Mijn kind van 7 wil niet meer eten HELP?

Mijn kind van 7 jaar oud vertikt het om iets anders te eten dan pannenkoeken en patat en wil alleen nog maar chocomelk drinken. Ik zou tegen hem dat hij geen patat en pannenkoeken kon eten omdat dat ongezond is en dat hij dan een beetje dik word. Dus ik zei tegen hem als je gezond eet dan mag je als toetje een pannenkoek dit heeft hij even gedaan maar het hielp niet echt. Nu heb ik tegen hem gezegt dat hij of gezond moest eten en drinken of niks at en hij heeft nu al 2 dagen niet gegeten. Wel heeft hij gewoon kraanwater gedronken. HELP!

Toegevoegd na 34 minuten:
ik ben gesccheiden met mijn man en bij mijn man word hij volgens mij wel volgepropt met het lekkerste hemelse eten ofzoiets we gaan steeds om de week wisselen bij wie hij woont dus hij zal wel moeten eten want een week zonder eten houdt hij het niet vol... Ik heb dit probleem met mijn ex proberen te bespreken maar hij wil helemaal niks meer van me weten toen ik hem opbelde hing hij meteen op dus dat zal ook niet lukken.

Toegevoegd na 34 minuten:
ik ben gesccheiden met mijn man en bij mijn man word hij volgens mij wel volgepropt met het lekkerste hemelse eten ofzoiets we gaan steeds om de week wisselen bij wie hij woont dus hij zal wel moeten eten want een week zonder eten houdt hij het niet vol... Ik heb dit probleem met mijn ex proberen te bespreken maar hij wil helemaal niks meer van me weten toen ik hem opbelde hing hij meteen op dus dat zal ook niet lukken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vast teveel verwend de laatste tijd, die gaat vanzelf wel weer eten, let maar op!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon volhouden! Op een gegeven moment gaat ie wel eten.
Ritsuka
11 jaar geleden
Als hij echt honger krijgt eet hij echt wel weer hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben gesccheiden met mijn man en bij mijn man word hij volgens mij wel volgepropt met het lekkerste hemelse eten ofzoiets we gaan steeds om de week wisselen bij wie hij woont dus hij zal wel moeten eten want een week zonder eten houdt hij het niet vol... Ik heb dit probleem met mijn ex proberen te bespreken maar hij helemaal niks meer van me weten toen ik hem opbelde hing hij meteen op dus dat zal ook niet lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daar hebben we dan dus de strijd.... bij pappa wel, bij mamma niet, dús is mamma de boeman/-vrouw als ze doorzet....
Wat een ontzettend moeilijke positie voor je gast82801!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja idd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(ruimte tekort)
ik ga nu koken en maak luxe eten: een tomatensoepje met stokbrood als voorgerecht chili con carne als hoofdgerecht

Het beste antwoord

Geen woord meer aan vuil maken en je kind gewoon alle maaltijden aan tafel vragen. Zet neer wat er die maaltijd is (brood, broodbeleg, aardappelen, groente, macaroni) en zeg niets meer over wel of niet eten.

Als jij klaar bent ruim je af en is het klaar. Geef ook geen snoep of koek tussendoor maar bied alleen fruit aan. Praat er verder niet over omdat hij anders gezichtsverlies lijdt als hij wel gaat eten. Gewoon elke keer weer vrolijk beginnen: zal ik een boterham voor je smeren? Wil je 1 of 2 aardappels? Net alsof er niets aan de hand is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oja tussendoor natuurlijk ook steeds vocht aanbieden alsof er niets aan de hand is: Ik neem een kopje thee, wil jij ook of wil je water of wil je sap?

Dus NIET negatief praten, niet over pannenkoeken of patat praten maar gewoon doen of er niets aan de hand is anders zal hij langer wachten met eten vanwege dat gezichtsverlies (of koppigheid omdat jij er ook over door gaat).

