Is vaccinatie van kinderen nog nodig?

Mijn dochtertje is 18 maanden en nog nooit gevaccineerd. Ze is super gezond en nooit ziek geweest (zelfs geen verkoudje). Mijn vrouw dringt echter aan om te gaan vaccineren want ze is bang voor de virussen.

Ik lees echter alleen maar dat er doden vallen door inentingen en dat kinderen autistisch worden (8x meer kans hebben) door inentingen!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaccinatieprogramma#Huidige_ontwikkelingen

http://www.uitdaging.net/gezond/vaccinaties_of_immuunsysteem.html
EN
http://www.scribd.com/doc/23137042/Vaccinaties-De-Verborgen-Gevaren

Dus mijn 3 vragen zijn:

1. of iemand een LINK heeft naar een ACTUEEL onderzoek/rapport waar staat HOEVEEL gezonde personen in 2009/2010/2011 zijn overleden/chronisch ziek zijn geworden door:
1. Difterie,
2. Kinkhoest,
3. Tetanus
4. Poliomyelitis
5. Hersenvliesontsteking.
6. BOF
7. Mazelen
8. Rooie Hond

2. Hoe besmettelijk is:
1. Difterie,
2. Kinkhoest,
3. Tetanus
4. Poliomyelitis
5. Hersenvliesontsteking.
6. BOF
7. Mazelen
8. Rooie Hond
voor GEZONDE mensen met een goede weerstand?

3. Welke zijn met goed resultaat te behandelen. (dus niet prefentief, maar op het moment van de symptomen).

3. Ik ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen van vaders/moeders die hun kinderen ook natuurlijk gezond willen houden. Heeft uw kind 1 van de 8 virussen gekregen en hoe is dit afgelopen.

Ps. probeer ON-TOPIC te blijven en niet te reageren op wat anderen schrijven.
Alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt hier m.i. een denkfout.
Inenten doe je niet alleen voor de gezondheid van je eigen kindje, maar ook voor die van vele anderen.
Omdat door inenting programma's verschillende ziekte niet of nauwelijks meer voorkomen is er ook nauwelijks besmetting.
Doorbreek je het inentings programma kan een ziekte weer de kop op steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel een goede vraag, en zeker verstandig om kritisch naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaccineren is niet verplicht, maar wel raadzaam. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vaccinaties/vraag-en-antwoord/wat-is-het-rijksvaccinatieprogramma-rvp.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste 'bijwerkingen' die op internet genoemd worden kennen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing en passen in de categorie 'broodje aap', 'sproeivliegtuigen', 'condensstrepen', 'gsm straling' en alles wat daarbij hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.who.int/wer/2010/wer8540.pdf
Dit artikel van de World Health Organisation (uit 2010) is specifiek gericht op Pertussis, oftewel Kinkhoest. Het nut dat inenten heeft gehad zal daarin duidelijk worden.
Mijn broertje heeft kinkhoest gehad voordat hij ingeënt was, en is er toen bijna aan overleden (gillende sirenes, opname op IC, etc.). Bedenk je goed dat, ook al is je dochter nog nooit ziek geweest, dit niet betekent dat je dochter immuun is voor alle ziektes. Er hoeft maar één besmetting plaats te vinden en je dochter kan onnodig doodziek worden. Dit risico is in ieder geval vele malen groter dan het risico van wél inenten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het verhaal over autisme door vaccinaties is gebaseerd op één onderzoek. Dat onderzoek is later door de mand gevallen: het was bedrog. De onderzoeker was grof betaald door een letselschade-advocaat. Wat was er gebeurd: enkele ouders merkten dat hun kinderen niet gezond waren. Na een tijdje ontdekten ze dat die kinderen autistisch waren. Op dat moment kwamen net vanuit de alternatieve hoek de angstverhalen op over vaccinaties. De letselschade-advocaat zag hier brood in. Hij "verdedigde" de vijf getroffen gezinnen. Om hun claim hard te maken, kocht hij een onderzoeker om. Die onderzoeker zoog daarop een rapport uit zijn duim dat "aantoonde" dat je autistisch zou worden van vaccinaties. Tja, hoe gaat dat met spectaculaire angstzaaiverhalen: het enge verhaal doet nog steeds de ronde, vooral doordat het steeds opnieuw wordt verspreid door alternatieve kringen. De ontdekking van het bedrog krijgt nauwelijks aandacht, want dat is "saai en vervelend".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Cryo!
Er is geen ENKEL wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen autisme en inentingen, en toch wordt het door aluhoedjes aller landen steeds weer overal beweerd. Houd daar nou toch eens mee op! Ik kan daar zo boos om worden! Laat je kind lekker niet inenten en op 3-jarige leeftijd de mazelen krijgen en daar hersenletsel aan overhouden (niet denkbeeldig). Dan zit ze straks toch fijn in het zelfde busje naar school als de autistische kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De risico's die je kind loopt als ze een of meerdere van de ziektes krijgt die jij opnoemt zijn m.i. groter dan een vaccinatie hier tegen. De middelen zijn er. Gebruik ze dan ook. Als jij je been breekt ga je toch ook naar het ziekenhuis om het te laten zetten? Of blijf je de hele dag in je stoel zitten om het risico te vermijden dat je een been breekt?
klaariskees
6 jaar geleden
Op de eerste twee vragen moet ik het antwoord schuldig blijven, op de derde vraag kan ik antwoorden dat mijn zoon vier of vijf virussen gehad heeft. Drie of vier virussen was hij niet ziek van, eentje was hij een week ziek van. Daarna is hij nooit meer ziek geweest. We aten macrobiotisch. Kinderen met een macrobiotisch dieet daar zijn er nu twee generaties van in Nederland, bij geen van die kinderen is (voor zover ik weet) schade opgelopen door virussen. Ze hebben zelfs gekampeerd in de jaren '70 op de Noord-Veluwe waar polio heerste (epidemisch), ze dronken uit dezelfde kopjes en zijn niet besmet geraakt. Macrobiotisch gevoede kinderen zijn iets kleiner dan gemiddeld, maar niet veel kleiner

