Ik ben in Friesland geboren en getogen maar mijn ouders beide in Groningen. Wat ben ik nu officieel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou mezelf onofficiëel in elk geval een Gries noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een froninger.. Hmm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het Nederlandse staatsburgerschap (nationaliteit) volgen. Dwz dat als je in Nederland geboren bent ben je Nederlander (Ius Soli). In die zin ben je dus Fries.
Maar volg je bijv het Marokaanse staatsburgerschap, dan is de bloedlijn (Ius sanguinis) bepalend en zou je Groningse zijn.
Dus mocht je ouders geen Marokaanse (of andere bloedlijn volgende roots) hebben dan ben je een Friesin! http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_paspoort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou me vooral een Nederlander voelen. Is altijd goed;-) Ik doe dat omdat het anders wel erg ingewikkeld wordt in mijn geval. Mijn moeder is in Amsterdam (Noord Holland) geboren, maar heeft de langste tijd in Zuid Holland (Den Haag) gewoond. Haar moeder (mijn oma) was weer een Friezin en haar vader een Zuid-Hollander. Mijn vader is in Overijssel geboren. Ik ben in Gelderland geboren en woon nu in Utrecht. Volg je het nog? Ik niet meer. Dus ik hou het er maar op dat ik gewoon een Nederlandse ben;-)
Ik voel me ook niet Utrechts, Gelders of wat dan ook.
Ik vraag me dan ook af of er een officiële benaming voor is.

Het beste antwoord

Dan ben je een Friezin, wier roots in Groningen liggen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. alleen al voor het gebruik van het woord wier. :-)
Pieter2011
11 jaar geleden
Dankjewel! Zo levert mijn archaïsch taalgebruik tenminste nog iets op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enige normale antwoord op mn vaag. Andere antwoorden geven geen antwoord op n vraag

Andere antwoorden (2)

Een Nederlander. Provincie-afkomsten worden niet geregistreerd en zijn dus ook niet 'officieel'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha stippel, dat wou ik ook neerzetten. klopt helemaal +!
Officieel ben je een mens, man/vrouw (gezien je avatarnaam denk ik een vrouw?), geboren in Nederland, in de provincie Friesland.