Hoe help ik mijn zoontje van zijn (doods)angst van haren-wassen af?

Ik heb hier al tal van fora over doorgespit, ik ben er al achter dat dit probleem zeer veel voorkomt en uiteenlopende redenen kan hebben. Maar, de oplossingen zijn tegenstrijdig. Ik zal proberen de situatie zo duidelijk mogelijk uit een te zetten. Mijn zoontje is 2 jaar, 25 maanden om precies te zijn. Een vrolijk ventje die eigenlijk verder nooit ergens moeilijk over doet. Behalve dat haren wassen. Dat is gewoonweg een drama. Krijsen en gillen, huilen, trappelen en slaan. Gewoon douchen of in bad is geen enkel probleem, maar oh wee als je met de shampoo aan komt zetten (baby shampoo uiteraard!!!!!)
Daarbij maakt het niet uit wie het doet en hoe je doet. Spelenderwijs, geruststellend, streng of boos. En mijn vrouw is intussen zover dat ze het zolang mogelijk of wacht tot ik het op me neem, dat kan natuurlijk niet. Ik kan niet bedenken wat de oorzaak hiervan is, en hoe ik het op moet lossen. Hij kan in tussen 5-woords en soms 6-woords zinnen gebruiken, dus ik krijg de indruk dat hij veel begrijpt van wat wij zeggen. Ouders, therapeuten, help! Want ik kan me zo voorstellen dat deze situatie traumatisch kan zijn voor zo'n kleintje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

herkenbaar die blinde paniek! (pff... mijn meid was net een mager speenvarken als haar haren gewassen moeten worden)

wat ik merkte was het de angst omdat mijn dochter zelf de regie niet had over wat er gebeurde, en het in feite niet ging om het haren wassen zelf. (al is water in de ogen niet prettig op zo'n leeftijd)

wat ik deed was zelf rustig blijven, aangeven wat er ging gebeuren, en haar deel van uit laten maken van het gebeuren zodat ze het niet enkel hoeft te ondergaan.

ik zocht met haar een speciale shampoo uit wat haar goedkeuring kon wegdragen. rook het lekker genoeg? was het flesje mooi genoeg? prima, dan doen we die andere weg want dat is idd niets, we nemen DEZE voortaan.
eenmaal thuis las ik (hoe toevallig) op de achterkant dat het speciale shampoo was voor kinderen die haren wassen met andere shampoo niet prettig vinden, maar het wel de bedoeling is dat ouders en kinderen elkaar helpen en afspraken maken over het haren wassen.
er stond ook op dat er speciaal washandje bij hoorde waar kinderen mee konden spelen in bad, maar wat ze ook voor hun ogen kunnen houden als de speciale shampoo uitgespoeld wordt.

regeltje 1
voor en na het haren wassen is het pret tijd. (deed shampoo op het natte washand en hier blies ik in om mooie bellen te maken die kapot gemaakt konden worden, waar je het kind een 'sneeuwpop' van kan maken etc. (shampoo is ook leuk)

na het haren wassen mocht mijn dochter zelf bedenken waar ze mee ging spelen.

geef duidelijk aan wanneer het 'voor' en 'na' ritueel ingaat, en wanneer je haren gaat wassen.
kinderen snappen begrippen als 'straks, nog even, etc niet, dus een kookwekkertje met 'nog zoveel streepjes' deed wonderen bij mijn dochter.