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja en laat je kind meehelpen als hij dat wil, dus NIET als straf!

Toegevoegd na 43 minuten:
Na je aanvulling: jullie zijn gescheiden en je hebt dus qua opvoedingsregels nog maar weinig tot niets te zeggen over hoe het bij je ex gaat. Daar over wel wat willen zeggen is vaak net zo zinloos als je kind dwingen te eten. Gewoon negeren en volhouden en hem bij je man laten weten wat hij wil. Jij wil ook niet dat je man tegen jou zegt dat je hem nu voortaan maar pannenkoeken en patat moet laten eten.

Ga de strijd niet aan met je ex en niet met je kind!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, we typten precies gelijk een antwoord met dezelfde strekking :-)
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede tip
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begon zelf niet over pannenkoeken en patat daar komt hij om het kwartier om zeuren meestal doe ik alsof er niks aan de hand is maar alleen 1 keer gaf ik hem een hele preek dat het slecht is etcetera
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ok gast maar dat weten wij niet natuurlijk. Nu dus daar niet meer over praten, houd het gezellig aan tafel en zorg dat hij echt zonder gezichtsverlies weer kan gaan eten. Het kan een hele berg zijn voor een kind om eerst heel strak te zeggen dat hij alleen nog maar X of Y gaat eten en dan te moeten toegeven dat hij honger heeft en dat toch niet meer vol kan houden. Ga hem ook niet aanmoedigen en prijzen als hij wel misschien wil gaan eten, gewoon negeren en na de maaltijd eventueel wat positiefs zeggen en er samen om lachen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ultieme antwoord, Pelle.
Dikke plus van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel plussers! Sommige mensen denken dat ik alleen kan knippen en plakken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je nou helemaal besuikerd! Ook een plus van mij! :-)
jodyenboyke
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Tips om je kind (weer) te laten eten

Varieer in eten, niet alleen de voeding zelf, maar ook de manier waarop je eet! Eet bijvoorbeeld eens Surinaamse roti. Dit gerecht eet je traditioneel met een soort pannenkoek in plaats van bestek!

Presentatie doet wonderen! Maak van eten bijvoorbeeld een gezichtje of doe wat eten op een spiesje.

Net zoals bij volwassenen, zijn er bij kinderen dingen die ze écht niet lusten. Laat je kind twee dingen kiezen die het niet lust. Deze producten hoeft het kind niet te eten, overige dingen moet het wel proeven.

Maak je niet té snel druk. Natuurlijk is gezonde en voldoende voeding zeer belangrijk. Het is dan ook goed om hier aandacht aan te besteden. Maak er echter niet te snel een probleem van. De ene dag eet een kind soms wat meer of minder dan de andere dag. Soms eten kinderen perioden meer en soms minder. Dat hangt onder andere samen met de groei van het kind. Als je kind af en toe minder goed eet, is dit niet direct een reden tot grote zorgen.

Geef niet teveel tussendoortjes. Als een kind gedurende de dag vaak iets eet en ook na het eten nog iets te eten krijgt, dan heeft het minder trek in een ‘gewone’ maaltijd. Daarnaast is vaak eten minder goed voor het gebit!

Kinderen vinden het vaak leuk om te helpen met koken. Als een kind betrokken word bij het eten (boodschappen, koken, tafel mooi dekken etc.), dan is een kind vaak gemotiveerder om gezellig mee te eten.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://opeenrijtje.com/gedragsproblemen/niet-willen-eten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
echt goede tips ga vanovond chili con carne klaarmaken (vind/vond hij altijd heel lekker) en morgen rotti uitproberen ;)
Wat ik zelf zou doen:
Tijdens het eten een bordje voor hem neerzetten met een gewone of iets kleinere portie, en verder onder het eten helemaal geen aandacht aan het eten schenken. Gewoon met elkaar praten over andere dingen. Heeft hij het eten niet opgegeten, dan zonder commentaar aan het eind van de maaltijd weghalen en bij de volgende maaltijd weer proberen. Tussendoor fruit aanbieden op dezelfde manier, niet compenseren met snoep of koekjes.
Misschien kan iemand anders een tip geven over hoe lang je hiermee door zou moeten gaan, ik zou me er niet zo heel druk om maken, hij zou vanzelf weer moeten gaan eten als hij merkt dat het hem geen aandacht oplevert en het 'jou dus niet kan schelen'.
Het zou voor je zoontje duidelijk moeten worden dat alle gezinsleden eten wat er op de tafel wordt gezet.

