Mijn dochter heeft ADHD en slikt dagelijks Medikinet, . Nu wil ze morgen overslaan omdat ze sportdag heeft van school. Wat te doen?

Ze geeft aan minder vrolijk en spontaan te zijn als ze haar medicijnen slikt, en wil begrijpelijkerwijs een beetje vrolijk zijn op haar sportdag. Kan het kwaad als ze een dag overslaat?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik hoef geen reacties meer van mensen die geen bal verstand hebben van de materie, noch inzage in onze persoonlijke situatie, maar toch graag hun ongefundeerde mening willen geven over medicatie bij ADHD. Op dergelijk stompzinnig geblaat zit ik niet te wachten. Ik wil vanzelfsprekend graag reacties van intelligente mensen die verstand van zaken hebben en genuanceerd kunnen denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Medikinet is - zoals je ongetwijfeld zult weten - methylfenidaat (ritalin) met vertraagde afgifte. Het werkt dus langer dan ritalin, maar heeft verder dezelfde werking. Bij het stoppen met dit middel kunnen rebound-effecten optreden. Dat betekent dat, als het middel uitwerkt, de symptomen van ongeconcentreerdheid en impulsiviteit in nog heviger vorm terug kunnen komen. Dat geldt dus, voor alle duidelijkheid, bij het uitwerken van élk pilletje. Sommige kinderen of volwassenen die ritalin gebruiken, merken elke vier uur dit effect, en bij Medikinet zal dit na ongeveer acht uur optreden. Lang niet iedereen heeft hier in dezelfde mate last van, trouwens.

Maar elke ochtend neemt zij dus een tabletje, en elke avond werkt dat weer uit. 'S nachts heeft het geen effect, want het middel is vrij snel weer uit haar systeem. Omdat het geen langdurig werkend middel is dat 24 uur per dag werkt (een pijnstiller die maar acht uur werkt, zou je bijvoorbeeld drie keer per 24 uur moeten nemen, bij Medikinet is dat niet het geval) begint zij in feite elke dag weer opnieuw met het gebruik van dit middel. Elke avond werkt het weer uit, 's nachts gebruikt ze het niet, en 's ochtends begint ze opnieuw. Een dag overslaan heeft dus geen negatieve effecten. Zelfs een eventueel rebound-effect zal niet meer overdag merkbaar zijn, dat heeft zij dan de vorige avond al lang gehad.

Het enige is dat zij zich zelf misschien wat 'anders' voelt, en dit kan zowel negatief als positief zijn. Je dochter is 16 schreef je ergens, dikke kans dat zij oud en wijs genoeg is om hier zelf over mee te beslissen (hoewel je dat zelf beter kunt beoordelen natuurlijk). Er zijn genoeg kinderen die het middel alleen gebruiken op schooldagen, er zijn ook mensen die het alleen af en toe gebruiken, en psychiaters raden zelfs steeds vaker aan om af en toe een pauze in te bouwen bij het gebruik van dit soort middelen, bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties.

Het lijkt me goed om - zeker bij kinderen - het al dan niet 'vrije' gebruik van dit soort middelen te bespreken met de behandelend arts. Maar in het algemeen kan het geen kwaad om het eens een dag of een paar dagen niet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is niet zo maar een paracetamolletje!
Wat je kan innemen als het zo uitkomt.
Ik zou het niet doen.
Nu is het een sportdag.
De volgende keer is er weer wat anders.....
Zij - en jij - zullen moeten kiezen.
Voor de positieve effecten van dit medicijn, en dat ook voor de minder leuke.
Of NIET gebruiken.
Maar niet alleen als het zo uitkomt.

Lees de bijsluiter!

Als je geen contact meer met je dokter kan hebben
lees dan goed wat er in de bijsluiter staat.

Als u of uw kind ineens stopt met dit middel, kunnen de symptomen van ADHD terugkomen of
kunnen ongewenste effecten, zoals depressie, voorkomen. Uw arts zal de hoeveelheid
geneesmiddel die iedere dag wordt ingenomen geleidelijk willen afbouwen, voordat er helemaal
met het geneesmiddel wordt gestopt. Raadpleeg eerst uw arts voordat uw stopt met
MEDIKINET.

Bent u/is uw kind vergeten dit middel te gebruiken?
Neem geen dubbele dosis om een vergeten dosis in te halen. Als u of uw kind een dosis is
vergeten, wacht dan tot het tijd is voor de volgende dosis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoeft niet perse een keuze gemaakt te worden.
Ritalin (en dergelijken) kunnen juist ook incidenteel gebruikt worden. Bijvoorbeeld alleen bij toetsen e.d.
Ik weet alleen de leeftijd van de dochter niet, dus dat ga ik hier (nog) niet aanraden.
Ze geeft aan minder vrolijk en spontaan te zijn en ze wil een dagje overslaan.
Geef haar alsjeblieft die kans en luister naar haar gedachtes/gevoelens, die zijn waardevoller dan de mening van een arts.

Het is niet alsof je helemaal stopt, dus de "niet ineens mogen stoppen reden" die momopoyolo geeft gaat hier niet op, je kan dit zien als een keertje (expres) vergeten in te nemen en daar staat verder niks bij. Bij medicijnen waarbij het gevaarlijk is om een keer te vergeten zou dat er wel bij staan.

