Hoe help je je kind van 6 die angstig is voor harde geluiden (knallen, vuurwerk, klappende ballonnen) en flitsen?

Er is toen ze 2 jaar was een ballon bij dr oor geknald, en sindsdien is het drama, morgen word ik teruggebeld door een kinderpsycholoog, maar wil graag van jullie weten hoe ik hiermee om kan gaan om haar te helpen er vanaf te komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of dit nu echt door die ballon komt, sommige kinderen, maar ook volwassenen zijn nou eenmaal gevoeliger voor geluid. Mijn zoon had dit ook als kind, ik heb eigenlijk niet meer gedaan dan uitleggen wat hij hoorde, hij was ooit eens enorm geschrokken van de centrifuge van de wasmachine die in de douche stond. Hij durfde niet meer te douchen. Heb hem uitgelegt hoe de wasmachine werkt en heb hem tijdens het centrifugeren op de wasmachine gezet dat vond hij zo grappig dat de angst al snel verdween.
Hij is nu bijna 20 maar heeft ook nooit de behoefte gehad om keihard muziek te luisteren wat zijn jongere broers weer wel hebben ;-( Toegevoegd na 9 minuten:
Of er een verband is weet ik niet, maar door jouw vraag kom ik op het idee. Mijn zoon heeft een absoluut gehoor, dat houd in dat hij bij muziek accoorden makkelijk kan ' ontleden' hij speelt accordeon en alles op gehoor, kan geen noten lezen.

Antwoorden (5)

Een psycholoog kan maar of het echt zo nodig is... vraag ik me af. Win het vertrouwen van het kind en probeer het uit te leggen. 6 jaar moet toch wel lukken denk ik. Dat ze schrikt hoef je niet af te leren. Geeef aan dat ze best mag schrikken. Maar laat haar spelenderwijs bijvoorbeeld zelf een balonnetje van klein ( zacht) naar groot( harder) kapot prikken. Dan zal ze eraan wennen. En begrijpen wat de knallen veroorzaakt. ( beloon haar voor het flink zijn) Heb zelf geen kinderen, maar zo denk ik dat ook een psycholoog werkt...
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dt is ook wel een goed idee, als ze niet meer bang is voor de knallen, om haar zelf ballonnen door te laten prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maak haar vooral heel erg bewust dat ze niets verkeerd doet als ze schrikt van harde geluiden. En dat het juist heel erg goed is dat ze daarvan schrikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is helaas niet mogelijk, ze heeft bij het zien van de ballon al de eerste paniekaanval te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@enjenj
juist heel goed om te schrikken van een ballon?
snap niet helemaal wat de achterliggende gedachte hier is, of bedoel je dat het goed is uit te leggen dat schrikken heel natuurlijk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schrikken is een natuurlijk instinctief proces dat ons beschermt.
Leg haar uit dat toen ze een heel klein meisje was van 2 jaar oud, er een ballon bij haar oor is geknald en dat ze daardoor die angst voor geluiden enz. heeft.
Nu is ze al een groot meisje en hoeft ze niet meer bang te zijn voor harde geluiden enz. en gaan we jou helpen om er niet meer van te schrikken omdat je nu dat kleine meisje meer bent dat bang is voor knallen.

Je kan dan met haar naar buiten gaan naar de speeltuin b.v. waar je met haar gaat spelen, schommelen ( dan is ze niet gefocust op het geluid) en een ander persoon laat dan een harde knal horen, zover op afstand dat ze het wel hoort maar haar niet verontrust.
Het geluid steeds dichterbij laten komen en ondertussen doorspelen.
Als ze een reaktie geeft op de knal kan je zeggen: "ja dat was een knal maar wij gaan fijn doorspelen".
Als je aan haar merkt dat de schrikreactie zich weer gaat versterken dan stop je met de knallen en speelt nog even door en gaat dan weer naar huis of iets anders.
En zo herhaal je dit steeds (niet elke dag) 2 of 3x in de week) tot ze beseft dat het geluid haar niets doet.
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De algemene manier om een angst te overwinnen is de confrontatie aan te gaan. Het onderwerp van angst toch opzoeken.

Met een kind is dat een stuk lastiger. Maar door alleen te troosten en knallen weg te houden leert het kind dat zijn angst klopt. (angstbevestigend)

Uitleggen op deze leeftijd, is beetje te veel gevraagd.
Neem haar op schoot en/of in je armen en ga gecontroleerd met kleine knallen/flitsen aan de gang. Bouw dat op en laat zien hoe leuk je het zelf vindt en dat er niets (ergs) gebeurd.

