wat kan je het beste doen als een baby z'n "huiluurtje" heeft?

kan je dan beter even wachten en hem laten of juist wel oppakken en troosten (als ze in bed liggen dus)

Toegevoegd na 10 minuten:
ze is nu 3 weken, erg jong dus, en officieel schijnen ze pas vanaf 3 weken een huiluurtje te kunnen gaan hebben, maar ze doet dit al minimaal een week (wel een week te laat geboren, misschien daardoor...???) vanaf een uur of 5-6 tot 10, ook als ik haar bij me houd is ze moeilijk te troosten en normaal is ze dat dus juist wel

Toegevoegd na 4 dagen:
ze slaapt in een puckababy of een woombie, dit zijn soort inbakerslaapzakjes.

Toegevoegd na 5 dagen:
sorry, wat laat, maar ja ik geef bv:)
we hebben met haar zus meer dan een jaar getobd met slapen gaan, gaat eigenlijk nog maar net een maand goed en die wel altijd getroost en volgens de drie r-en, ben stiekem misschien bang dat ik toen iet verkeerd deed en als ik dat nu weer doe we nog een jaar doortobben.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Mijn ervaring is dat een "huiluurtje" meestal plaatsvindt als de moeder het druk heeft. Dus rond etenstijd, koken, naar bed brengen van andere kinderen. Het is vaak ook het tijdstip waarop moeder moe wordt/is. De oplossing ligt dan ook vaak in het gedrag van de moeder (of vader natuurlijk). Zorg voor rust, probeer je ritme te veranderen (eet wat later, eet tussen de middag warm ipv 's avonds, laat pa de andere kinderen naar bed brengen etc) waardoor jijzelf rust hebt in die huiluurtjes. Grote kans dat het huilen minder wordt of zelfs stopt. Je hebt dan tijd voor je kind en voor jezelf gecreeerd. En -als je borstvoeding geeft- gewoon voeden rond die tijd. Ook als je denkt dat ze geen honger kan hebben, want rond die hectische tijd van de dag is je voeding minder voedzaam dan bijvoorbeeld 's ochtends.
Gefeliciteerd met je pasgeboren dochter en probeer zoveel mogelijk te genieten van deze kraamtijd!

