Mijn kind drinkt stiekem bier? (zie uitleg)

Mijn vrienden en neven van mij nemen vaak bier mee.
(zelf ook). En dan gaan we buiten zitten kletsen met een sigaartje en een biertje of whiskey.
Maar toen wij keken of er nog wat bier is zagen we dat er 3 flessen zijn gepakt. Wij dachten gelijk aan onze zonen (die heel bevriend met elkaar zijn). En keken in de kamer waar ze zaten zo 3 lege flessen ze waren heel geschrokken.
Ik wist niet wat ik moest zeggen? Wij zijn niet echt boos op hun want ja ze zijn 14 en willen alles uitproberen.
En het zijn gewoon normale kinderen geen problemen mee gehad. Ze zitten ook toevallig allemaal op het vwo.
Maar dus mijn vraag is hoe moet ik (wij) dat nou gaan behandelen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op www.hoepakjijdataan.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broer is op z'n 14e een keer dronken thuisgekomen na een feest,waren m'n ouders niet blij mee maar ze waren niet kwaad.
Hoort erbij toch?
Is nooit meer gebeurd daarna trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag hem waarom hij niet gevraagt heb om een biertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vwo of vmbo, maakt allemaal geen reet uit .. Ik ben net klaar met vwo en kan je beloven dat er ongelofelijk veel malloten op het vwo zitten die zwaar bovengemiddeld drinken

Het beste antwoord

Open over zijn. Bespreek het, maar maak het niet zwaarder dan het is.
Zeg dat je best begrijpt dat ze het een keertje wilden proeven. Zeg dat je liever had gehad dat ze het hadden gevraagd, maar dat je niet boos bent.

Het is gelijk een goede gelegenheid om de keerzijde van alcohol op jonge leeftijd te bespreken. Houd het luchtig, maar vertel wel dat je er niet stoerder van wordt, dat je hersenen een beetje minder goed gaan werken (VWO) en dat dat nooit in hun voordeel kan zijn. Nou ja, bouw het een beetje op zoals je denkt dat het goed begrepen wordt en toch niet het onderling vertrouwen schaadt. Dit is een prachtige gelegenheid.

Het worden vast prima kerels!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor u antwoord!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze het hadden gevraagd hadden ze het dan wel gehad? Als dat niet zo is moet je natuurlijk niet zeggen dat je liever had dat ze het gevraagd hadden.
Ivana
11 jaar geleden
Pelle, het is toch duidelijk dat vraagsteller dit zelf moet invullen. Het gaat uiteindelijk om een goede verstandhouding en die krijg je nooit door te liegen. Ik gaf maar een voorbeeld van de start van zo'n gesprek. Je moet natuurlijk nooit zeggen wat je niet meent.

Andere antwoorden (3)

Te eerste eens vragen of ze dat bier daadwerkelijk opgedronken hebben. Ze kunnen het ook leeg gegoten hebben oid.

Dan een kleine uitleg dat ze nog maar 14 jaar zijn en dat je dat dan nog niet mag drinken. Vertel erbij wat alcohol inhoud en wat de gevolgen kunnen zijn.

Zeg verder wat jij denkt dat nodig is in die situatie, jij bent ten slotte al 14 jaar moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een man :p mijn echte naam is Christiano Alex Andro hahaha.
En volgens mij hebben ze dat bier wel gedronken mijn zoon rook ernaar (gemorst) en ze waren erg geschrokken maar we hebben ook laten zien dat we niet boos waren.
En het zijn ook harde jongens mijn zoon en een neefje doen aan kickboksen en trainen gespierd (ja dat is slecht op zo een leeftijd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, mijn excuus :) In principe zegt dat schrikken al genoeg. Ze weten dus dat het niet de normale gang van zaken is en dat is een goed teken. Ik persoonlijk zou ze toch even de nadelen van alcohol drinken bijbrengen hierdoor heb jij iig je best gedaan, zijn je kinderen op de hoogte van de eventuele gevolgen en kunnen ze je achteraf niets kwalijk nemen. Succes.
haha herkenbaar ,ikwas nog jonger dan 14 en ging stiekem als de visite weg was even langs die kleine glaasjes die op tafel stonden .
Was erg benieuwd wat de grote mensen dronken of uitlepelden oa advocaatje met slagroom ...jammie .
andere spul niet
maar dit terzijde .

Mijn antw is , bespreek het op een gewone rustige manier zoals je ook schrijft jebent niet echt boos het zijn jongeren proberen het uit etc ,

Het stiekeme gedrag moet besproken worden ,verbieden heeft geen zin .

spreek bijv af dat ze 1x 1 biertje mee mogen doen.
als je dat zelf goed vind .