(dus niet na het harenwassen z.s.m. uit bad, want dan stapt een kind hier de volgende keer niet meer onspannen in: ze onthouden de laatste ervarin, en koppelen dit aan bad, en nog meer aan haren wassen zodat het steed meer beladen wordt)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in bad was het spelen en spetteren. ook mama mocht ze natspetteren, maar deze spetterde wel terug. zo kon ze wennen aan het water in haar gezicht, en hoewel dat eruit gewreven moet worden (aangenaam is het niet) kan het wel lollig zijn! (leg wel dweilen klaar overigens)
angst voor water in het gezicht kan je dus wegnemen. ik had een bakje waarmee ik haren uitspoelde, en telde tot 3 (ook als een kind schreeuwd) zodat ze wist wat er komen ging. (ervaren dat het niet eng is komt vanzelf)
voor ik telde vroeg ik of het washandje goed voor haar ogen zat (deze kan je zelf opleuken samen met het kind)
ik liet haar NIET achterover liggen want dat vinden kinderen eng (puur voor het gevoel ook al gebeurt er niets) toen ze dit accepteerde vroeg ik haar of ze zelf wilde tellen (zelf de regie hebben) of samen tellen.
of: zullen we samen je haar inzepen? wil je het zelf doet? zullen we het samen uitspoelen, wil je het zelf doen?. het gaat er niet om dat een kind alles ondergaat zonder geschreeuw, dus maak er geen strijd van.
het gaat erop dat een kind probeert en zijn best doet, en weet dat de ouder hierbij wil helpen.
dus hoe dit ook uit mag pakken als een kind zijn best doet daar waar mogelijk: roep van de daken, haal moeders/vaders erbij om het te vertellen, bel oma op, en laat weten hoe trots je bent. bang zijn is okay, papa en geven ook aan dat ze weten dat het niet leuk is, ze snappen dat en vinden het niet erg, maar haren moeten nu en dan gewassen worden. ga vanwege de angst dus niet uit het niets water over het hoofd gooien, want dit helpt averechts.

eventueel kan je ook met een lijstje werken.
geef per klein punt aan wat er goed ging (een stickertje) wat er nog niet helemaal goed lukte. zo betrek je het kind er meer bij.
-bv helpen badje klaar zetten/klaar maken, voelen of het water goed is, controleren of het speelgoed erin ligt, liggen de handdoeken klaar (vergeet af en toe wat zodat je zoontje zich veel slimmer voelt dan de ouder) de kleren etc.
staat de shampoo klaar, het washandje?
turf deze dingen af, maar zet ook dingen op het lijstje als
haren natmaken, shampoo erop doen, netjes in bad blijven zitten (karate is okay, maar niet gevaarlijk over de rand bv)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een poosje na het badderen samen het lijstje doorlopen. wat ging er goed? en zet hier een blij gezichtje of een stickertje.
wat vond het kindje naar? praat hierover, (waarom is het niet leuk, is het water niet leuk? het schuim? wat zou hij wel leuk vinden zodat het minder erg wordt. opper een idee, want kinderen van 2 snappen idd echt meer dan je denkt) :)
laat op deze plek het kindje zelf wat 'tekenen' dingen als 'niet schoppen, slaan, maaien, gillen niet op het lijstje zetten. hier kan een kind niets mee, en dit kan het niet voorkomen. het zijn dingen die vanzelf goed komen, maar laat het weten dat je trots bent als het kind dit minder gaat doen, en schrijf dit erbij op het lijstje (het is dus geen prio, en een kind kan zijn angst/frustratie uiten omdat het hier ook mee om leren gaan) bij mijn dochter hielp het enorm, maar was (bleek later) super gevoelig voor dit soort prikkels (water in ogen, zand aan de handen, in feite alles wat de tastzin bij haar overprikkelt) laaaang verhaal, maar hoop dat je er wat aan kan hebben

Andere antwoorden (12)

Het is misschien een beetje vergezocht maar stel dat het haar liggend wordt gewassen (zoals bij de kapper liggend in een spoelbak). Er komt zo nauwelijks water in de ogen.
Een beetje creatieviteit en een douchkop die je eraf kan pakken heb je wel nodig :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze zoon had het ook. Wij hadden zoiets van: niet zeuren kerel, washandje voor je ogen en doorzetten, evt een beloning naderhand. Hij heeft er zeker geen trauma aan overgehouden. Niet alles in het leven is even comfortabel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat erg voor jullie zoontje dat hij hier moeite mee heeft.

