Wanneer is het het beste moment om je baby's nageltjes te knippen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeders knabbelen vaak zelf een klein stukje van de nageltjes af. Een baby is vaak erg beweeglijk en dan is perongeluk een knipje verkeerd snel gebeurd.

Het beste antwoord

Voor het geval je bedoelt: wanneer op de dag je het beste kunt knippen: als de baby slaapt. Dat gaat dan vrij gemakkelijk en je hoeft niet zo bang te zijn dat de baby plotseling een beweging maakt en je misknipt. Knip ook niet als de baby net uit bed komt omdat je dan juist makkelijk in de vinger knipt omdat de nagel zo zacht is.

De eerste weken moet je niet knippen omdat je dan juist een scherpe rand achterlaat en de baby zich juist gaat openhalen. Ook kun je dan het nageltje inscheuren en kan de nagelriem ontstoken raken. De eerste weken mag je de nageltjes alleen scheuren of afbijten (!).

Gebruik als je gaat knippen een speciaal babyschaartje. Spreid de vingertjes of teentjes een voor een en duw voor je knipt het vingertopje of teentopje iets terug. Volg bij het knippen van de vingernageltjes de vorm van de vingers en knip teennageltjes altijd recht af. Wanneer jouw kindje protesteert als je de nagels knippen wilt, kan het handig zijn om dit samen met je partner te doen. De één houdt het handje vast, terwijl de andere knipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies: als de baby slaapt. Geen enkel probleem, heb ik ook altijd zo gedaan ;-)
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hartelijk dank voor het antwoord

Andere antwoorden (4)

Wanneer de baby een week of twaalf is. Want in het begin zijn ze nog niet zo hard en stevig als die van ons. Het zijn meer een soort vliesjes. Tot de twaalfde week kan je er voorzichtig een stukje afscheuren. Dat gaat gemakkelijk omdat ze nog zo zacht zijn. Als je eerder al zou knippen dan ontstaat er een scherpe rand, en dan kan de baby zichzelf wondjes toebrengen.
11 jaar geleden
De nageltjes van jouw kindje zijn nog niet zo hard en stevig als die van ons. Het zijn meer een soort vliesjes. Maar met die vliesjes kan jouw kindje zich wel makkelijk openhalen. Dat hummeltje heeft immers nog geen controle over zijn armen en benen. Toch mag je de nageltjes de eerste tijd nog niet knippen, doe dat liever pas wanneer je baby een week of twaalf is. Je mag de nageltjes wel voorzichtig afbijten of scheuren. Dat gaat gemakkelijk omdat ze nog zo zacht zijn.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.mamaenzo.nl/baby/verzorging/nageltjes-knippen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je baby eenmaal oud genoeg is om de nageltjes te moeten knippen (meestal met een maand of vier tot een half jaar), kun je dit het beste doen na het badje.
De nageltjes zijn dan zacht en makkelijk te knippen. Gebruik een schaartje met ronde puntjes zodat je niet per ongeluk iets kunt beschadigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het makkelijkste is om de nageltjes te knippen wanneer ze zacht zijn, dit is bijvoorbeeld wanneer je kindje net uit bad komt. Zorg wel dat je 'netjes' knipt want je wil natuurlijk niet dat je kindje zichzelf of anderen krabt! Zorg ook voor een schoon nagelschaartje en schone nageltjes want er ontstaan gemakkelijk ontstekingen bij babynageltjes. Zorg er ook voor dat je een nagelschaartje hebt speciaal voor babynageltjes. Bij elke baby is de leeftijd overigens anders wanneer je de nageltjes moet knippen, gewoon goed opletten wanneer de nageltjes te lang of te scherp worden!