met afspraken /overleg bereik je het meest .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon mag af en toe een biertje drinken met 0,0 % alcohol. Ik leg hem uit dat de smaak het zelfde is als normaal bier. En zeg dat hij in overleg best af en toe een 0,0 % biertjes mag drink omdat dit niet schadelijk is en geen problemen opgeeft ivm de regel geving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nadeel is dat je je zoon wel leert drinken en dat is nergens voor nodig, als er een sigaret zonder nicotine bestaat mag jouw zoon die dan ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, wat heb je liever een zoon dochter die bier met alcohol drinkt, of een die kan genieten van de smaak van bier maar niet de alcohol binnen krijgt. Bij roken ligt dit heel anders. zitten veel meer stoffen in de schadelijk zijn. Gelukkig blijven allebei mijn kinderen dank zij mijn slecht voorbeeld van tabak af. Ik heb zeker 40 gerookt, hartinfarct en ga zo maar door. Dus die les heb ik ze door mijn slecht gewoonte mee kunnen geven dat ze daar van af moeten blijven. Ze roken gelukkig niet. Mijn dochter van 17 drinkt ook niet, vind alcohol vies, ze mag best van mij maar wil gewoon zelf niet. Daarnaast leer ik mijn zoon niet drinken dat doen zijn vrienden als hij ouder is, en ik kan niet zijn vrienden uitkiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Biga: het is bekend dat het gemiddelde kind na het eerste slokje anderhalf jaar later voor het eerst dronken is. Mijn kind mag dus niet drinken voor het 16 en straks 18 is, ik vind de stap van 0 procent naar alcohol te klein en te risicovol. Ik wil ze niet wennen aan de smaak. Je zoon vindt alcohol nu al niet vies omdat hij het heeft geleerd te drinken, dat leren drinken doen ze later maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle wordt eens wakker, drinken en roken leren ze echt niet thuis. Dat doen ze wel op school en als ze als vrinden onder elkaar zijn. Mijn zoon heeft nog nooit een druppel alcohol binnen gehad. Wat ik hem leer is dat alcohol niet bepalend is voor smaak. Dat bier ook lekker is zonder alcohol. En hoop daarmee hem zover te krijgen dat hij er afblijft. Maar ken je mijn zoon? Je schijnt hem beter te kennen dan ik "Je zoon vindt alcohol nu al niet vies, omdat hij geleerd heeft te drinken" komt hij soms bij je thuis?
Ivana
11 jaar geleden
Biga, alcohol vrij bier bestaat niet. Alcoholvrij bier mag 0,1% alcohol bevatten. Bij de AA wordt daarom geadviseerd ook deze drank niet te nuttigen en dat is niet voor niets. (AA= Anonieme Alcoholisten, een hulpgroep voor mensen die van hun alcoholverslaving af willen komen.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thx ivana, het is lastig uit leggen maar ik vind het zo fout om je kind wel alcoholvrij spul te geven, voor mijn gevoel ben je dan al halverwege terwijl ik het niet nodig vind om te starten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dames ik heb net Bavaria gebeld, en kreeg daar het volgende te horen, Bavaria 0,0 % is dus ook echt zonder alcohol. Daarnaast is een Alcohol vrij biertje nog beter dan limonade ivm de calorieën die er in zitten. Maar de vraag is of het verstandig is om een kind van 13 een 0,0 % biertje te laten drinken. Ik vind van wel omdat ik hem daar mee wil laten zien dat bier zonder net zo lekker is als bier met.
En hem daarmee te vertellen "waarom zou je alcohol gaan gebruik, voor de smaak hoef je het niet te doen" Laat het duidelijk zijn dat mijn zoon nu en zeker niet van mij alcohol te drinken krijgt, in welke vorm dan ook (medicatie uitgesloten). Dat jullie bang zijn dat ze op hun 16- 18 bier of alcohol gaan nuttigen begrijp ik, maar dit heb je als ouder echt niet in de hand. Net zo goed of ze wel of niet gaan roken, drugs, of weet ik niet wat gaan gebruiken. Je kan proberen ze daar zo goed als je kan in te sturen en advies te geven. Maar tegen houden kan je niet. Ik ben het met jullie eens dat je kinderen nooit alcohol moet geven laat dat duidelijk zijn. Het verschil van mening zit hier in hoe leer je ze er mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 13 al leren dat een biertje ook lekker is zonder alcohol is gewoon veel en veel te vroeg. Waarom niet pas met 15 ofzo? Iemand anders ziet niet dat het geen alcohol in zit en ik wil niet dat mensen denken dat mijn 13 jarige al bier krijgt. Verder wen je dus een 13 jarige al aan het feit dat bier er blijkbaar bij hoort, ik denk dat het zinvoller is om een kind te leren dat het ook gezellig kan zijn met frisdrank want jij leert je kind wel degelijk dat bier moet dus met 16 staat hij klaar om aan de echte alchohol te gaan of denk je werkelijk dat hij netjes de rest van zijn leven alcoholvrij blijft drinken? Jij leert je 13 jarige dat bier moet ipv dat alcoholvrij bier ook kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle je heb gelijk, iemand moet gelijk krijgen en dat mag je hebben. maar als ik kijk naar de duimen zijn er geluk een aantal anderen die er net zo over denken als ik.
su6 verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat je drie duimen krijgt terwijl je geen antwoord op de vraag krijgt is mij ook een raadsel maar het zegt helemaal niets. Als je in religie post dat je in God gelooft krijg je zo een paar minnen en jij kan duimen krijgen van mensen die het gewoon met je eens zijn maar ook niet verder denken dan hun neus lang is. Mijn kind leert eerst maar eens dat bier niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rest van de wereld is gek behalve Pelle, is ook een manier van denken. Doe wat je wil met jou kind maar oordeel niet over een ander. En ga geen dingen roepen die niet waar zijn. Misschien iets wat je kinderen eens zou moeten gaan leren. ik doel hiermee op je eerder uitspraak in deze dis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben behoorlijk ingelezen mbt opvoeding en alcohol en opvoeding en ik ben echt niet de enige in de wereld met die mening. Maar jij hebt recht op jouw mening natuurlijk!