Wat zijn acceptabele, effectieve straffen voor jonge kinderen - náást een corrigerende tik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet ie zo nu wel kunnen.
Snuffel
14 jaar geleden
Volgens mij is de corrigerende tik inmiddels verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@konijn:
Ik moest die laatste toevoeging wel doen, omdat die in
de ogen van een mod anders teveel leek op een andere
vraag.
Snuffel
14 jaar geleden
aha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde al eerder antwoorden, maar toen was de vraag zomaar opeens weg.

Antwoorden (19)

Een corrigerende tik bestaat niet, in de ervaring van een jong kind...

Er is dus totaal geen enkele acceptabele straf, laat staan dat die effectief is...

Je had het net over roken, dit diskwalificeert een ouder totaal in mijn ogen, roken mag, maar dit in deze vraag is uit den boze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je handen uitsteken is niet acceptabel en zeer zeker niet effectief. Als je het met je mond niet aankan, dan schiet je pedagogisch te kort.
Een kind voor een afkoelingsperiode 5 of 10 minuten de kamer uit te zetten helpt vaak al.
Bij moeilijk opvoedbare kinderen ligt dat moeilijker, maar slaan is ook dan geen enkele optie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn wij het EENS en nog wel met Kerstmis?
Snuffel
14 jaar geleden
Slaan is nooit gerechtvaardigd, al is het maar een tik.
Snuffel
14 jaar geleden
Ik ben het dus met je eens Antwoordman.
AWM
14 jaar geleden
Natuurlijk! Wat wil je met twee verstandige mensen? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat nu als ze zich op die gang vreselijk misdragen?
AWM
14 jaar geleden
Ja, dan moet je ze aan enorm pak op hun donder geven! :)
Nee dus. Dan stuur je ze naar bed of zo. Je moet de baas blijven en de situatie kunnen blijven controleren ZONDER geweld. Dat kan. Heus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu nog een slot op de kinderkamer... ;)
Op de gang bij ons, even separeren, gewoon een paar minuten. Als ze dan nog neit rustig zijn krijgen ze er nog een keer bij. De oudste (7) mag binnenkomen als hij weer "normaal"kan doen. Soms moeten ze ook even naar hun slaapkamer, maar dat ligt aan het "delict".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken geen tik bij mijn dochter. Wel heel even op de gang zetten. Hier krijgt ze niets van, en ze komt dan even tot rust. ik heb haar op die manier binnen een week van het bijten gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Speelgoed tijdelijk afpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen regel voor. Een straf kan je bepalen alleen uit de relatie met je eigen kind. Jij weet wat het kind aankan en wat goed is voor jouw kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als 't om kinderen van iemand anders gaat? Die je toch minder kent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je heel voorzichtig zijn. Ook dan juist naar het kind kijken wat het aankan. Later tegen de ouders zeggen wat je hebt gedaan, zodat het kind veilig blijft bij jou.
Dit hangt van de leeftijd van het jonge kind af. Even op de gang zetten kan een effectieve straf zijn, maar heeft bij een kind van een jaar nog geen zin.
Het beste is om het door communicatie te doen. Als een kind ergens aan zit dat niet mag, kun je het weghalen bij de bron van het kwaad; even aankijken en op boze toon zeggen dat het dat niet mag doen. Wat vooral belangrijk is, is dat je consequent bent en niet de ene keer iets goed vindt dat een volgende keer wel mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kind beet ons heel vaak. Met nee werkte het niet. Ik ging haar op de gang zetten, en dat werkte heel goed. Ze was toen begin 1 jaar.
Als ze ergens aan kwam wat niet mocht zei ik nee en gaf haar een beetje speelgoed. Nu is ze eind 1 jaar, en komt nergens aan waar ze niet aan mag zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opvoeden is 'maatwerk'. Er zijn wat algemene adviezen, maar in de praktijk moet je meestal uittesten wat bij jouw kind het beste werkt.
Heel overtuigend zijn. Jij bent de baas. Twijfels of angsten pikken kinderen feilloos op.
14 jaar geleden
Een corrigerende tik, zonder voorwerp voor het achterste,
gegeven als je zelf NIET meer boos bent is functioneel.
Dieren doen dat ook bij hun jongen.
Kinderen sufpreken levert niets op.
Effectief is verder een straf die direct na het vergrijp plaatsvindt en inhoudelijk het liefst met het vergrijp te maken heeft.
Dus het soort vergrijp moet de straf en de strafmaat bepalen.
Lange vage straffen zorgen voor verbittering, een straf gegeven uit irritatie en boosheid doet dat ook.
Een effectieve straf is ook het tijdelijk opschorten van een privilege.
Verwerp nooit de persoon van het kind, alleen de daad zelf.
Een kind moet de liefde in de straf kunnen proeven.
Zo wordt het kind in het hart gecorrigeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast een corrigerende tik?
Waar leef jij?
Dat is geen acceptabele straf. Wanneer je een kind wil corrigeren zul je altijd zelf het goede voorbeeld moeten geven.

