Hoe laat je je eerste kind wennen aan de tweede kind?

Mijn dochter zal 4,3 jaar zijn als mijn tweede kind geboren wordt. Het is toch wel een groot leeftijdsverschil, niet extreem maar toch. Zij is gewend om alle aandacht te krijgen en zal door de komst van de tweede zich tekort gedaan kunnen voelen. Ik vraag me dus af hoe laat je haar alvast wennen aan de tweede kind zonder dat ze jaloers wordt of zich opzij geschoven voelt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak er niet te veel fuzz van. Het krijgen van een tweede kind is een volledig natuurlijk gebeuren, de eerste houdt er in de meeste gevallen echt geen trauma aan over, ook niet als je hem/haar niet voorbereidt. Ik heb mijn tantes en ooms in elk geval nooit horen klagen en die waren met z'n tienen thuis.

Het beste antwoord

Ik kreeg mijn 2e zoon toen de oudste 4,7 jaar oud was.
Ik heb altijd de oudste zoveel mogelijk overal bij betrokken en als ik echt alleen tijd met de baby wilde, zoals samen in bad dan kwam mijn moeder de oudste soms ophalen. Of als de vader bezig was met de oudste dan nam ik qualitime met de baby.
En je mag ook zeggen met voeden dat de baby eerst even moet eten anders blijft of gaat tie huilen. Je kan het uit leggen. En baby's slapen nog zoveel dat er nog genoeg tijd voor je oudste overblijft. Ik vond het wel een leuke leeftijd omdat dat de oudste best al veel begreep en mee wilde helpen. En dan ineens zijn ze het zat en gaan ze wat anders doen.
Als je maar de sfeer schept dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat er nog een kindje bij komt dan gaat het vanzelf meestal goed.

Veel geluk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen passen zich snel aan. Mijn kraamhulp zei tegen mijn oudste van toen 2,5: jij mag nu met mij mee, ze hebben nu een nieuwe baby..........
Hij heeft er geen trauma aan over gehouden (ik wel bijna ;( )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, dat is inderdaad niet de bedoeling. Mijn zoon is ruim 2.5 jaar en ik loop op alledag van zijn zusje. Ik ben van plan mijn zoon op geen enkele manier te laten vallen voor mijn dochter. Ik ga mijn liefde ook niet delen, ik heb genoeg voor beide. :-)

Andere antwoorden (6)

Door er alvast veel over te praten met je eerste kind en als het zover is, je eerste kind met veel dingen mee te laten kijken/werken. Een soort verantwoordelijkheids cursusje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betrek haar al tijdens de zwangerschap bij de komst van de baby. Geef haar, als ze die nog niet heeft, een babypop en poppenbuggy, dan kan ze als poppenmoeder jou nadoen. En zo leren dat een baby tijd en aandacht nodig heeft. Ook kan je haar laten zien dat zij op haar niveau in huis kan helpen, zodat ze bijvoorbeeld als jij de baby aan het voeden bent alvast spullen op tafel kan zetten voor het eten wat jullie daarna gaan doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het 1e kind een zoon was geweest, had je dan hetzelfde geantwoord? Je hebt verder een prima antwoord overigens.
Amadea
11 jaar geleden
Bij een zoon was het inderdaad een ander antwoord geworden....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mijn zoons ook een pop met een badje gegeven. Het was vaak een enorm waterballet in de badkamer, jongens zijn iets lomper met poppen, benen moesten er ook af en weer op en haren was je door de pop even onder water te houden. Afdrogen ging nog wel, aankleden was te lastig......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo zou het anders zijn geworden? Volgens mij hangt dat niet van jongen/meisje af, maar van het karakter van het kind. De een zal het leuk vinden om de was mee op te vouwen, de ander timmert liever. Dat loopt niet altijd langs lijntjes van jongen/meisje. Mijn zoon kreeg inderdaad een poppenwagen toen ik in verwachting was van nr. 2.
Amadea
11 jaar geleden
Niet zo verontwaardigd! Een ander antwoord wil nog niet zeggen dat de intentie ook anders zou zijn geweest. Maar mijn antwoord is nu met name gericht op een dochter van vier jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel, hoe oud was je zoon toen je een 2e kind verwachte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik persoonlijk vind 4,3 jaar (voor een jongen) te oud voor een pop met kinderwagen, tenzij hij aangeeft dit te willen. Het gaat er niet zozeer om of poppen wel of niet geschikt zijn voor jongens, maar meer om de leeftijd. @krol, een kind van 2 een puzzel geven om vervolgens een ander kind in bad te doen? Hopelijk waren de puzzelstukjes groter dan de mond van het kind van 2 ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rena: bijna 3.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel, 3 jaar moet nog wel kunnen ;) Misschien is het een persoonlijke kwestie en idd wat je zegt dat het veel afhangt van het karakter van het kind, maar vind je niet dat jongens van 4.3 jaar, (die dus bijna naar groep 1 gaan en vaak een speeltje oid mee naar school willen nemen,) beter geen kinderwagens met poppen mee naar school kunnen nemen ivm eventuele pesterijen of misschien zelfs de latere ontwikkeling van dat kind? Ik bedoel, een meisje van 6 of 7 jaar laat je toch ook niet vol opgemaakt naar school gaan. Of een jongen van 5 in een roze jurk. Neem me niet kwalijk als ik er langs zit hoor, maar zit hier geen stukje waarheid in? @andraman, krol en nelly3, even puur kijkend naar de leeftijd en wat ik hierboven stel, kunnen jullie er dan wel mee inkomen waarom amadea bij een jongen een ander antwoord had gegeven? En zit er iets in wat ik hierboven heb neergezet, of is mijn denkwijze totaal verkeerd? Ik denk overigens jullie denkwijze wel te begrijpen. Dat iedereen zelf moet weten wat hij/zij doet en datgene moet doen waar hij/zij zich lekker bij voelt. Ik denk ook absoluut zo, alleen denk ik ook dat je jezelf nu in de schoenmen van dat kind zou moeten verplaatsen en doen wat voor hem/haar het beste is? Of is dit simpelweg nog te vroeg en komt dit vanzelf wel een keer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn oudste zoon wilde ook een draagdoek en deed daar dan een knuffel in, omdat ik de baby ook in een draagdoek deed als we weg gingen. Zo leuk!
Je gaat er bij voorbaat al van uit dat zij zich tekort gedaan zal voelen terwijl dat met een juiste aanpak natuurlijk helemaal niet nodig is.
Betrek haar overal bij, leg haar uit dat het leuk is om een broertje of zusje te krijgen, geef haar het gevoel dat zíj een grote zus is. Neem haar mee naar de huisarts/verloskundige en later naar het consultatiebureau en laat haar meehelpen waar zij kan en wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe in ieder geval zoveel mogelijk de saaie langdurige dingen met baby als je oudste op school is (badjes zijn na een paar weken ook wel saai geworden).

