Vanaf wanneer snapt een kind dat er iemand aan de andere kant van de telefoon zit?

Als ik mijn vriend bel en hij me op de speaker zet, dan wordt mijn zoontje van nog geen jaar helemaal enthousiast. Sinds kort geeft hij ook kusjes aan de telefoon. Snapt hij dat ik het ben? En zo nee, wamt denkt hij dan? Vanaf wanneer gaan kinderen de telefoon begrijpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is bijna een jaar en het lijkt er inderdaad op dat hij wel snapt dat mensen niet weg zijn als ze er even niet zijn. Bij onbekende personen reageert hij inderdaad niet, of anders. Goed idee om telefoonspelletjes met hem te doen! Ik ga nog even verder met uitzoeken hoe het werkt, ik hoop er binnenkort een stukje over te schrijven op http://www.leukmetkids.nl/. Dank jullie voor alle antwoorden!

Antwoorden (3)

Mijn zoontje is nu bijna 21 maanden en snapt het al een tijdje als ik aan de telefoon ben. "Mama mama" hoor ik dan. Dan vertelt mijn vader of moeder dat hij idd kusjes geeft en helemaal dol wordt. Bij anderen heeft hij dit niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij snapt dat hij iemand hoort die hij kent, dat kun je testen door eens de speaker aan te zetten als een voor hem onbekend persoon belt (vertel die persoon dat je dat even gaat testen).

Als hij dan ook enthousiast wordt en kusjes gaat geven heeft hij geleerd om zo te reageren en doet hij dat niet omdat hij een bekende stem hoort.

Als hij dan dus geen belangstelling toont snapt hij nog niet dat de ander heel ver weg is en door een telefoon praat maar hij herkent de stem en dat lijkt mij het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf het moment dat ze weten dat iets niet weg is als je het niet meer ziet ; dat de persoon die de kamer zojuist heeft verlaten, nog wel elders is. Meestal begint dat rond een maand of tien - de fase van de kiekeboe-spelletjes en dingetjes verstoppen.

De intonatie van een stem herkennen ze vaak al heel snel, en ze kunnen heel vlot leren dat die beetje andere stem toch echt pappa of mamma is. Telefoonspelletjes in één ruimte versnellen dat proces nog.

Al met al weet een kind rond een jaar, hooguit anderhalf, echt wel dat dat écht een bekende persoon is aan de telefoon. Voor ze het hele concept telefoon verstandelijk begrijpen zijn ze wel wat ouder, maar het magische aspect 'ik zie je niet maar ik hoor je wel' accepteren ze al heel jong.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij is bijna een jaar en het lijkt er inderdaad op dat hij wel snapt dat mensen niet weg zijn als ze er even niet zijn. Bij onbekende personen reageert hij inderdaad niet, of anders. Goed idee om telefoonspelletjes met hem te doen! Ik ga nog even verder met uitzoeken hoe het werkt, ik hoop er binnenkort een stukje over te schrijven op http://www.leukmetkids.nl/. Dank jullie voor alle antwoorden!