Wat betekent het als een kind alleen maar met dubbele lijnen tekent?

Mijn nichtje van zes tekent sinds een half jaar alleen maar huisjes en poppetjes, waarbij ze rond al het getekende een extra lijntje tekent. Het lijkt alsof overal een wandje omheen staat.Zelfs oogjes van de poppetjes, de rook uit de schoorsteen en zonnestralen zijn dubbel.

Als haar moeder haar vraagt waarom ze dat zo tekent zegt mijn nichtje dat dat zo moet. Ze wil deze tekeningen ook niet inkleuren, iets wat ze vroeger wel deed. Ik zou willen weten of dit een speciale betekenis kan hebben.

Toegevoegd na 6 dagen:
Dank voor jullie antwoorden. Waar ik me dan nog zorgen om maak is de combinatie van dat tekenen met het feit dat ze zichzelf tijdens het tekenen zit te bijten, de tandafdrukken staan in de huid en worden dan blauw. En ze een soort zuigzoenen maakt op haar onderarmen. OOk likt ze aan haar onderarm. Dat heeft dan toch niet veel meer met fantasie en creativiteit te maken. Of kan een kind zo gefocust zitten te tekenen dat ze dat onbewust doet? Dus ik vind dat in combinatie met het tekenen zo apart.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat kan veel betekenen en het is moeilijk om erachter te komen waarom zij dat per se zo doet. Drie mogelijkheden (de tweede lijkt mij het waarschijnlijkst):

Het kan zijn dat ze dat (verkeerd) heeft geleerd op bijvoorbeeld school. In een les over perspectief kan ze iets verkeerd hebben opgevat of bij de uitspraak "binnen de lijntjes tekenen" kan ze zelf een opvatting hebben gemaakt. Who knows? Het is een kind en op de leeftijd van zes ben je ver genoeg om zelf conclusies te trekken - ook als die verkeerd zijn.

Ten tweede kan het iets zijn wat ze zichzelf geleerd heeft. Dat idee krijg ik bij je uitleg. Wie leerde zichzelf nou geen dingen aan? Kinderen tellen hun stappen, willen niet met een bepaalde kleur tekenen of tekenen dus "met dubbele lijnen". Dat is niet ernstig, dat leert ze vanzelf af.

De derde mogelijkheid kan zijn dat ze slechte ogen heeft. Draagt ze een bril/moet ze er één? Kinderen kijken vaak scheel - omdat ze het leuk/gek/bijzonder vinden. En dan zie je inderdaad de dingen dubbel. Dat is iets wat kinderen vaak opvalt. Misschien heeft zij zichzelf geleerd dat de dingen nu eenmaal dubbele lijnen hebben. Door slechte ogen, door een ontdekking bij het scheel-kijken - who knows? Ze is een kind.

Deze manier van tekenen zal vanzelf over gaan (of zich ontwikkelen tot een nieuwe kunstvorm en stroming binnen de schilderwereld).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien vindt ze het zelf mooi. Of ze heeft op school iets gezien en dat tekent ze na.

Als betekenis is het misschien vergezocht:
ze zegt toch dat het zo moet, maar van wie?
Een denkbeeldige vriend, stemmetje in haar hoofd???
Of gewoon van haar zelf
Of het is gewoon niks om je druk over te maken, kinderkunst ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kind is de enige die het antwoord kan geven en dat betekent ook dat iemand de vraag moet stellen op een manier dat het kind antwoord wil geven. Dat kan tijdens een activiteit waarin het kind ontspannen met zo'n tekening bezig is en iemand in zijn omgeving toe wil laten. Kijk ook uit om er iets achter te zoeken wat niet is. Kindercoaches hebben de vaardigheid om te kijken met het kind. Ik ga bewust niet uit van vooronderstellingen dus doe ook geen suggesties voor aanleidingen waarom het kind omkadert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doet het gewoon zo omdat ze dat zo wil doen, een zeer vooruitstrevend kind dat haar eigen creatieve mogelijkheden ontdekt.