Het is een kort werkende drug, een dag niet slikken heeft geen invloed op de dag daarna.
Wel een kansje op een rebound, dus dat de ADHD op de sportdag wat heftiger als normaal terugkomt, je zou haar een pilletje mee kunnen geven naar de sportdag, mocht ze teveel last krijgen van de ADHD dan kan ze die alsnog nemen. (ik ga er even vanuit de ze 1 pil per dag neemt en niet meerdere verspreid over de dag en dat ze hier oud genoeg voor is)

Daarnaast:
Hebben jullie wel eens geprobeerd de dosis te verlagen. (eventueel in overleg met degene die het voorschrijft, is dat die huisarts of iemand anders?)
Zo kunnen jullie zoeken naar een balans tussen ADHD en spontaniteit. Bij voorkeur dit in vakanties doen.

Of topic: wel eens over supplementen geïnformeerd, vooral magnesium (wel de goeie) i.c.m wat andere geven positieve resultaten, ook i.c.m. medicijnen.

Ik ben geen arts, wel ervaringsdeskundige die er meer van weet dan de gemiddelde huisarts, wel minder dan een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16, dat scheelt een stuk. Ik las in je vraag een basisschool meisje. Wees blij dat ze het er nog over heeft en dat ze niet op haar eigen houtje wat gaat proberen. Er zijn genoeg leeftijdsgenoten die veel grotere dosissen amfetamine naar binnen gooien. (in de vorm van xtc en speed en soms ook ritalin) Was de sportdag een succes?
Er zijn veel kinderen die deze medicatie alleen op schooldagen nemen.
Het kan dus; sterker.. ik durf te beweren dat het gezonder is voor de toekomst indien kinderen niet altijd "gedempt" zijn door deze drugs.
Als ze later willen minderen of stoppen herkennen ze zichzelf en herkend hun omgeving hen nog.
Ben aub kritisch naar deze "oplossing" voor ADHD!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dannis: ik heb enkele maanden een vervangend middel geslikt, dus ook met methylfenidaat en met vertraagde afgifte.
Ik vond de rebounds eigenlijk erger dan de werking van het middel.
Bovendien vergat ik de pil wel eens, en ontdekte ik toen, dat het placebo-effect erg sterk is. Misschien wel net zo sterk als het middel zelf.
Toen ik ermee stopte, had ik nog zo'n twee weken last van ontwenning. Ik denk, dat elke Mindfulness doen, even goed helpt als zo'n pil. Dus nooit meer die pillen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed Dannis..
Luister naar je gevoel en vooral het gevoel van je dochter. Wil niet zeggen dat je geen voordeel kunt hebben van ritalin, concerta, medicanet etc. Maar als jullie gevoel zegt dat het niet juist is of teveel, luister dan naar jullie gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AD(H)D is heel breed.
Een deel is alleen gevoeligheid voor kleurstoffen, of iets anders. Dan is het makkelijk te "genezen"
Een deel ..
Reacties op medicijnen zijn daardoor ook niet steeds hetzelfde, wat voor de een goed werkt is voor de ander helemaal niks. In ben theoretisch tegen medicijnen, vooral bij kleine kinderen waarbij de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, maar praktisch is het een heel ander verhaal. Strenge diëten zijn bijvoorbeeld voor kinderen soms erger dan adhd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Krol: volgt die orthopedagoog de recente wetenschappelijke literatuur niet, of staat hij/zij niet achter het onderzoek van het UMC st. Radboud dat begin dit jaar werd gepubliceerd? Daaruit bleek toch dat maar liefst 64% van de kinderen met ADHD na een individueel eliminatiedieet, niet meer voldeed aan de diagnostische criteria voor ADHD. Toch gepubliceerd in een zeer vooraanstaand wetenschappelijk tijdschrift. Je kunt je natuurlijk afvragen of de groep kinderen die goed reageert op zo'n dieet, dezelfde stoornis heeft als kinderen die daar niet op reageren, maar aangezien ADHD een beschrijvende diagnose blijft, is dat standpunt hooguit nog iets dat in ontwikkeling is. De suggestie van de onderzoekers was dan ook om de definitie van ADHD aan te passen, en hieruit diagnostische subcategorieën te maken. Maar ik vind dus absoluut niet dat je kunt stellen dat als een dieet werkt, het geen ADHD is. Dat wordt immers weersproken door recente onderzoeksresultaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AD(H)D is niet 1 "iets", het is de uitkomst van een diagnose, er is geen bloedtest voor. Er is ook geen algemene oorzaak bekend.
Het is trouwens niet perse een slecht "iets", dus stoornis vind ik niet een goeie benaming. Soms is het lastig maar achteraf toch liever gestoord dan normaal. (add in mijn geval)
Waar waren we nu geweest als Edison, Bell en Einstein "normaal" waren geweest? Ik ken een basisschool waar ze een keer per jaar op prehistorisch kamp gaan. www.hapsproject.nl
Dus geen suiker, kleurstoffen, enz. Ook minder straling, geen tv's , computers, ongezonde binnenlucht, enz.
Drukke (adhd) kinderen knappen hier enorm van op. Natuurlijk zijn die buiten helemaal in hun element en er is veel te doen, maar het verschil is veel groter dan met bijvoorbeeld een sportdag.