waarom slaapt een baby op zijn buik beter (langer en vaster) als op zijn zij of rug?

ja, ja ik weet van de risico's, ik vroeg het me alleen af:)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SOMMIGE baby's slapen zo beter (langer en vaster) niet allemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is het geen probleem om je baby overdag op de buik te laten slapen als je in de buurt bent, dat is eigenlijk heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat je op je buik liggend minder met je armen en benen kunt zwaaien en jezelf dus minder makkelijk wakker maakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overdag of savonds doe ik het wel eens (anders slaapt ze nog geen anderhalf uur per slaapje, is te moe om goed te drinken, slaapt weer kort etc etc etc) maar dat gaat alleen als ik haar slapend weg leg (anders wordt ze wakker en als ik haar wakker op haar buik te slapen leg is ze een en al protest)
ik ga dan zeeer regelmatig kijken en als dat niet kan ligt ze op haar rug (wakker te huilen:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op haar buik ligt ze in een inbakerslaapzak dus dat maaien kan dan ook niet tot nauwelijks....denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er niet zo'n punt van maken hoor, kijk vooral naar de houding waarin je kind zich het prettigst voelt en het fitste wakker wordt. Mijn oudste is een buikslaper, net als ik, dat heeft ze zelf ontdekt en ik heb er niet moeilijk over gedaan; mijn jongste gaat er helemaal van uit haar dak (niet leuk dus), zij ligt alleen heel af en toe per ongeluk op haar buik. Volgens mij zit het in het kind - of niet. En vaak gaan kijken is prima voor je gemoedsrust.

Het beste antwoord

Volgens mij heeft het te maken met het veilige gevoel dat het kind ervan krijgt. Het ligt knuffeliger, warmer, lijkt meer op in de baarmoeder. Je wordt ook niet afgeleid door de grote ruimte om je heen en alles wat daar gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmm, dat klinkt idd heel aannemelijk:)

Andere antwoorden (1)

Je vraag is geen feit: niet iedere baby slaapt beter op de buik. Als dat bij jouw baby wel zo is, dan is de reden waarschijnlijk, dat het zich in die houding prettig voelt.
Mijn zoon sliep als baby in zijn bedje op de rug en was daar zeer tevreden mee.
Vaak, als hij bij mij was, dan werd hij heel rustig als hij met zijn buikje tegen mij aan lag en viel dan makkelijk in slaap. Waarschijnlijk ook, omdat hij dan de "buitenwereld" niet zag.