Bijv. spelen met een ballon de een heel klein beetje opgeblazen is. Kleine flitsen maken met een sleutelhangerlampje of zaklamp. Speel met dat bubbeltjesplastic. Maak kleine knallen met een boterhamzakje.
Maak het leuk. En beloon! Praat er daarna over. Hoeveel lol je had. En hoe trots je op haar ben. En: morgen nog een keer?! of: morgen doen we….
Kort, vaak oefenen en belonen en heel trots zijn.
Handen voor de oren lijkt me geen probleem. Dan heeft ze zelf controle over het geluid en leert toch dat ze niet bang hoeft te zijn.
Beloof een lollie of iets anders als ze iets zelf (een paar keer) doet. 5x bubbeltjesplastic knallen is een lollie. In het begin is dat een mega-overwinning voor haar. In het begin kun je zelfs belonen omdat ze accepteert dat je met haar gaat oefenen. Want angst overwinnen is best heftig.

Mijn zoon viel voorover in een stenen peuterbadje op een camping toen hij er voor het eerst in ging. Ook 2 jaar. Hij wilde er nooit meer in.
Ik heb hem toen gelijk mee genomen in het halfdiepe, zodat ik hem goed kon vasthouden en zo veiligheid kon bieden.
Fluisterde geruststellend in zn oor. Hij krijste alles bij elkaar. Mijn ex vond dat ik forceerde. Maar het ging steeds beter. We kregen hem zo ver dat hij in het zwembandje tussen ons in zwom. De angst kwam geregeld terug.

Het heeft heel veel moeite gekost. Daarna op peuterzwemmen heb ik nog heel vaak moeten belonen. Als je 5x keer van het glijbaantje durft (ik vang je op) dan zakje chips of ijsje. Later: paar keer met hoofd even in water. enz. enz. A heeft tie op zn 5e gehaald en hij is nu dol op zwemmen en heeft C.

Zelfde tactiek hebben we later met attracties, liften, roltrappen e.d. gebruikt.
Mijn stiefzoon durfde als enige op schoolreis in alle 8-banen. Trots dat tie was!

Erken de angst!!!
En dan: kom ik hou je vast, ik ben bij je en we gaan/doen het samen: met of zonder geschreeuw zeiden we soms letterlijk. Daarna: "wow wat goed van je! Kijk eens het is je gelukt! Zie je dat het ging?!?"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja klopt, maar dat hangt van meer dingen af.
Het snoep moet niet een soort troost zijn.
Het gaat juist om de prestatie.
Je kunt natuurlijk ook met stickertjes e.d. werken. We gebruikten snoep-beloning ook lang niet bij alles. Het gaat om de goede balans.
Snoepen doe je met mate, dat is zowiezo ons uitgangspunt.
Als je vandaaruit snoep koppelt aan presteren lijkt me dat juist heel goed. Snoep als beloning gebruikte ik destijds vooral bij het zwemmen voor mijn zoon. Bij die andere dingen werden ze meestal de hemel in geprezen en was dat voldoende. Soms koppelde je het ijsje (wat je toch al wilde doen) aan iets wat anders echt niet overwonnen werd of om het makkelijker of leuker te maken voor het kind.
Mijn zoon kreeg bijv. 1 snoep-beloning voor een prestatie tijdens zwemmen, maar dan hadden we natuurlijk wel veel meer gedaan dan alleen dat ene.
We zorgden ook dat het bijzonder bleef. Als ik er zo over nadenk komt het toch neer op het totaalplaatje. Hoe ga je met snoep om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
snoep is een beloning, net zoals een klein cadeautje een beloning kan zijn (hier roept men vaak over dat kinderen dan verwend worden) als snoep werkt om een kind te motiveren/belonen wat is er dan mis mee. (neem aan dat ze toch wel een snoepje krijgen nu en dan) tja, als je vaak kan belonen met snoep omdat deze het verdiend heeft is het misschien raadzaam om een stapje verder te gaan in de uitdaging/confrontatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eucalypje. Helemaal eens. krol.... nou misschien om een emotie zichtbaar te maken.
Een beloning koppelen aan een prestatie is juist goed. Beloning koppelen aan emotie is niet zo handig... zeker niet als troost want dat gaat van kwaad tot erg. Waarom werkt belonen niet? Belonen is ook een compliment of 10 min. langer tv of langer opblijven of stoeien met papa. Het gaat om het totaal plaatje. En precies wat eucypje zegt, er moet opbouw inzitten. De volgende keer moet er een grotere prestatie geleverd worden voor zelfde (of mindere) beloning. Omdat de eigen trots het uiteindelijke doel is. En belonen slechts een kort middel. Weet je wat zo raar is.... honden mogen tegenwoordig wel opgevoed worden met snoepjes.... daar heet het associeren... maar met kinderen is het ineens fout
Een kind hoeft niet verplicht ballonnen leuk te vinden maar angst is sociaal niet wenselijk en nogal onhandig. Je kan een kind leren dat dingen als ballonnen geen dingen zijn waar je maar twee dingen mee kan: van genieten of bang zijn. je kan ze namelijk ook gewoon negeren/niks mee doen.

mijn dochter was een tijdje panisch voor honden. Zonder dat wij wisten waarom en zij kon het ook niet vertellen. Als je een kind troost bij angst bevestig je de angst. Zeker moet je de angst serieus nemen maar niet op dat moment. Ik vroeg mijn meisje weleens: wat vind je van hondjes? Dan kreeg ik als antwoord: eng. Daar ging ik niet uitgebreid op in maar gaf haar gelegenheid tot spreken. Zij is drie.

