Hoe zorg ik dat mijn oppaskindje aan mij went?

Bij het oppassen heb ik een meisje van 5 en een jongen van 3. Het meisje is snel aan mij gewend en is aardig en lief. Het jongetje wil maar niet aan mij wennen en wil alleen maar met zijn zusje spelen. Hij schreeuwt neehee als ik hem een handje wil geven als we lopen, als zijn zusje vraagt of hij de schoentjes uit wil zegt hij ja, maar ik mag ze niet bij hem uitdoen.

Hoe kan ik het beste zorgen dat hij aan mij gaat wennen?

PS Alvast bedankt voor alle tips :)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben geen fulltime oppasser. Ik pas gewoon af en toe een keertje een paar uurtjes op als bijbaantje. Ik kan dus niet een dag met ze weg en zo. Ik weet dat het jongetje bij zijn ouders wel veel dingen anderen laat doen. Het was vandaag de eerste keer, maar ik heb ervaring met andere oppaskindjes waar ik ook wel eens heb opgepast en die vonden me niet eng en ze accepteerden dat ik ze hielp en handje vast hield. Het jongetje wil ook niet bij mij op schoot terwijl andere oppaskindjes dat wel erg graag willen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook 2 oppaskindjes gehad,een meisje van 1jr en een jongentje van 4 jr.
Dat jongentje was eerst best lastig en wilde niet luisteren.
Logisch natuurlijk bij een vreemde,en hij was echt aan het uitproberen hoe ver hij kon gaan.
Is helemaal goed gekomen toen hij eenmaal aan me gewend was,zoiets heeft ff tijd nodig.
Z'n ouders hebben ook nog met hem gepraat en gezegd dat hij moest luisteren,ik bleef gewoon rustig en gaf niet toe als hij door bleef zeuren.
Toen hij merkte dat ik niet toegaf als hij vervelend was werd het ook al minder.
Komt vast wel goed!

Het beste antwoord

Geef het jongetje de tijd om aan je te wennen. Als zijn zus hem wil helpen met zijn schoenen is dat toch heel aardig van haar? Beloon haar voor het helpen van haar broertje. Vat het niet persoonlijk op als hij liever door haar wil worden geholpen dan door jou. Ga samen leuke dingen doen. Vraag de ouders waar het jongetje graag mee speelt. Treinbaan, knutselen... Nodig hem uit om mee te doen. Wil hij niet? Ga dan heel gezellig met zijn zusje spelen. Dan komt hij vast al snel mee doen. Bedenk ook dat een heleboel kinderen niet graag op schoot zitten. Een handje geven bij het oversteken moet natuurlijk gewoon, maar forceer verder niets. Geef hem vooral veel complimentjes. Dan zal hij je vast snel leuk gaan vinden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord, hier heb ik zeker wat aan :) Ik ga het proberen ;)

Andere antwoorden (4)

Door dingen met hem en de ouders samen te doen. Dagje weg oid. Hierdoor is hij in vertrouwde toestand omdat het bij zijn ouders is en zal dus eerder iets met je willen of durven doen. Zo went hij aan je ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een toevoeging op mijn vraag geplaatst met daarin een reactie op je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag maar 1 antwoord geven :p Vooral omdat het je 1e x was bij je "nieuwe" oppas adres is het logisch dat het kind zo reageerd. Hoe vaker jij komt, hoe beter het zal gaan. Het is gewoon even wennen. En wat andere (oppas) kinderen doen, doen niet alle (oppas) kinderen. Ieder mens is anders en reageert anders ;) maar succes iig met oppassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Ieder kind is anders.
Ieder mens is anders. Dat maakt het juist leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, wat hierboven ook al gezegd wordt. Elk kind is anders.
Dit jongetje is mogelijk wat meer op zichzelf, of wat geremder, introverter o.i.d. Dat maakt hem toch niet minder "aardig en lief" dan andere kindjes of dan zijn zusje? :-(
Zo zou ik zeker niet naar hem kijken hoor. Misschien wil hij wel iets samen doen, als zijn zusje er ook bij is en als je een beetje afstand houdt (niet aan 'm gaat plukken).
Bouw het oppassen op. Ga bijvoorbeeld eerst een (half) uurtje oppassen als bijvoorbeeld de moeder is winkelen en jij dan even in huis bent. En dat steeds een beetje opbouwen zodat hij kan wennen.

Ga een keer een middag/avond op de koffie of ga spelen met de kinderen wanneer de ouders thuis zijn. Zo kan hij aan jou wennen met de ouders(vertrouwde mensen) in de buurt.

Ik weet niet hoe lang je al oppast, maar het is ook een kwestie van tijd. Als je 1 keer op hebt gepast snap ik dat hij jou nog niet zo kent. In de loop van de tijd ziet hij ook dat zijn zus wel doet wat jij zegt en jou wel aardig vind, en dat zal hij op den duur wel beseffen.

Vertel het aan de ouders en vraag hoe hij normaal gesproken doet. Ze kunnen je daarbij helpen. :)
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf niet met je onzekerheden zitten, neem geen risico's. Vertel de ouders wat er gebeurt. Vraag hen om advies, zij kennen hun zoontje en en weten je vast meer te vertellen.
Waarschijnlijk moet het kind gewoon aan je wennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Waarschijnlijk is het kindje van slag omdat het "anders" gaat dan normaal. Wees zo voorspelbaar mogelijk. Dus probeer zoveel mogelijk structuur in alle dingen aan te brengen die je met de kindertoeslag doet. Bv eerst plassen voordat we naar buiten gaan. Aan tafel blijven zitten met eten, eerst de schoenen aan dan jas aan enzo enzo.
Kinderen hebben houvast aan routine en voorspelbaarheid.
Het kost even en je wilt vast graag de leuke spontane en wat gekke oppas zijn, maar een voorspelbare oppas is toch het veiligst en bij een veilig gevoel ontspan je het best.
Gek doen kan best eens een keertje, is juist nodig voor een band op bouwen, maar pak het daarna gewoon weer op.

Veel plezier met de oppaskindertjes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Kindertoeslag=kindertjes