Een spirituele uitleg hierop kan zijn dat hij verdronken is in een vorig leven en daardoor de angst heeft van water over zijn hoofd. Maar dan zal hij waarschijnlijk als baby ook het in badje gaan niet als prettig hebben ervaren. Mischien een herkenningspunt voor jullie?Maar dit terzijde.

Misschien kan je je zoontje zelf zijn haren laten wassen.
Geef hem een natte washand waarmee hij over zijn haren wrijft. Laat de shampoo eerst achterwege en naarmate het beter gaat kan je de shampoo toevoegen op het washandje.

Neem hiervoor de tijd en geef je zoontje gevoelsmatig de ruimte om het op zijn manier te doen zonder dwang.
Al wrijft hij maar 2x over zijn hoofd dan is het al genoeg: "goed zo!!" prijs je hem. En ga dan lekker verder met badderen.
Ook kan je hem een pop in bad geven waarvan hij de haren wast.
Maak er geen halszaak meer van dan komt het vanzelf goed.
Zolang hij die druk ervaart bij jullie zal hij zich hier tegen ook verzetten.

Een kind heeft gevoelsmatig ruimte nodig om het op zijn eigen manier te doen en alles te ontdekken en daardoor zelfvertrouwwen op te bouwen, gaat het mis nix aan de hand, dan zijn papa en mama daar om je te helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat ??? Verdronken in een vorig leven, wat een onzin !
Dan moeten wij bijna allemaal verdronken zijn geweest in ons "vorig" leven want bijna elk kind heeft daar wel last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is ook niet mijn instelling hierover, maar meer een gegeven van wat ik hier wel eens over heb gelezen en gehoord op tv.
Beetje extra info kan geen kwaad lijkt mij, daarom kan je dit ook weer terzijde schuiven he.
Omdat je niet schrijft, wat jullie allemaal al hebt geprobeerd, wordt het lastig te antwoorden; ik doe een poging, misschien heb je er iets aan.
Ook mijn zoon had dit probleem als kleintje en wat geholpen heeft is een combinatie van dingen.
- Ten eerste: mijn eigen houding veranderen. Als je tevoren al het idee hebt "ojee, zometeen gaat het weer gebeuren, de ellende" dan straal je dat in lichaamshouding ook uit. Vooral kleintjes zijn daar erg gevoelig voor.
- Douchen of badderen is geen probleem schrijf je. Als hij water op z'n koppie accepteert, doe dan es een poos alleen dat, dus geen shampoo. Zeg hem dat ook. Leg het uit.
- Gebruik je al zeep en zo van Zwitsal: houden zo! Zo niet, ga dat doen, zodat hij ook de geur niet meer associeert met de shampoo, want dan ruiken alle spulletjes die je gebruikt naar hetzelfde. Wat namelijk kan is, dat hij de shampoo herkent aan de geur en alleen al daarvan de paniek inslaat.
- Vertel verhaaltjes waar haren wassen in voorkomt, misschien is er een boekje met o.a. dit onderwerp, zoek op internet een leuk kinderfilmpje met dit onderwerp. Laat hem erbij zijn als je zelf je haren wast, zonder dat hij gewassen wordt. Dus gewoon erbij zijn, verder niks. Maak dat tot een feestje, maak grapjes, doe gek met die shampoo bij jezelf, laat hem lachen.
- Doe de shampo in een afsluitbaar bakje of in een gezellig gekleurd flesje of in iets met een onderwerp, waar hij dol op is. Dat Zwitsal flesje doe je dus weg, omdat hij dat waarschijnlijk associeert met "ellende!!!!".
Je kunt natuurlijk ook een ander kindermerk shampoo uitproberen.
- Pas als hij totaal ontspannen reageert na bovenstaande laat je hem opnieuw kennis maken met de shampoo, en maak er een enorm leuk spel van, een feestje. Iedere keer weer: voor hem, maar óók voor jezelf!! Laat hem er zelf mee experimenteren, doe het voor bij jezelf, bij een knuffel, bij een pop. Niet meteen de haren wassen dus, laat hem zelf maar spelen ermee. Grote kans, dat-ie op een gegeven moment zelf shampoo op 'n koppie doet. Duik er dan niet op om es effe lekker te wassen ;-)), maar laat het hem zelf doen.
Sorry voor het lange verhaal; is niet mijn gewoonte.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Mijn zoon had dat vroeger ook
We hebben het spelendewijs in de zomer buiten in het zwembadje aangeleerd
Zelf laten doen bij zn zusje en de hond
En uiteindelijk bij zich zelf
Uiteraard met wat hulp en veel geduld
Sucses
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg je zoontje eerst uit wat shampoo is en dat het helemaal niet leuk is om vuil haar te hebben en dat mama daarom het haar moet wassen. Laat zien dat jij dat ook doet! Dat is voor een kind erg belangrijk! Als mama dat doet hmmm dan is het toch zo erg niet...
Je kan ook de fles shampoo op de kast zetten als hij aan het spelen is dan kijkt hij niet meer naar die fles van: AAAAH! die fles oh nee oh nee...
Teken een gezichtje op de fles en noem de fles Tom! zon dingen, Alle beetjes helpen.
Belonen! heel belangrijk, Je zegt dat hij stickers moet sparen dat als hij niet huilt dat hij een sticker krijgt! en bij 10 stickers mag hij een speelgoedje uitkiezen!

