Is het een voordeel of een nadeel als je opgroeit in een gezin met mensen die gemiddeld een veel hoger IQ hebben dan jijzelf?

Kinderen zijn goed in verschillende dingen. Soms is het verschil in IQ binnen een gezin behoorlijk groot. Heb je er als kind met een lager (gemiddeld) IQ voordeel aan of nadeel van, als je opgroeit in een gezin met 'slimmeriken'? Dat bedoel ik afgezien van liefde, veiligheid en geborgenheid binnen het gezin, en afgezien van echte handicaps.

Ik ben benieuwd of daar onderzoek naar bestaat en of er iets algemeens over te zeggen valt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gaat ervan uit dat het IQ een vast gegeven is. Maar het is de mate van oplosvaardigheden in bepaalde situaties. Iedereen heeft zijn expertise.

Het beste antwoord

Interessante vraag...

Je hebt er echt voordeel aan (gemiddeld gezien natuurlijk, over bijv 1000 gezinnen) want een gezin waar de rest een hoger IQ heeft biedt elk kind van jongs af aan andere zaken aan. Kind zal zich gaan optrekken voor zoveel als dat gaat aan de anderen en proberen het een klein beetje bij te houden. Als het geen vervelend pushen wordt gaat dit goed, zeker als duidelijk is dat als het kind net te hoog wordt uitgedaagd er een stapje terug wordt gedaan.

Als een kind eenmaal op school is wordt al snel duidelijk wat het opleidingsnivo is van de rest van het gezin (vaak al omdat dit moet worden ingevuld en anders wordt dit wel duidelijk adhv de cijfers van de brusjes of de manier van omgaan van de ouders) en als een leerkracht denkt dat een kind meer moet kunnen wordt het ook uitgedaagd. Als de leerkracht denkt dat het er toch niet in zit wordt het kind ook veel minder uitgedaagd (ook weer de gemiddelde leerkracht).