Ik zou, als ik later ooit kinderen krijg, een 'ga jij maar even in de hoek staan' straf geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afspraak maken, b.v.
Mama telt tot drie.
Geen succes, naar de gang, tijd volgens afspraak of tot ze stil is.
Terug: op de knieën gaan zitten, Kind je laten aankijken en kort vragen, wat ging er nou mis, Dan een knuffel en verder gaan.
Als je dit consequent volhoudt weet het kind waar het aan toe.
Bij herhalingen kun je ook straf kruisjes geven en bij b.v. drie kruisjes dan een avond iets eerder naar bed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tegen de corrigerende tikken ,stel dat jij een corrigerende tik krijgt als je iets doet wat achteraf niet handig was om te doen. Een acceptabele straf geen TV ,vroeg naar bed ,niet naar buiten. Maar vooral praten en of op aanspreken wat het kind deed .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en Kwaad zijn tegengestelde krachten waar we een goede balans in moeten zien te vinden.
Zo ook kinderen.
Als een kind iets fout gedaan heeft, dan is het beste om oogcontact te maken, en vertellen en benoemen wat het kind fout heeft gedaan, en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van die foute actie.
Daarna als straf een geliefd speeltje afpakken, totdat het kind er van doordrongen is wat het fout heeft gedaan.
Ook is het belangrijk om niet het kind af te wijzen, maar wel zijn gedrag.
Daarna knuffelen en achter je laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg af en toe een corrigerende tik toen ik nog klein was, heb er geen problemen mee en zou het zelf ook doen.

Wat ik vaak als straf kreeg was een televisieverbod voor een maand of computerverbod, tegenwoordig moet dat voor je kind een ware hel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
slaan of een tik geven kan niet. Je zult het met je mond moeten doen. Dus straffen met iets anders. Dingen niet laten doen die ze leuk vinden of een "afkoel"momentje. Hier komen de strafregels ook nog wel eens voorbij maar slaan is hier uit denboze! Ik heb vroeger veel te vaak zelf alle hoeken van de kamer gezien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tik geven mag niet, maar ik kan me voorstellen dat je het op momenten dat het kind zichzelf en anderen in gevaar brengt, wel doet. Heb het zelf ook wel gedaan, dieren doen het ook als hun jong zichzelf of anderen in gevaar brengt. Geeft een hele duidelijke oorzaak-gevolg terugkoppeling.

Wat goed werkt, is stevig bij de bovenarmen beetpakken (zonder pijn te doen) en op ooghoogte heel duidelijk vertellen dat iets niet mag. Dan waarschuwen en vertellen wat er gaat gebeuren als het kind het nog een keer doet. Bij herhaling: op de trap laten zitten om 'af te koelen'. á la nannie Jo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straffen is eigenijk overbodig, straffen zijn zelden effectief. Tussen straffen en belonen zit nog een mogelijkheid: het onthouden van een beloning. Als je braaf lief bent gaan we vanmiddag naar de speeltuin. Anders dus niet. Verder is belangrijk dat je grenzen stelt van te voren.

Toegevoegd na 22 uur:
Je moet om te beginnen duidelijke grenzen stellen en die consequent handhaven, volhouden is daarbij belangrijk. Als het kind geen grenzen gewend is zal het net zo lang willen doorgaan tot je murw raakt. Volhouden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doe je dan als een kind bijv. allemaal lelijke scheldwoorden gebruikt? Dan corrigeer je niet? Hoe moet je dat in vredesnaam corrigeren zonder een straf te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En vooral niet vergeten om precies te specificeren wat je met braaf bedoelt? Tegen een drie-jarige is dat onbegonnen werk. Dus eerder 'als je vandaag niet de lelijke woorden gebruikt waar we het over gehad hebben en als je je zusje niet aan haar haren trekt, gaan we....'
En dan dus ook gaan als het kind b.v. wel het nieuwe behang onder gestift heeft? Moeilijk hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet om te beginnen duidelijke grenzen stellen en die consequent handhaven, volhouden is daarbij belangrijk. Als het kind geen grenzen gewend is zal het net zo lang willen doorgaan tot je murw raakt. Volhouden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volledig mee eens. Opvoeden is een 'zaak van de lange adem'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even een reactie op mmm. Straffen maakt het erger. Effectief is je kind vasthouden en recht in de ogen kijken en zeggen: ik wil niet dat je ... tegen me zegt. Dit blijven herhalen, dag in dag uit tot het kind het uiteindelijk opgeeft. En dan het kind gaan belonen voor zijn goede gedrag. Succes.
ik waarschuw mijn kinderen altijd 2 keer,
daarbij benoem ik wat ik niet vindt kunnen en wat de straf is.
de 3e keer dat ik moet waarschuwen zal dat gepaart gaan met op de trap zitten.(de straf)
mijn kinederen zijn 3jr en 9jr er zal het aantal min. worden aangehouden naar hoe oud de kinderen zijn.
(3jr = 3 min. 9jr = 9 min)
dit werkt heel goed deze time out.
meestal hoef ik maar 1 keer te waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou beginnen met 2 of 3 waarschuwingen en anders geef je ze gewoon geen toetje na het avondeten. Tenzij zij daar makkelijk mee kunnen leven, maar de meeste kinderen niet.