Alle beetjes helpen! en als het echt niet overgaat bel naar derek ogilvie :D of gewoon een kinderpsycholoog natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd zijn haren kort en vergeet de shampoo een poos. In bad en onder de douche worden kinderhaartjes echt wel schoon. Na een paar weken, als haren wassen totaal geen issue is tijdens de wasbeurt, kun je ook vluchtig zijn hoofd wassen met een milde douche gel voor babies. Groot kans dat hij het gewoon toelaat. Pas als alle strubbelingen weg zijn kun je weer shampoo proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel kinderen vinden het vervelend om hun haar te wassen, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor shampoo in hun ogen (kindershampoo of niet, het blijft vervelend) of vinden het gevoel van stromend water op hun hoofd naar.
Is het traumatisch? Waarschijnlijk meer voor je vrouw en voor jou dan voor je zoon. Het belangrijkste is dat je er niet in mee gaat, omdat hij dan het idee krijgt dat er ook echt iets is om bang voor te zijn.
Dus geen acht slaan op zijn gekrijs en gewoon zijn haren wassen. Zing eventueel een liedje tijdens het wassen en als je klaar bent, kun je natuurlijk wel even zeggen; Nou, zo erg was het toch niet? Je geeft aan dat hij veel begrijpt, maar hij is 2, hij heeft er echt geen boodschap aan als jullie zeggen dat het nodig is. Hij vindt het niet leuk, punt uit. En luistert toch niet naar argumenten, daar is hij nog te klein voor!
Het is even doorzetten, want niemand vind het leuk als zijn kind zo tekeer gaat, maar ze groeien er overheen. Echt waar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak er niet zo'n punt van zou ik zeggen. Was dat haar gewoon, al gilt hij de wereld bij elkaar. 6 seconden nadat het is uitgespoeld lacht hij weer hoor. Mijn zoon deed precies hetzelfde op die leeftijd. Je bent als ouder geneigd te denken (had ik ook eerst) dat er iets vreselijks aan de hand is. Nou dat is er niet hoor. Hij heeft geen doodsangst, het is gewoon een machtsspelletje van dat kind. Niet toegeven. Gewoon wassen! Dat kind is niet van marsepein. Hij overleefd dat wel, heus!

Mijn zoon is ondertussen 8, en hij wast al jaren zijn haren zelf, vrolijk onder de douche.