Het beste antwoord

- Je zegt: "Ik lees echter alleen maar dat er doden vallen door inentingen en dat kinderen autistisch worden." Ik snap dat je bezorgd bent, maar dat is grote onzin. Als dat waar is is heel NL autistisch. En dood. Larie. Kinderen met autisme hebben autisme omdat ze die aandoening hebben, niet omdat ze bijwerkingen van vaccins hebben.
- Als je cijfers wilt; vraag het RIVM, dat regelt het vaccinatieprogramma en moet dus ook over cijfers beschikken. Mijn ervaring is wel dat ze erg pro-vaccineren zijn en met sommige informatie niet erg vrijgevig zijn.
- Bof, mazelen en rode hond zijn meestal niet erg gevaarlijk, ze zijn vooral vervelend voor het kind en de ouders (twee weken vrij nemen, geen nachtrust...). Je wordt 2x gevaccineerd, met 2 en met 9 jaar. De prik met 2 jaar is niet nodig als je per se niet wilt prikken en het aankunt om je zieke kind te verzorgen. MAAR: als je kind op haar 9e nog geen BMR heeft gehad, dan is niet-inenten eigenlijk onverantwoord. Bof is gevaarlijk voor de vruchtbaarheid van mannen, rode hond voor zwangere vrouwen, dus als iemand die ziektes met 9 jaar niet heeft gehad kan hij of zij als volwassene in de problemen komen - en dat wil je als ouders denk ik niet op je gewetenhebben - en kun je de tweede prik nemen, die moet afdoende beschermen.