Toegevoegd na 5 dagen:
In je aanvullingen en reacties lees ik dat je bang bent dat je met je baby net zolang zal tobben als met haar oudere zusje. Misschien moet je proberen die angst los te laten, want babies voelen dat soort stress haarscherp aan. Ik weet dat het erg moeilijk is om echt te ontspannen terwijl je van binnen die angst/stress voelt, maar het is het proberen waard! Een cd met rustgevende muziek, meditatie, yoga, lange borstvoedingen, ademhalingstechnieken, buiten zijn in de natuur (wandelen met de baby?); wat maar het beste voor je werkt. Veel sterkte maar vergeet ook vooral niet te genieten van je hummeltje en haar grote zus. En hopelijk draagt je man ook wat steentjes bij ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beetje laat maar dank je voorde felicitaties, en ja gelukkig kan ik ook heel erg van haar genieten, meer nog als met haar zus.
niet dat ze leuker is hoor, hahaha, ben super dol op allebei, maar toen wist ik gewoon helemaal niet wat te verwachten met een baby; dacht dat ik me ging vervelen en dat ze de hele dag zouden slapen, viel dus even tegen. heb toen veel (bijna alles) alleen gedaan, eigen schuld hoor, mijn vriend wilde wel maar ik vond dat het zo hoorde als zijn wekker smorgens om 5 uur ging dat ik de nachten op me nam en overdag was ik natuurlijk zoiezo alleen thuis.
wilde zelf graag bij haar zijn, band opbouwen etc.
nu pakt hij de zorg voor haar zus op zich in de nacht en doet overdag zo veel mogelijk met haar.
maar ik merk dat ik het toch moeilijk vind, ik mis haar/ de gezellige momentjes samen van even een mandarijntje eten en wat drinken. (die vallen vaak als net de kleine naar of uit bed moet......en dan staat ze vreselijk te huilen onderaan de trap, zo zielig dus geef ik die mandarijn dan zodat ze "lekker wat afleiding heeft, maar ondertussen....vind ik dat ik haar tekort doe ik weet dat ik de angst los moet laten, en idd; erg moeilijk.
het is nog maar zo kort geleden, zodra ze huilt zit je weer in die nachtmerrie (even zwart wit uitgedrukt, maar zo beleef je/ik die momenten op den duur wel helaas, en ja, ik weet dat het nog veeeel erger kan, maar ik vond het erg zwaar) misschien verwacht ik ook wel (weer) te veel, ze is tenslotte nog best jong, en slapen moet ze leren. je weet gewoon niet wat je toen fout deed en wat je nu dus anders moet doen.
wandelen lijkt me heerlijk met met die drie r-en van ria blom wordt aangeraden niks extra's te doen, geen uitspajes, geen visite etc, dus doe nu al 2-3 weken niks (tenzij mijn vriend thuis is en ze toch even slaapt, dan doe ik bijv. de boodschappen, heerlijk er even uit:) maar toch in je achterhoofd,...als ze maar niet wakker wordt want volgens de r-en moet ik er dan zijn en het vaste ritme/regelmaat weer oppakken.... ik doe het zelf, ik hoor het je denken, misschien iets meer loslaten, maar.....wat als het dan mis gaat......
dit teruglezend....ik moet ECHT meer ontspannen en niet zo bang zijn....je slaat de plank volledig raak zeg maar:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps: het huiluurtje is dus eigenlijk juist als ik het niet zo druk heb, als mijn vriend thuis is en veel, heel veel, op zich neemt.
hij kookt, zorgt voor de oudste en pakt soms zelf ook nog even de stofzuiger... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zegt dat je niet weet wat je fout deed maar misschien deed je helemaal niks fout, als ik je zo hoor ben je een goede moeder die echt het beste met haar kindje voor heeft en als je alles hebt geprobeerd en raad hebt ingewonnen ja wat kan je dan nog meer doen?? wat ik destijds met mijn jongste zoon heb gedaan is hem dan maar laten huilen... want echt werkelijk soms hielp niets en werd ik er radeloos van, ik was ook een alleenstaande moeder dus stond er alleen voor en nu is hij een flinke jonge man en hij heeft er niets aan over gehouden dat ik hem wel eens liet huilen als niets meer hielp...en wat me ook altijd op de been hielp was de gedachte.....dit gaat een keer voorbij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks:)

Andere antwoorden (4)

Dat ligt natuurlijk aan de leeftijd van de baby, tot 6 mnd liet ik ze echt niet huilen en zeker niet bij hun huiluurtje (altijd ergens tussen 17-22 uur en meer dan een uur). Degene die borstvoeding kreeg hing eigenlijk die hele tijd bij me en dat heet clustervoeden.

