Waarom huilen huilbaby's?

Is hier een verklaring voor, of is dit juist het probleem omdat niemand weet "waarom"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hoeft niet waar te zijn: zelfs als er verklaring zou zijn, hoeft er nog oplossing te zijn....
HEt maakt de kans op een oplossing wel groter..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als er geen verklaring voor is, is dit dan niet naruutlijk, en dus normaal? Voor de ouders is dit natuurlijk slopend. Vaak denk je bij het woordje "huilen" aan pijn of ongelukkig zijn. Maar misschien is dit voor die baby dan de normaalste zaak van de wereld. Misschien een manier van communiceren ofzo. (als er geen verklaring voor is dan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rena: het gaat door je ziel heen als je kind zo veel en zo hard huilt. Je merkt ook duidelijk aan die baby's dat ze niet goed in hun vel zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel Volgens mijn moeder heb je helemaal gelijk, gaat echt door merg en been. Tot mijn eerste jaar waa ik een echte huilbaby, nooit zijn ze er achter gekomen wat het is.

Het beste antwoord

Een baby word zonder pardon bij de bevalling op de wereld gezet. Dat is een grote schok. Meestal vergeten baby's dat snel. Soms ook niet.
Baby's zijn pas huilbaby's als ze meer dan vier uur per dag huilen, vaak doen ze dat ook niet meteen de eerste week want dan gaan ze wel slapen van vermoeidheid.

Het kan het KISS syndroom zijn of een reflux waarbij het maagklepje niet goed sluit. Mijn oudste had KISS en mijn jongste had een reflux die ik gelukkig snel doorhad. Paar keer voor naar het ziekenhuis geweest en met goede tips ging het stukken beter.

Het kan ook onrust van binnenuit zijn. Of het gedrag van de moeder. Veel baby's hebben een slaaphuiltje nodig van 10 minuten om zichzelf in slaap te huilen. Dat kan je aan het huilen horen. als je dat niet herkent en de baby optilt en daarna weer teruglegt gaat hij weer huilen. en zo kweek je onbewust een huilbaby.

Het kan ook dat de baby veel beweegt met de handen en schrikkerig is, dan is inbakeren een goede oplossing.

Als baby's echt blijven huilen (ondanks alle goede tips en handleidingen) zou je kunnen overwegen om de baby veel bij je te dragen in een draagdoek. dan hebben ze je gewoon nodig. Het huilen is echt niet goed voor de baby. een half uur is maximaal dan moet je op z'n minst even gaan kijken.

Er is altijd een oorzaak en altijd een oplossing. Daar kom je niet altijd achter maar vaak vallen achteraf puzzelstukken op zijn plaats.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens voor veel mensen niet te begrijpen hoe een huilbaby je leven kan beïnvloeden. ik kan me herinneren als ik eens zonder baby weg was dat ik hem nóg hoorde in mijn hoofd! en dat heb ik van meer ouders gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in heel veel gevallen van "huilbaby's" is er sprake van het KISS-syndroom. door verschillende oorzaken; verkeerde houding in de baarmoeder, stuitligging/bevalling, snelle bevalling of juist langdurige bevalling, bevalling met hulpmiddelen, keizersnede of spoed bevalling/keizersnede, kan bij de baby ervoor zorgen dat de bovenste nekwervels verschuiven en scheef gaan staan. doordat de baby daardoor pijn heeft, gaat het huilen, dat is immers de enige manier waarop het kan laten weten dat er iets is en gaat het vaak n bepaalde houding aannemen om zo het minst mogelijk pijn te hebben. daardoor ontstaat vaak n voorkeurshouding en ook kan n achterstand in ontwikkeling ontstaan.

je kunt er veel over vinden op't internet, bv; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/9781-het-kiss-syndroom.html