Persoonlijk:
- Ik laat mijn 2 kleine kinderen inenten tegen alle gevaarlijke ziekten, dus DKTP, Hib, Pneu, Meningokokken, Hepatitis, maar niet tegen BMR - TENZIJ ze op hun 9e zie ziektes niet hebben gehad, dan laat ik ze alsnog prikken.
- Vrienden van mij hebben hun kinderen niet laten vaccineren tegen kinkhoest. Die kinderen werden ziek. Eerst de oudste, die was 8 weken ziek. De ouders hebben 8 weken nauwelijks geslapen (kinkhoest is vooral 's nachts erg, met hoestbuien waarin het kind lijkt te stikken). Toen was de oudste beter (maar nog zwak) en werd de jongste ziek. Ook 8 weken ofzo. Totaal: 16 weken geen nachtrust. Ze waren gesloopt. Hadden geen energie voor werk, huishouden, laat staan vrienden of een middagje wandelen in het bos. Ze zijn er uiteindelijk ruim een half jaar mee bezig geweest voordat iedereen weer fit was.
- Als ik je mag adviseren; luister goed naar je vrouw. Angst is afschuwelijk en als zij bang is, zou ik mijn bezwaren overboord zetten en zorgen dat de harmonie in huis bewaard wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Mazelen is inderdaad MEESTAL niet gevaarlijk. Maar soms... krijg je er hersenbeschadiging van. Dan lig je voor de rest van je leven half verlamd en zwaar geestelijk gehandicapt in een rolstoel. Welk risico loop je liever: het kleine risico dat er iets mis gaat bij de vaccinatie, of het grotere risico dat het bovenstaande jouw dochtertje overkomt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt iedereen.
Ik woon in Spanje dus dan is het iets moeilijker vanwege de taal. Helemaal als dit medisch is.
Ook de mentaliteit is anders. Voor alles krijg je snel een spuitje, pil en pijnstillers voorgeschreven. Een voorbeeld is bijv. dat toen mijn dochtertje net 1 minuut geboren was de vroedvrouw direct zonder te vragen (standaard) een dot anti-biotica zalf op haar ogen deed. Ik heb het meerendeel er heel snel uit kunnen vegen. Dit is nl. niet nodig als ze met een keizersnee geboren wordt. Nu is dit natuurlijk iets geheel anders. Maar ik geef de "mentaliteit" aan. Ook de meningokokken prik... die krijg je hier 3x terwijl Nederland er 1 heeft. Ander voorbeeld:
Mijn vrouw was net bevallen en de assistente kwam haar alweer een prik in haar buik geven. Die was zo gevoelig dat ze deze prik weigerde. Achteraf bleek dat de dokter helemaal geen opdracht had gegeven en dit een foutje was. dus gelukkig hadden we geweigerd. Anyway. ze heeft net haar meningokokken prik gehad. We doen de DKTP wel en BMR niet. Tenzij ze 8 is en dit nog niet gehad heeft. Bedankt allemaal!

Andere antwoorden (4)

Als iedereen zich laat vaccineren behalve jijzelf is het risico minimaal dat je tegen een ernstig virus aanloopt.
Als niemand zich laat vaccineren vallen er elk jaar vele doden. Vaccinatie is dus nodig.
De ziekten die je noemt zijn behoorlijk besmettelijk, en hebben in veel gevallen ook bij gezonde patienten blijvende gevolgen.
Het vaccinatieprogramma is jaren geleden opgezet, nog voordat de machtspositie van de medicijnfabrikanten zo sterk was als tegenwoordig. Aan het overheids-vaccinatieprogramma liggen dus nog (voornamelijk) ideele doelstellingen ten grondslag.

