Hoe leggen ouders uit aan een kind dat wij niet aan kerstmis doen ?

Mensen die uit geloofsoverweging geen kerstmis vieren hier in Nederland hoe leggen die hun kinderen uit .
Dat zij niet aan kerstmis doen :dus geen kerstboom +versieringen en geen familie feest hebben .
terwijl het bij de buren en verder in de straat volop kerstversiering en een groot familie feest is ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Hoe our zijn de kinderen? Ik zou het gewoon vertellen hoe het is. Ik heb een kleine zusje en ik merk vaak dat het helemaal niet nodig is om heel wat te bedenken.Kinderen zijn eigenlijk best slim en begrijpen meer dan wij soms denken. Maar als ze nog heel klein zijn zou ik wel met ze "kerstmis" vieren. Lekker met zijn allen eten en het gezellig hebben. Zonder cadeautjes. Zullen ze vast ook leuk vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die vertellen hun gewoon dat kerst een christelijk feest is. En dat veel Nederlanders kerst vieren ook al zijn ze geen christen. Daarvoor in de plaats vieren hun weer andere feesten op andere momenten. Een kind kan zoiets heus wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een andere geloofovertuiging waar kerst niet gevierd wordt vieren waarschijnlijk andere feesten om hun geloof te eren. Zij leggen aan hun kinderen uit dat kinderen die kerst-,pasen enz... vieren bijvoorbeeld geen suikerfeest vieren. Voor kinderen is dit heel aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kind zo opgroeid is het niks anders gewend. Ik weet dat er andere leuke dingen gedaan worden, andere feestjes, op andere momenten. Ook met mooie kleding en cadeautjes. Veel mensen vinden het zielig enzo maar dat is het helemaal niet want die kinderen komen niks te kort. Ze vinden het ook normaal want er word ze gewoon uitgelegd waarom hun dat niet doen en anderen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom doe je hier zo moeilijk over??
Vertel je kind gewoon eerlijk waarom je het niet viert.

Je hoeft er toch ook niet over na te denken hoe je je kind uitlegt waarom je geen of juist wel suikerfeest viert?

Wij vierden bijvoorbeeld geen sinterklaas, omdat ik dat een onnodig commercieel gedoe vind wat niks te betekenen heeft.
Ik heb daar ook nooit moeilijk over gedaan en de kinderen gewoon uitgelegd dat mama die kado's allemaal zelf moet kopen en dat mama dat met kerst ook weer doet, omdat wij nu eenmaal kerst vieren.
De kinderen hebben dat ook altijd prima opgepakt en dat is nooit een probleem geweest.
Kinderen begrijpen veel, als je maar eerlijk tegen ze bent en hun uitlegd waarom iets wel of niet zo is in jullie gezin.

De kerst vieren wij trouwens ook niet als de geboorte van jezus, maar als Yule, het terugkeren van het licht.
Ook dit verschil kennen onze kinderen.

Ik wens je veel succes bij het uitleggen van de situatie aan je kids.

Groetjes Witchy.