Toegevoegd na 16 minuten:
Nog een nuance: Ik denk dat hoe meer beladenheid er in zit van uit jezelf, hoe meer het kind zal gaan krijsen. Tenslotte ben jij als ouder het voorbeeld voor je kind, hij voelt feilloos aan wanneer je zelf gestrest bent. En als jij gestrest ben met (of zelfs al voor) het haren wassen, dan moet het wel iets ergs zijn. Dus nog een reden voor het kind om zich te verzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een paar kanten op:
1 Als hij water op het haar wel ok vindt zou ik hem zeker tot kerst niet meer vermoeien met shampoo. Shampoo is helemaal niet zo nodig. Gooi de bekende fles weg en kom in december met een nieuwe fles en een hoop blabla over hoe groot hij nu is. Leer hem tellen: 1-10 en zeg dat het bij 10 voorbij is en zorg dat dat ook zo is: 10 tellen voor inzepen en 10 tellen voor afspoelen.

2 Koop een shampooklep: http://www.baby-walz.nl/index.php?a833<nr=103911849&L=3&campaign=Affiliate/Affiliate4You/babywalz&mb3_partner=a4u&group=55170&product=6483710&ordernumber=180360&a4yTrackingId=23630923&wtr=750&zlg=614&mb3_wersch=750614 maar zorg ook weer dat je er heel vastberaden in gaat desnoods met een beloningssysteem en dat tellensysteem van hierboven. Tel altijd zelf natuurlijk ook hardop. Oefen desnoods bij jezelf hoeveel tellen je nodig hebt. Het is echt geen kindermishandeling om dit die max 20 tellen om de 3 dagen (vaker hoeft echt niet) bij je kind te doen maar je moet het wel zelf willen. Het is hetzelfde als je kind laten huilen midden in de nacht omdat het moet gaan slapen maar dat duurt vaak veel langer dan die shampoo. Als je het niet wil: ga dan punt 1 volgen. Haal de druk eraf voor een paar maanden en probeer het dan weer eens.

Als je kind ook geen water in het haar wil wordt het wat lastiger dan moet je het met een nat washandje over het hoofd doen als eerste stap, dus geen enorme waterstralen. Sowieso is dat ook een idee. Zet een tuinstoeltje in de badkamer, kleed je kind uit en 'was' het haar met eerst een vochtig washandje, dan een washandje met een druppeltje shampoo (van tevoren klaar leggen, niet die fles laten zien) en dan nog een nat washandje en klaar. Dit kan natuurlijk ook in bad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het probleem, en het is bij mijn dochter in de loop van het derde jaar minder erg geworden. We wasten haar haren niet vaak, om dezelfde reden als jij, en omdat in onze ervaring kinderharen niet erg vies worden, tenzij van eten. Er is dus hoop!
Hier een paar ideeën voor een oplossing:
- Met een druipend nat washandje over de haren strijken kan het ergste vuil eruit halen. Misschien vindt je zoon dat minder eng.
- Als je met shampoo en in bad zijn haren wast: terwijl je zoon zijn hoofd achterover houdt kun je met een bakje water zijn haren uitspoelen i.p.v. met de douchekop minder eng zijn voor je kind.
- Er bestaan grote rubberen ringen die je als een hoedje opzet zodat er echt geen water in de ogen van je kind kan komen tijdens het haren wassen.
- Als het hem goed staat zou je hem een heeel kort kapsel kunnen geven, dan is het probleem van vieze haren sowieso minder groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe onbegrijpelijk voor ons als ouders, het kan voor die kleintjes echt een drama zijn. Helaas had onze dochter het ook, en die was dan weliswaar 3 bijna 4, maar die hebben we onder het mom van niet lullen maar poetsen geleerd dat het een moetje is, en je er zo lekker van gaat ruiken. Altijd een washandje bij de hand of in haar handen, en huilen en brullen, jazeker, maar zoals ook al enkele keren opgemerkt, geef je kind de regie (tot op zekere hoogte), ik gaf aan wat ik deed, hoe lang het zou duren, hoe lang het nog duurde, en gedurende het uitspoelen vertellen wat je doet, hoeveel shampoo er nog uit moet, hoe schoon het er al uitziet, hoe trots je bent, hoe trots de andere ouder zal zijn, etc. Het komt echt wel goed, maar kost een hoop tijd en geduld. Succes!!