Als laatste:
Als je doelbewust besluit om niet te vaccineren neem ik aan dat je ook zelf voor de eventuele (financiele) gevolgen van je keuze staat en die niet op de gemeenschap zult afwentelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat laatste, ik hoop dat de beste man dan ook wat centen van de overheid terug krijgt, die hij voor de vaccinatie betaalt maar niet gebruikt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezondheid is voor mij onbetaalbaar. Maar als je toch over geld wilt praten... er worden jaarlijks miljarden uitgegeven aan vaccins, maar ik kan (TOT NU TOE) geen enkel onderzoek van de Overheid vinden met gegevens. Dat is toch raar??? Dat we het in het verleden vaccineerden is toch geen reden om dit vanzelfsprekend in de toekomst ook voort te zetten? Helemaal als hier miljarden PER JAAR aan uitgegeven worden. Dat moet toch ergens op gebaseerd zijn? 1 rapport per jaar minimaal... toch? Ps. Ik ben GÉÉN tegenstander van de medische wetenschap. Die heeft ook zo zijn goede kanten. Ik zoek gewoon informatie. Ik wil gewoon goed geïnformeerd worden. Het gaat om mijn dochtertje. Als ik de bijsluiter van de menigitis prik lees dan zie ik bijv. dat daar zeer veel aluminium in zit. En wat over kwik? Ik ben ook jarenlang zeer vermoeid geweest en sinds ik al mijn amalgaan uit mijn kiezen heb laten verwijderen ben ik opgeknapt. Nu willen ze deze stoffen direct injecteren. Snap je het punt? Mijn tweede punt is dat die giftige stoffen toegevoegd worden om kosten te besparen. (langer houdbaar). Ik zou bijv. bereid zijn om zelf € 100 - € 500 bij te betalen om een (verse) 100% biologisch vaccin te krijgen voor mijn dochtertje... Snap je mijn punt? Gezondheid is 1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor onderzoek bedoel je? Er wordt juist TELKENS gemeten of de kosten nog wel opwegen tegen de baten. Veel vaccinaties gingen juist in het verleden niet door omdat het duurder was om te vaccineren voor de overheid dan de kosten van de gezondheidszorg bij het niet vaccineren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je nu eerst eens in op een betrouwbare site: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/R/Rijksvaccinatieprogramma en zoek niet al je antwoorden bij de vereniging kritisch prikken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is in hemelsnaam een 'verse 100% biologisch vaccin'? Weet je wel waar je over praat denk ik dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hier komen we weer bij de kern van het probleem aan... Weer iemand die geen flauw benul heeft van waar hij/zijn over praat en op een of andere manier een afkeer heeft gekregen tegen moderne wetenschap industrie en techniek. En ja, dat durf ik te beweren wanneer iemand kletst over biologische vaccins! Het is ook absoluut geløl dat er giftige stoffen worden toegevoegd om kosten te besparen. Vaccins bevatten zo min mogelijk virus/bacterie deeltjes juist om die kans op bijwerkingen zo klein mogelijk te houden (veel vaccins gebruiken nl verzwakte virussen en wanneer je er daar genoeg van binnen krijgt wordt je nog steeds erg ziek). De stoffen waarover gesproken wordt als gif zijn de conserveringsmiddelen en er zijn nu eenmaal niet zo belachelijk veel middelen die WEL de ongewenste organismen tegen houden en NIET het vaccin aantasten. Conserveringsmiddelen zijn doorgaans antischimmel middelen en ja, deze zijn altijd in zekere mate schadelijk te noemen... daarom zit er ook daar weer zo min mogelijk van in. Conserveringsmiddelen zijn nodig niet omdat zo'n vaccin jaren op de plank ligt maar omdat er op de wereld maar zoveel faciliteiten zijn die vaccins kunnen en mogen (je mag niet zomaar met besmettelijke ziekten werken) maken en vandaar uit vervoerd moeten worden naar artsen over de hele wereld. Verder durf ik ook te beweren dat iemand die geen onderzoeksrapporten kan vinden over het rijksvaccinatieprogramma domweg niet kan zoeken. Ieder jaar wordt dit programma opnieuw geëvalueerd en uitbraken ziekten wordt nauwkeurig bijgehouden. Deze rapporten zijn grotendeels openbaar onder de wet openbaarheid van bestuur. En nogmaals (ik wordt er een beetje moe van om dit te blijven herhalen): thiomersal is net zo min kwik als keukenzout chloor is! Dit is MAVO 3 scheikunde, een niveau dat ik van de gemiddelde Nederlander toch hoop ik mag verwachten. En om meteen nog maar een ander onzin punt aan te halen: sommige mensen roepen dat van vaccineren het immuunsysteem zwakker wordt omdat het dan niet blootgesteld wordt aan ziekmakers... dat argument gaat op bij allergieën (kinderen die als baby nooit het huis uit mogen omdat ze anders ziek kunnen wordt ontwikkelen erg vaak zware allergieën) maar juist vaccineren betekend het blootstellen aan een ziekte op een gecontroleerde manier en zo dat immuunsysteem te trainen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, altijd fijn als er iemand komt die duidelijk kan neerzetten waar het om gaat (dat kan ik niet, ik ben niet zo goed in woorden).
Mijn dochter is na haar geboorte besmet. Na 7 dagen werd ze ziek. Zuurstofgebrek en bijna beademing. We hadden haar drie dagen thuis en ze werd weer ziek. Weer was ik haar drie weken kwijt nu in academisch ziekenhuis en aan de zuurstof. Weer kwam ze thuis en met veel pufjes en andere dingen waar je bijna gediplomeerd verpleegster voor moet zijn haar zo gezond mogelijk geprobeerd te houden. Na vier maanden liep ze het RS-virus op. Bijna was ik haar kwijt geweest. We hadden in ons hoofd al op afscheid gerekend, gelukkig draaide het de goede kant op en kwam ze weer thuis maar zoiets brand zware littekens in je ziel. een baby of kind zien huilen zonder geluid, de machteloosheid, de angst.

