens herkent hij dat ritueel en zal weer gewoon meewerken.

Wat ook nog kan is tijdelijk van die luierbroekjes kopen zodat je alleen met poep moet verschonen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer rustig te handelen. Wanneer jij in paniek raakt of gaat schreeuwen naar hem zal het nog erger worden.

Laat je peuter jou proberen uit te leggen wat die precies eng vindt. Stel hem gerust en zeg dat hij niet bang hoeft te zijn. Stel anders voor om 'samen' zijn luier te verschonen. Geef hem ook een doekje in zijn hand, laat hem de vieze luier dichtplakken of laat hem de schone luier openvouwen.
Vertel hem precies wat je bij hem doet (sokjes uit, broekje uit, rompertje los/onderbroek uit) en vertel wat je ziet (blote beentjes, blote buik, blote billen), zo kan hij niet schrikken van, voor hem, plotselinge handelingen.
Leg hem zo nodig voor de tv en laat hem daarna kijken terwijl jij hem verschoond of laat hem uit de fles drinken wanneer die op zijn rug ligt (dan is die gefocust op de fles en het drinken en niet op het verschonen). Je zou ook een liedje kunnen zingen en ondertussen hem verschonen (, zo maakt hij niet 'bewust' mee dat jij hem verschoont), dan zeg je daarna tegen hem: 'weet je wat mama tijdens het liedje zingen heeft gedaan? Mama heeft jou verschoond, dat was toch niet eng? Zullen we bij de volgende schone luier weer een liedje zingen?' Op deze manier komt hij misschien over zijn angst heen en weet hij dat luiers verschonen niet eng is.

Als dit nog niet lukt, probeer hem dan eens staand te verschonen, dan zijn de luierbroekjes een goede optie. Deze plak je vast en kan je net zo als een onderbroek zo om hoog trekken. Wanneer deze vies zijn kan je ze gewoon, net als bij een gewone luier openscheuren bij de plakkers.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
En... Wat ook heel goed kan helpen is samen een pop verschonen. Gewoon een normale pop. Zeg tegen je peuter: 'volgens mij moet de pop een schone luier, zullen we samen de pop verschonen?'
Leg de pop neer op de plek waar jij normaal je peuter wil verschonen, doe precies hetzelfde als jij normaal bij je peuter doet en laat je peuter je daarbij helpen. Zo kan hij zien dat het helemaal niet eng hoeft te zijn.

Je kan hem ook een beloning in het vooruitzicht stellen, vraag bijvoorbeeld aan je peuter of hij even wil gaan liggen zodat jij hem kan gaan verschonen en vertel hem, dat wanneer die goed meewerkt en goed blijft liggen straks een snoepje/koekje/cadeautje mag.