Kortom: gemiddeld kan het voordeel geven maar als de rest van het gezin en helemaal verkeerd mee omgaat zal het natuurlijk kunnen tegenwerken. Het is bewezen dat als een kind wat op het randje zit van blijven zitten en toch doorgaat zich optrekt aan de rest van de klas. Als het blijft zitten zal de eventuele voorsprong snel weg zijn, zeker als ook de leerkracht denkt: ach die heeft wel een voorsprong, laat ik me bezig houden met de rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat er geen bronnen staan, Pelle, maar ik kan me vinden in de logica achter je antwoord.
+'je
... en ik vergeet dit keer niet om het daadwerkelijk te geven! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen directe bron, wel jarenlange ervaring en veel meelezen op een forum over ouders en school....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt inderdaad. Ik heb in mijn opleiding hier inderdaad iets over gelezen. Ik zal eens opzoeken of ik nog een bron kan vinden. Is een tweeling onderzoek geweest, waarbij de ene helft van een eeneiige tweeling in een gezin met een hoger IQ terecht kwam dan de andere helft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, maar dat onderzoek is te krap dounja, je moet zoiets echt onderzoeken in meer gezinnen want ook gezinnen met een gemiddeld hoog IQ verschillen in de opvoeding en dan heb je dus ook nog de schoolfactor (de ene leerkracht gaat heel erg af op 'zal wel niks worden dat kind' en de andere leerkracht trekt alles uit elk kind).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een groot (Amerikaans?) onderzoek geweest onder meerdere gezinnen en meerdere tweelingen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af hoe groot dat onderzoek dan is en over hoeveel tijd uitgesmeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kind in kwestie geeft er zelf blijk van dat ze het best lastig vindt: haar woordenschat past niet bij haar IQ, ze wordt vaak overschat op school, haar vriendinnen vinden dat ze bekakt praat, het kost haar moeite om de gesprekken thuis 'bij te benen', ze heeft thuis veel meer bedenktijd nodig bij spelletjes en grapjes en daar gaan de brusjes niet altijd even zachtzinnig mee om...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, het heeft een achtergrond. Het hoeft niet fijn te zijn, dat is duidelijk maar het kan wel beter zijn voor waar dit meisje uiteindelijk gaat uitkomen. Ik heb hier een heel gemeleerd gezin met een zeer dyslectische jongste die ook nog eens moeite heeft om zich verbaal staande te houden en dat gaf al van jongsaf aan problemen. Als je je in de tuin met andere kinderen niet goed verbaal kunt uitdrukken is slaan een optie. Dat doet hij natuurlijk allang niet meer maar het is nog steeds een probleem. In jouw geval vraag ik me af hoe groot het nivoverschil is en hoe oud het meisje is. Dat overschatten is dus precies wat er op scholen gebeurt. Heel vreemd want je hebt natuurlijk ook slimme kinderen in een gezin wat verder niet al te hoog uitvalt en daar heb je hetzelfde probleem met andere gevolgen. Ik denk ook dat er een groot stuk zelfvertrouwen in zit, zeker als ze ook nog eens de jongste is. Mijn jongste durft echt geen nieuw spel te spelen bij neefjes/nichtjes omdat hij dan gewoon bang is dat hij de enige is die het niet snapt. Goede intelligente ouders zien de situatie van hun dochter en zouden daar goed op in moeten springen, desnoods hulp vragen want zoals ik al zei: het kan goed uitpakken voor het meisje maar als ze er voor die tijd al aan onderdoor gaat is er geen voordeel meer te behalen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zoek nog even verder Pelle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krol, het gaat om gemiddelden. Mijn kind is ook blijven zitten in groep 2 en de snelste kinderen zijn hem dan al voorbij begin groep 3 en hij had eind groep 3 al weer een achterstand op het gemiddelde in groep 3. Blijven zitten in groep 2 is helemaal niet zo slim als wel gedacht wordt, je stelt het leren uit en een kind leert qua lezen het beste tot de negende verjaardag ongeveer en daar begin je dus al later mee. Het wordt allemaal zo leuk gebracht door de basisschool maar zelfvertrouwen kweek je ook door het kind niet naar beneden te duwen maar het het vertrouwen te geven dat het het wel kan en dat het zich kan optrekken aan de klas. Blijven zitten in groep 3 of 4 is veel zinvoller dan in groep 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dus jongere kinderen wellicht al kunnen lezen in groep 2 en er zeker kinderen zijn die dat begin groep 3 al kunnen: waar moet dat kind dan de zelfvertrouwen vandaan halen? Jongere kinderen kunnen al meer? Beter is het om met de groep mee te gaan en te WETEN dat je het lastiger hebt maar je zelfvertrouwen te leren halen uit alle successen die je haalt, niet om eerst te beginnen met blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn jongste (want daar gaat de vraag over) is ook in groep 2 'blijven zitten' en gaat nu (ruim 12) naar het VMBO-T met flinke dyslexie. Het 'blijven zitten' heeft haar nooit geholpen met zelfvertrouwen, het was eerder moeilijk dat ze bij haar klasgenootjes weg moest, en achteraf gezien ook zinloos, want met die flinke dyslexie haalt blijven zitten niks uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel: precies als hier. Als je een kind laat zitten in groep 2 is de kans groter dat je er later achterkomt dat het dyslexie heeft. Bij mijn zoon duurde dat tot in groep 6 (had dus al in 7 moeten zitten) omdat hij nog wel redelijk scoorde in groep 3. Men dacht gewoon dat hij dom was en huppekee..... Mijn zoon had gewoon groep 4 over moeten doen ipv 2!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel: verward niet teveel IQ met de dyslexie he? Mijn zoon kan door zijn dyslexie ook slecht uit zijn woorden komen en vindt het dus lastig om mee te praten maar hij trekt zich wel op aan wat wij doen (musea bezoek en gesprekken aan tafel). Niet dat wij hier nu allemaal zo'n hoog IQ hebben maar vmboT met dyslexie duidt op een gemiddeld IQ met woordproblematiek. Kind kan best nog wel op het HBO uitkomen. Verder is de rest van het gezin nu HB of heeft en wat hoger IQ? Als het gewoon wat slimmer is vind ik het verschil echt te klein om last van te krijgen, het verschil zit hem in de dyslexie niet in het IQ dan! Bij een dyslexietest hoort een IQ test, kwam ze daar echt veel lager uit dan de rest van het gezin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij zit op 98, de rest van het gezin tegen de 135, dus 'randhoogbegaafd', met wisselende EQ's, alles tussen asperger en supersociaal. Verder heeft ze een heel laag verwerkingstempo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo hoor heeft het voor jouw dochter WEL een voordeel dat ze in zo'n gezin opgroeit. Ze zal verder komen dan als ze in een gezin komt met een beneden gemiddeld IQ. Ik neem aan dat de meesten in jouw gezin echt wel kunnen aanvoelen hoe ze je dochter kunnen optrekken ipv naar beneden duwen. Ook kun je haar beter helpen met de dyslexie als je zelf geen leerproblemen hebt. Mijn man zal bijv mijn zoon veel minder goed kunnen helpen met rekenen omdat ik veel verder ben gekomen met rekenen dan hij. Ook heb ik absoluut geen dyslexie maar ben geen taalwonder, wel heb ik een hoger IQ dan dit kind en daarmee kan ik dit kind helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, ook voor al je reacties. En nu nog zien dat we haar zonder minderwaardigheidscomplex door de puberteit heen zien te slepen. Lastig!

Andere antwoorden (6)

Het is een voordeel. Je lift immers mee als het gaat om kennis ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+sje zo denk ik er ook over
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn antwoord is maar heel eenvoudig en kort. Het is voor alle partijen gunstig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik vind dat daar zeker iets inzit
Om maar even met de heer J.C. Cruyff te beginnen: Ieder voordeel heb se nadeel.
Ook al zul je veel van de gesprekken niet helemaal kunnen volgen, maar je zult (in tegenstelling met in een lager IQ bezittend gezin ) er altijd iets van opsteken.
Ik veronderstel, dat dat je kansen op b.v. een betere job in de toekomst toch zal vergroten.
Dus over het algemeen genomen vind ik het wel positief in zo'n gezin op te groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zowel een voordeel als een nadeel.