De ziektes waarbij je in kan enten zijn in zoverre ernstig dat Kinkhoest, hersenvliesontsteking maar ook (al zou je dat niet denken) bof en mazelen en rooie hond en difterie zulke gevolgen kunnen hebben. Als jouw dochter eens zwanger word en ze is niet beschermd tegen rode hond en ze zou het oplopen dan heeft ze heel erg veel kans op een mismaakt of gehandicapt kind. Mijn zwager heeft een ernstige hartafwijking daardoor. Polio zorgt ervoor dat je kind in een rolstoel kan belanden als ze het al overleeft. gelukkig komt die bijna niet meer voor.

Waarom zou jij je kind deze voorzorg onthouden, ik neem aan dat je haar ook in een autostoeltje vastzet en een luier omdoet? waar ze wellicht van de luier uitslag kan krijgen. Autisme komt NIET door inentingen. Ik als autimam ben daar 100% van overtuigd, het zijn de leugens van mensen die je daar op proberen te pakken. kan er iets fout gaan bij inentingen? ja, dat kan. Alles kan. Autisme is één van de (terechte) angsten van ouders. daar word op ingespeeld. Vanuit heel mijn moederhart zeg ik dat je het beter wel kan doen. Een gordel voorkomt ook geen ongeluk net zoals een ingeënt kind ook ziek kan worden maar daarom doe je de gordel wel om. Better safe than sorry.

Toegevoegd na 2 minuten:
De besmetting is trouwens enorm groot van met name kinkhoest. als iemand dat heeft blijf er 3 maanden weg. advies van mijn huisarts.

Toegevoegd na 3 minuten:
de kans op besmetting
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je vraag niet beantwoorden in 2500 tekens. Het zijn gewoon teveel vragen in één.

Paar dingen: alle ziektes die jij noemen zijn op zichzelf vaak niet eens zo gevaarlijk maar de complicaties zijn vaak zeer gevaarlijk en soms dodelijk.

Verder: je hebt nog zoiets als groepsvaccinatie. Als je bijv 1000 kinderen inent zijn er altijd een paar kinderen bij wie de vaccinatie op onverklaarbare manier niet werkt maar als elk kind in hun omgeving ingeënt zijn zijn zij veilig. Hoe meer kinderen niet ingeënt worden hoe kleiner de groepsvaccinatiegraad is en hoe gevaarlijker het wordt voor de kinderen die niet zijn ingeënt en de kinderen bij wie het niet werkt. De mensen die dus kiezen voor niet inënten zijn dus indirect de veroorzakers dat bijv mijn wel ingeënte kind ziek wordt.

Weinig of niet verkouden zijn heeft NIETS te maken met de kans om zo'n ziekte te krijgen maar vooral met de omgeving. Leef jij op de biblebelt dan is de kans groter dat jouw kind ziek wordt, leef jij in een ander gebied dan is de kans kleiner.