Als je weet dat een baby zich in slaap huilt en als dat niet heel lang duurt kun je daar op wachten als ze wat ouder zijn maar als duidelijk is dat ze een deel van de dag huilen dan kun je een baby gewoon lekker bij je houden, bv geven als je dat doet maar vooral in een draagzak doen ofzo.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie bij je andere vraag dat het om een baby van 3 wk gaat: lekker bij je nemen en zelf je rust nemen, zeker als het je eerste is. Drie weken en laten huilen is echt veel een veel te vroeg, geef je baby het vertrouwen dat jij er bent en pas veel later kun je het eens laten huilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat dacht ik dus zelf ook mar het cb roept laten huilen, zelf leren slapen etc, en omdat haar zus meer dan een jaar slaapproblemen heeft gehad, hebben we eigenlijk net pas achter de rug (bijna dacht ik....dat wil ik ook liever niet nog een jaar, voor haar niet voor haar zus niet (die er wakker van wordt) en voor ons niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjonge wat heb jij een ouderwets cb. Geef je nu borstvoeding of niet want zoja: dat herken ik als clustervoeden: http://www.dezonborstvoeding.nl/index.php?pg=Clustervoeden Het zou helemaal verkeerd zijn om dit te herkennen als 'baby wil slapen laat het huilen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou gevoel is het beste. Kan geen CB tegen op. Op deze leeftijd kan je ze nog niet verpesten. Liefde... Is alles
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord Pelle.
En HET grote voordeel van borstvoeding:
De beste troost die er is, nooit te veel.
De term "clustervoeden" ken ik niet, maar wel:
geven naar behoefte, inhaaldagen en lekker laten
lurken als het uitkomt en nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt er snel achter wat clustervoeden is als je van 17-22 uur met een baby gedeeltelijk aan borst gedeeltelijk naast je zit... en dan te bedenken dat we pas een afwasmachine kregen toen jongste 6 mnd was. Tijdens het koken, het eten en het afwassen had ik altijd een jongetje aan me hangen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb mijn vraag net bewerkt, ook nog even hier, ik geef bv:), troost haar ook en geef voeding, maar het helpt nit echt, ze valt dan aan de boest in slaap en als ik har weg leg wordt ze binnen de 5-30 minuten (wisselt heel erg) weer wakker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben ook bang (weet niet of het kan) dat ze buikpijn krijgt als ik haar te vaak aan ga leggen....kan dit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een vorm van regeldagen of clustervoeden is. Bel eens een lactatiekundige, die zijn er voor al je vragen!
Ik zou het niet doen dat laten huilen... ze is nog zo klein en heeft haar mamma nodig. Ik vind het ook zo westers, kind wordt geboren en gelijk alleen op een kamertje. In heel veel andere landen wordt de kleine gewoon bij mamma gehouden in een draagzak. Dat is natuurlijk ook uit praktische overwegingen (niet iedereen kan een huis betalen met meerdere kamers). Gewoon lekker bij je houden zodat ze niet hoeft te gaan huilen om opgepakt te worden. Dat werkt ook door als ze ouder wordt, ze weet dan dat je er voor haar bent zonder erom te hoeven vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat je baby's "huiluurtje" darmkrampjes zijn.
Trekt hij/zij ook de beentjes in en zijn de huiltjes hartverscheurend? Dat is het dit.
Dit is niet fijn voor je kindje en je moet zeker gaan troosten en proberen de pijn te verlichten.
Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dacht ik ook krol:)
maar las op internet dat ze ook de beentjes op kunnen trekken bij krampjes, is om het simpel te houden....alles kan alles betekenen zeg maar....:(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is alles even af te lopen. Is er verstoring in de regelmat/moel? Luier verschoond? Voldoende gedronken? En bij vermoedde van krampjes; masseren van het buikje met de klok mee of op de schouder houden en de rug masseren, fietsen met de beentjes, rondlopen en zingen, op een pink laten zuigen, nog wat laten drinken(alleen bij borstgevoede kindjes).
Het is niet altijd duidelijk waar het huilen vandaan komt als het maar ophoud en liefst zo snel mogelijk ;-). (heb een zoon van 2.5 jaar en een dochter van 3 weken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulyn, helemaal met je eens:) hadden ze maar (het eerste half jaar tot een jaar) een display op hun voorhoofd (daarna staat het misschien weer zo stom) waarop je af kan lezen wat er aan de hand is en wanneer je dan op de touchscreen (ja we doen luxe) op het helpknopje drukt komt er te staan wat e hoe te handelen:) of....display op de buik.....dan kan het ietsje langer, tot ze praten ofzo:)
je baby NIET laten huilen....dit zeg ik moeder van 4 kinderen en oma van 8 kleinkinderen
mijn jongste was een huilbaby dus niet zomaar een uurtje maar uren achter elkaar en ik wist alleen hem maar bij me te houden in een draagzak en als dat niet hielp ging ik met hem in de kinderwagen wandelen en dan was die ook altijd stil. later ontdekte ik dat hij heel graag op zijn buikje sliep was toen niet mocht hoe het nu is weet ik niet maar uiteindelijk heb ik hem wel op zijn buikje gelegd en ik moet eerlijk zeggen hoe gestrester ik was des te meer hij huilde

een kleidochter van mij had ook huil uurtjes en wat ik deed was haar heel strak tegen me aanhouden en dat vond ze heel prettig en dan wat heen en weer lopen en wat schommelen met haar

op de creche deden we de babys die ontroostbaar waren in een schommel en die kreeg dan een flinke swing en dan waren ze ook altijd stil, maar die kindjes waren dan wel al 4 maanden

maar ieder kind is weer anders dus moet je ontdekken wat bij je kindje het beste helpt, is inbakenen misschien een optie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we don haar in een speciale inbakerslaapzak, dat helpt wel een beetje maar in de avonden dus niet:( we hebben met haar zus meer dan een jaar getobd met slapen gaan, gaat eigenlijk nog maar net een maand goed en die wel altijd getroost en volgens de drie r-en, ben stiekem misschien bang dat ik toen iets verkeerd deed en als ik dat nu weer doe we nog een jaar doortobben…..