Dat mag vanaf 2 jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dekbedje

Voor een baby vormt een dekbedje een risico, doordat het te warm kan zijn én doordat het los ligt, zodat een baby eronder of er in verwikkeld kan raken. Een bedekt hoofd betekent een relatief extreme toeneming van de risicofactor voor wiegendood.
Tot de grootste risico’s voor baby’s behoren situaties waarin warmtestress of warmtestuwing kan ontstaan en/of het steeds opnieuw inademen van uitgeademde lucht (rebreathing), leidend tot zuurstoftekort, afnemend bewustzijn en mogelijk fatale afloop. Dekbedjes spelen daarbij een opvallende rol. Ze worden, ongeacht hun samenstelling, voor baby’s als onveilig beschouwd.
Fabrikanten die beweren dat hun dekbed is ‘goedgekeurd’, kunnen dat niet aantonen; hooguit kunnen ze een test van technische productgegevens overleggen. Zo’n rapport echter legt geen rechtstreekse relatie met veiligheid.
Advies: Gebruik géén dekbedje voordat uw kind 2 jaar is.
(Sommige fabrikanten vermelden dat op het label van hun product.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dekbedjes zijn vaak te warm en daardoor te riskant voor kinderen tot 2 jaar. Bovendien liggen ze los en baby's zijn nu eenmaal bewegelijk en lopen het risico erin verstrikt of eronder te raken.
Dat geldt ook voor een dekentje in een dekbedhoes. Dit kan ook al te warm worden.
Dekentje en lakentjes, of alleen een goed passende trappelzak zijn veel veiliger.
Het beste is het om een bedje onderaan op te maken, zodat de baby met de voetjes zo goed als tegen het voeteneind ligt.
Voor een baby in een gewatteerde trappelzak is een dekentje overbodig. Bij een ongewatteerde is vaak een dunne nodig, maar maak dan ook laag op en gebruik de deken dwars over het voeteneind en stop hem rondom goed in.