Verder zul je op internet altijd de gevaren lezen en maar amper de tegenverhalen daarover want de fabeltjes zullen veel makkelijker overgenomen worden en daardoor lijken de gevolgen van vaccineren zo groot maar dat is dus echt niet waar. Het RIVM heeft er gewoon geen voordeel aan om te ontkennen dat er kinderen dood gaan dus lees hun informatie:

Jouw vraag 1 kan ik zo snel niet vinden maar op vraag 2 is hier alle informatie te vinden, wellicht staat ook het antwoord op vraag 1 ertussen: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/R/Rijksvaccinatieprogramma/Professionals/RVP_ziekten

Vraag 3: je vergeet dus dat het vaak niet om de ziekte zelf gaat maar om de complicaties en al die informatie is ook via de bovenstaande link te vinden.

Om het af te sluiten:

Vaccins vallen onder de wet- en regelgeving voor geneesmiddelen. Ze moeten voldoen aan strenge internationale eisen voor kwaliteit en veiligheid. De vaccins die in het Rijksvaccinatieprogramma zijn opgenomen, kunnen aangemerkt worden als zeer veilig. Het gevaar van mogelijke bijwerkingen van vaccinatie is veel kleiner dan het gevaar van de infectieziekte. Toch kunnen na vaccinatie bijwerkingen optreden. Vaak zijn de klachten mild en van voorbijgaande aard. Belangrijk is dat professioals en ouders mogelijke bijwerkingen melden bij Lareb, het Nederlands Bijwerkingen Centrum.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/R/Rijksvaccinatieprogramma/Professionals/RVP_vaccins_en_bijwerkingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een land als het onze met zulke goede mecinale kennis is het van levensbelang om je kind in te laten enten. Het is juist NIET vanzelfsprekend dat een kind gezond blijft, hoe goed je het ook hebt in je eigen land! Kleine kinderen worden groot en inentingen zijn ltterlijk van levensbelang!

REDEN OM JE KIND WEL TE LATEN VACCINEREN:

De reden dat deze ziektes opgenomen zijn in het vaccinatieprogramma, is dat zij in sommige gevallen wél (zeer) ernstige verschijnselen kunnen veroorzaken. Ook zijn sommige kinderziektes met name gevaarlijk voor volwassenen, die op jonge leeftijd deze ziekte niet doorgemaakt hebben en die dan op latere leeftijd door contact met een ziek kind ernstig ziek kunnen worden

>> De bof. Bij jonge kinderen veroorzaakt bijvoorbeeld de bof meestal niet meer dan opgezette keelklieren, een bol gezicht en een paar dagen hangerigheid. Soms kan deze ziekte echter leiden tot ontstekingen van de alvleesklier, reuma, eenzijdige doofheid of ontsteking van de teelballen of eierstokken, waarbij onvruchtbaarheid het gevolg kan zijn. Bij 4 tot 10 van de 1000 bof-patiënten leidt de ziekte tot hersenvliesontsteking, die meestal wel goed geneest.
>> Poliomyelitis is een ernstige ziekte die verlammingsverschijnselen veroorzaakt.
>> Rode Hond kan bij een zwangere vrouw de foetus infecteren, met het aangeboren (congenitaal) rubellasyndroom (CRS) tot gevolg.
>> De ziekte waterpokken kan bij kwetsbare jonge personen (pasgeborenen, te vroeg geborenen en kinderen met afweerstoornissen) en bij optreden op latere leeftijd ernstige ziekte en de dood veroorzaken.
>> HPV-virus. Wanneer een (jonge) vrouw besmet is geraakt met het HPV-virus kan zij op de lange termijn baarmoederhalskanker ontwikkelen. Dit duurt gemiddeld 15 tot 20 jaar. Door gevaccineerd te zijn tegen HPV, voorkom je de infectie met de twee belangrijkste oncogenen HPV types en heb je op de lange termijn een sterk verminderde kans op baarmoederhalskanker.

Er is inderdaad onderzoek gedaan naar verband tussen vaccinaties en autisme, maar een relatie tussen deze twee is nooit aangetoond.

De belangrijkste reden is ook om te voorkomen dat er epedimiën uitbreken.

Bijbelgordel loopt in een lijn van oost-Groningen naar Zeeland. In dit gebied wonen relatief veel streng-gereformeerde christenen, van wie een deel hun kinderen om religieuze redenen niet laat vaccineren. Daar zijn epidemiën geweest van mazlene en roden hond, in 1978 en 1992 van kinderverlamming (polio).