hoewel in dit stukje aangegeven wordt dat veel ha-en hier mee bekend zijn, is dit toch zeker niet zo! vooral in het begin wordt het vaak afgedaan met de opmerking; overbezorgde moeder/ouders of baby's huilen nou eenmaal veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij borstvoeding kan er onvoldoende voeding in de melk zitten. Dan is een goede reden om te huilen, en snel na een voeding alweer te huilen.
Maar dit is maar een mogelijkheid, allergische reactie op voeding of kleding kan ook. Onsteking, (spruw bv) is een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn maar heel heel heel erg weinig moeders die te weinig voeding hebben. Daarentegen zijn er heel heel heel veel moeders die niet goed weten hoe je bv moet geven. Daarom is het verstandig om van tevoren een cursus te doen en in de kraamweek een lactatiekundige te laten komen en bij de eerste problemen ook. Vaak wordt die nog vergoed ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krol: je had te weinig voeding omdat je niet goed wist hoe het moest of omdat baby niet goed dronk, dat heeft niets te maken met een lichamelijke oorzaak van te weinig voeding hebben of te weinig vet in de voeding. Mijn eerste lukte het ook niet maar de oorzaak lag bij de baby, niet bij mij. Door een keizersnee onder totale verdoving en 4 wk kolven ben ik gestopt maar dus niet omdat ik te weinig voeding had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: bij mij het zelfde verhaal: spoedkeizersnee, kleintje dat niet goed kon zuigen. Na 5 weken werd ik helemaal gek van de 'melkmachine' en 9 x voeden per dag (met nog niet het gewenste resultaat). De diepvries was vol ;) Ik ken ook vrouwen die het wel voor elkaar gekregen hebben om een zwaar prematuur kindje uiteindelijk volledig aan de borst te krijgen, ik neem mijn petje af voor ze maar voel me niet echt schuldig.
Mijn nicht had trouwens wel ECHT te weinig voedingsstoffen in haar melk. Ondanks dat de kleine volledig 'volgetankt' was, kwam ze geen gram aan. Dus het bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stippel: is dat op een goede manier onderzocht want je hebt ook nog het probleem van voormelk en achtermelk. Verder; wat is volgetankt? Hoe vol is dat of is dat vooral lang? Ik had er eentje die 3 kwartier kon blijven drinken per voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle: echt met wegen voor en na, en onderzoek naar de melk zelf. Maar dat is inmiddels ook een griet van bijna 2 meter, dus het is goed gekomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, los van of dan niet de voormelk gemeten is zou je nicht dan echt tot de minder dan 1% horen die dat heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krol: bv ziet er waterig uit!
Overmatig huilen kán een lichamelijke oorzaak hebben. Vooral fysiotherapeuten zijn hier extra alert op. Een vroegtijdige (ostheopatische) behandeling kunnen problemen op latere leeftijd voorkomen.

Met weet dat het bij baby's met een laag geboortegewicht vaker voorkomt.

Recent onderzoek toont aan dat bij baby’s die vanwege excessief huilen worden opgenomen in het ziekenhuis, bij 97% van de baby’s GEEN lichamelijke oorzaak van het huilen wordt gevonden.

http://www.huilbaby.com/oorzaken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna elk streekziekenhuis heeft één of twee boxen speciaal voor de opname voor huilbaby's, dus dat komt zeer regelmatig voor.
Natuurlijk is er een verklaring of een aanleiding voor het fenomeen huilbaby's'.

Helaas is geen enkele verklaring sluitend voor ALLE baby's, en is er dus ook niet één oplossing die voor ALLE huilbaby's werkt. Naast de stress van al het huilen en het tekort aan nachtrust (en dagrust ook) moet je dus ook nog op zoek naar een oorzaak, waar de baby vaak niet minder gestressed van wordt, en zo zit je al snel in een vicieuze cirkel.

Wie geen netwerk heeft en door de partner ook nog veel in de steek gelaten wordt (gewoon omdat hij nu eenmaal moet werken overdag en dus slapen 's nachts) kan er flink aan onderdoor gaan.

De aanleiding van het huilen kan van alles zijn ; pijn, honger, kramp, angst, ongemak, verveling, stress, overgevoeligheid, en ga zo maar door.

Voor sommige baby's helpt het ze in te bakeren, minder warm te kleden, warmer te kleden, andere luiers te gebruiken, andere voeding te kiezen, veel meer bij je te dragen, vaker met rust te laten, meer prikkels, minder prikkels, donkerdere ruimte, lichtere ruimte, meer geluid, minder geluid, heel veel tegenstrijdige adviezen waarmee je het soms eerder nog erger maakt dan minder erg.

Wat wel bij verreweg de meeste baby's lijkt te helpen - en ook als meest gebruikte verklaring opgeld doet - is het voortdurend bij je hebben van de baby. Dag en nacht. Op de buik of op de rug, dat maakt niet uit, maar in principe na het negen maanden dragen gewoon dóorgaan met dragen. En hoewel dat heel slecht in ons leven past en de meeste vrouwen dat veel te zwaar vinden, is het wel de meest natuurlijke situatie (mits je veel en regelmatig met andere vrouwen (moeder, zusters, vriendinnen, dochters) kunt afwisselen ! - moeders zijn niet gemaakt om 24/7 helemaal alleen voor hun kinderen te zorgen) en kan het veel van de andere problemen (te weinig prikkels, te stille en te donkere omgeving, krampjes en pijntjes) voorkomen.
Alleen - je voelt hem al - bij baby's die juist snel overprikkeld zijn, kan het weer averechts werken.

Kortom, we hebben vermoedens en er zijn dingen die we zeker weten, maar de ene huilbaby is de andere niet, dus blijft het altijd zoeken naar een oplossing die voor jullie werkt. Gelukkig gaat het na verloop van tijd eigenlijk ALTIJD over. Er zijn geen pakweg zesjarige huilbaby's meer. Maar het kunnen wel tropenjaren / tropenmaanden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn auti wilde ook absoluut niet rondgesjouwd worden, maar was wel een baby die heel veel huilde. Daar sta je dan met al je troostgevoelens, en dan was het ook nog eens mijn 'broddellap' zoals Marleen dat zo mooi zegt. Het valt ooit niet mee. Maar inderdaad: uiteindelijk komt het goed. En nummer 2 en 3 waren 110 % anders.
Huilbaby's huilen omdat ze zich niet happy voelen.

Net als kinderen en volwassenen is er iets, maar omdat een baby zijn gevoelens niet in woorden kan uitdrukken, zal het gaan huilen.