Verder kan je oudste je uittesten als je op de bank zit met een fles of je geeft de borst. Zorg dat je daarop voorbereid bent als je de eerste keer alleen bent. Probeer niet eerst van alles met je stem te bereiken maar waarschuw haar 1x als ze iets doet wat niet mag en sta de tweede keer direct op en leg de baby veilig in de box en laat merken dat je dus wel kan opstaan. Veel ouders komen in de valkuil van een oudste die merkt dat ze van alles voor elkaar krijgen omdat de ouder niet wil opstaan met baby maar misschien is ze daar al te oud voor, dat scheelt weer.

Reken er ook op dat de meeste jaloezie pas later komt: als de jongste kan kruipen en de oudste letterlijk dwars kan zitten en de spullen van tafel trekt, speelgoed omgooit etc. Leer oudste aan de eettafel te spelen waar jongste niet makkelijk bij kan en zet je jongste dan in de kinderstoel er tegenover en geef jongste ook eigen speelgoed. Of laat jongste lekker in de box.

Toegevoegd na 59 seconden:
Oja, als je een partner hebt ga dan bijv samen met oudste of juist jongste de boodschappen doen zodat het ene kind alle aandacht van je partner krijgt maar jij kan de boodschappen ook tijdens schooltijden doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze dochter en zoon schelen bijna 6 jaar. Door haar te betrekken ,zoals Amadea zegt, in alles wat met de a.s. geboorte te maken had, is ze zich als mede moedertje gaan beschouwen.
Nu, 44 jaar later is die verstandhouding nog net zo!
Onze zoon zal bij problemen altijd (voor zo ver wij weten dan) zijn grote zus raadplegen.
Dus dat leeftijdsverschil is beslist niet onoverkomelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het onwenselijk zijn, broer en zus gaan prima met elkaar om.
De meeste jaloerse grote broers en zussen zijn jonger dan jouw dochter, peuters hebben er vaak meer moeite mee.
4 jaar is een leeftijd dat je al veel kunt helpen, en dat je snapt waarom je de aandacht moet delen.
Wat bij ons wel heel goed werkte, is niet alleen tegen de oudste zeggen dat ze even moest wachten, maar ook tegen de baby, al snapte die dat nog niet. (nee,..., je moet nu even wachten, want ik ben nu met .... bezig.) Dan is de oudste niet altijd degene die een stapje opzij moet doen.
En wat hierbovenstaat is ook een goeie. Je oudste zit al op school, dus bepaalde dingen kun je doen als zij er niet bij is.