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas ben je de strijd aangegaan op eetgebied en dat verlies je altijd als ouder.... ergens wel begrijpelijk dat dit is gebeurd, maar nu zal je een totaal andere tactiek moeten gaan hanteren dan je gedaan hebt.
Negeer voor de volle 100% het eetgedrag van je kind, m.a.w.: stop de strijd.
Geen woord meer over MOETEN eten, gezond/ongezond etcetc. Nodig je kind uit aan tafel, schep op, maak brood etc., maar negeer verder alle discussie op eetgebied.
Wil hij niet aan tafel komen, dan niet.
Absoluut niks verder geven (alleen drinken natuurlijk, en dan ook gezond: liefst water, thee, vers sap) en alleen laten eten op de momenten, dat jij dat ook doet, dus ook niks tussendoor op de momenten dat hij dat wil.
Hij zal moeten leren, dat JIJ bepaalt en niet hij, omdat jij als ouder verantwoordelijk bent voor je kind.
Kan het misschien zijn, dat je ook op andere gebieden teveel toegeeft? Meestal komt zo'n ultieme strijd op eet- of slaapgebied voort uit ook andere strijdjes, omdat de ouder de grenzen niet of niet duidelijk genoeg aangeeft.
Je zoon kan best een poosje zonder voeding, niet zonder drinken.
Hij zal de strijd opgeven als hij inziet, dat zijn strijd geen enkele zin heeft en vooral ook geen vat heeft op jou.
Consequent en assertief zijn: het is helaas even niet anders om dit probleem te tackelen.
Sorry, dit is misschien niet het door jou gewenste antwoord, maar zo zie ik het op het gebied van opvoeding.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze tactiek werkt volgens mij bij zijn vader bij mij niet maar toch probeerd hij het
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net je toevoeging gelezen, heel moeilijk!
Hij heeft daar een hele goeie reden voor, daar ben ik van overtuigd! Anders zou het dit namelijk niet bij jou uitproberen. Kinderen zijn zeer slim, zeker op dit soort gebieden. Mijn zoon heeft dit ook gehad, was jonger dan jouw zoon en het was niet zo heftig. Er waren veel gerechten, die hij gewoon weigerde, en alleen de avondmaaltijden.Omdat hij overdag wel gewoon at (ook geen snoep etc.) was het lastiger om hem duidelijk te maken, dat hij 's-avonds ook moest eten wat er op tafel kwam. Consequent zijn, dat is naar mijn idee echt het enige dat helpt en geen aandacht geven aan het eetprobleem.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Ga samen met je zoon koken, vraag wat hij leuk vindt om te doe, b.v groente te wassen, of te snijden. Hem te laten roeren in de pan. doe hem een leuke short voor, zeg hem dat hij jou hulpkok is. Laat hem b.v worteltjes snijden of champignons, geef hem vele complimenten tussendoor, zeg hem het eten wordt echt heerlijk. Laat hem zelf op scheppen, desnood ook bij jou, want hij is tenslotte ook kok. doe alles spelenderwijs met hem, betrek hem er goed erbij. Laat hem regelmatig meehelpen, en zeker als hij het leuk begint te vinden. Ga samen ook proeven tussendoor, en vraag of hij het al lekker vindt. maak het gezellig aan tafel, dan zal het eten zeker lukken, hij zal niet meteen grote porties eten. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal ik proberen ;)