Als we een hond tegenkomen doe ik niks. Ik loop door als altijd. Want ik ben niet bang en dat toon ik haar. Ik ga de hond ook niet aanhalen, het is mijn hond niet. zij is wat voorzichtig en kijkt een paar keer en loopt dan naast me door, als ze mijn hand pakt dan geef ik haar natuurlijk die hand.

de tijd van panisch krijsen is daarmee voorbij. het kan terugkomen maar ik nam haar dan (zelf lopend) mee naar een andere kamer zonder hond en daar liet ik haar kalmeren. En bij echte paniek troost je wel maar niet beschermend optillen bij het angstobject, dan kan je beter op je hurken/knieën gaan zitten. Zo snel jij met je kind 'vlucht wordt het gevaar echt. Probeer de angst bij het kind te laten, jij hoeft het niet op te lossen maar wel stevig begeleiden. Er zijn.

De kinderpsycholoog is prima. Doe dat vooral, die kan naar het kind kijken en aan de hand daarvan gericht advies geven. Ik vind het heel verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met mooi weer waterballonnen vullen en kapot gooien. het zijn ballonnen, maar maken niet veel lawaai bij het knappen.
als ze niet meer bang is kan ze hier mee spelen. gaanderweg kan je er steeds minder water in doen, en meer lucht.

knallen zijn onverwacht, dus laat je dochter bv op wat potten en pannen rammelen. zo heeft ze zelf de regie over het lawaai, en kan ze het ook associëren met prettige emoties/ervaring.

wat de lichtflitsen betreft kan je een zaklantaarn nemen waar je in een donkere ruimte mee kan spelen (figuurtjes maken met je handen bv, gekleurde papiertjes voordoen zodat het licht een andere kleur krijgt)

en je kan ermee flitsen. draai je weg van de lamp, laat je dochter flitsen en jij moet zeggen hoe vaak ze flitst. en daarna is je dochter aan de beurt (stukje minder controle over de flitsen)

als het knallen, de ballonnen en het flitsen niet meer zo eng zijn kan je zelf onweer maken. (ballonnen, potten/pannen en flitsen)

vraag haar bv of ze het allerhardste geluid kan maken.
het maakt in feite niet uit wat je doet, als ze maar spelenderwijs asociatie met knallen verleggen naar een positieve ervaring.

bij vuurwerk, onweer etc niet beschermen of op andere wijze de angst voeden. ook ballonnen niet (blijven)weghouden, kind in je bed nemen als het onweert (bij haar zitten okay, maar niet blijven vasthouden en troosten. ze moet leren zichzelf te herstellen na angst/verdriet.

angst kan je enkel overwinnen door confrontatie, maar dan wel stapsgewijs (in dit geval)

wellicht kan je bv bij onweer samen tellen tot de flits, of enthousiast reageren bij een enorme donderslag (wauw, DIE ging hard zeg!) als de top van de angst er eenmaal af is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel conqie :) m.i gaat het hier ook (nog) om rationele angst. jammer dat het zover is gekomen dat het meisje panisch is geworden voor sommige voorwerpen en in bep. situaties. mijn meid is vroeger ook een keer zich helemaal lam geschrokken van een ballon die vlak bij haar gezicht knapte. in eerste instantie troost een ouder een kind, maar vervolgens hebben we 'wraak' genomen op 'de ballonnen'. (op mijn arm een ballon kapot trappen 'wat dénk jij wel, stomme ballon! mijn kindje laten schrikken?! DAAR, pak aan!!)
een andere ballon hebben we een lel gegeven, en nog een ballon kreeg een trap. (klinkt gek) maar zo ook bij mijn paarden en honden gehandeld (okay, niet op de arm uiteraard!)
maar door te confronteren met het 'enge'. bij ontwijken en 'troosten' voedt je anders de angst juist en is het onmogelijk het probleem aan te pakken. kwestie van herhalen en oefenen, soms stapje voor stapje en voorkom je geconditioneerde angst. yep, met vindingrijkheid kom je zeker een heel eind. een disco met flitsende lampen/camera, en bv een lekker muziekje en gekke dansjes om het allemaal een pos draai te geven.
een paar plaatjes zullen vast wel geslaagd zijn. én 'leuk voor later' (weet je nog van toen lieffie?)
;-))