Om met het nadeel te beginnen zal het kind, als het naar dezelfde school als de intelligente broertjes, zusjes gaat, steeds geconfronteerd worden met het feit dat leraren zich verbazen over dat wat jij allemaal niét begrijpt, terwijl je broers, zussen dat zo makkelijk oppikten.
Ik heb nogal eens gehoord: He?? Ben jij een zusje van ...???
Hoe is het mogelijk! Men duidde dan op mijn gemiddelde IQ. Ook thuis was dat nogal eens een probleem, mensen die namelijk erg intelligent zijn begrijpen vaak niet waarom een ander iets niet kan snappen wat voor hun een "eitje" is.

Het voordeel is het volgende:
Doordat je een zeker minderwaardigheidsgevoel ontwikkelt bij al die knappe koppen, leer je wel om naar je andere eigenschappen te gaan kijken.
En uiteindelijk ga je beseffen dat het mogelijk is dat die andere eigenschappen evenveel waard zijn als het IQ.
Toen de term EQ (emotionele intelligentie) vaker gebruikt werd, begreep ik dat mijn EQ meer mijn kracht/talent uitdrukte.

En dat gebruik ik dan nu soms om de knappe koppen in mijn familie uit te leggen hoe iets bij mensen uitwerkt die niet zo'n hoog IQ hebben. Als ik dan weer een bepaald lastig probleem heb waar ik met mijn EQ niet veel aan heb kunnen zij mij weer wijzer maken.

Persoonlijk heb ik het nooit ervaren als een meeliften met het hoge IQ van de ander. Integendeel, het is heel belangrijk dat degene met het lager/gemiddeld IQ wordt gestimuleerd om datgene te doen waar hij/zij juist goed in is en dat dat als gelijkwaardig wordt gezien door degenen met het hoge IQ. Over het algemeen staat een hoog IQ hoog aangeschreven in de westerse wereld.
Zoals ik nu weet kan dat zelfs zwaar overschat worden.

Belangrijk is m.i. dat men zich ontwikkeld in datgene waar men talent voor heeft met daarbij het ontwikkelen van een hart voor (de noden) van andere mensen.
Met of zonder een hoog IQ.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kristal : plus...!
Kristal
11 jaar geleden
dank je Jodokus!
Het is een voordeel onder de voorwaarde dat de slimmerikken ook sociaal een beetje intelligent zijn. De slimmere zal de minder slimme accepteren omdat deze begrijpt dat niet iedereen even slim is en daar dus ook over nadenkt. Bovendien zal de wat minder slimmere in een slimme omgeving meer geprikkeld worden in zijn/haar intelligentie dan in een wat minder slimme omgeving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er vooral van af hoe de "hogerbegaafden" omgaan met de "lagerbegaafden".
Als ze je steeds laten voelen dat je minderbegaafd bent zal je niet vol zelfvertrouwen kunnen ontwikkelen en groeien, als ze je aanvaarden zoals je bent zul je wel voldoende eigenwaarde ontwikkelen en zal het een voordeel zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
De termen "hogerbegaafden" en "lagerbegaafden" lijkt me ongenuanceerd.
Men heeft een hoger, gemiddeld of minder dan gemiddeld IQ. Dat heeft niets te maken met de algemene begaafdheid van een persoon.
Men kan zeer begaafd zijn, ook met een zelfs zeer laag IQ, maar dan op een ander vlak.
Komende uit een gezin met een bovengemiddeld IQ en nu vader in een gezin, ook met een bovengemiddeld IQ kan ik daar het volgende over zeggen:
Ik weet dat vroeger bij ons aan tafel de gespreksonderwerpen op een ander niveau lagen dan bij andere gezinnen. Ook de snelheid van antwoord geven, de woordspelingen, het bezit van algemene ontwikkeling en kennis van het maatschappelijk gebeuren was een gemeenschappelijk bezit.
In de huidige situatie is dat niet anders.
Ik merk en zie wel dat "gasten"aan tafel of vrienden van onze kinderen naderhand wel eens zeggen: Poeh, bij jullie hebben ze het over heel andere dingen dan bij ons thuis.
Het voordeel van een hoger IQ is dat je wel de mogelijkheid hebt om je eerder aan te kunnen passen aan de mensen om je heen, zowel in woorden als in houding.
Bij een benedengemiddeld IQ is die kans veel kleiner en wordt iemand met een bovengemiddeld IQ vaak gezien als "vreemd", "raar", en vaak teruggefloten met opmerkingen als : Praat eens gewoon, je denkt zeker alles te weten, geen dure woorden.

Belangrijk is hoe je ( met een lager niveau) jezelf ziet in jullie gezin. Komt een gevoel van minderwaardigheid, loser of "er niet bij horen" om de hoek kijken, dan is het zeker een groot nadeel met vele negatieve gevolgen vooral voor jezelf, die je nog vele jaren kunnen blijven beinvloeden bij alles wat je doet.
Is jouw niveau bespreekbaar en wordt het geaccepteerd door je gezinsleden, dan is het een groot voordeel omdat je onwillekeurig de mogelijkheid hebt dingen op te pikken en mee te nemen in je rugzak.