Hebben zonen vaak de bloedgroep van een vader en dochters van moeder?

Wij hebben 4 kinderen waaronder een tweeling.De tweeling zijn meisje /jongen.Onze zonen hebben alle 3 de bloedgroep van mijn man en onze dochter heeft mijn bloedgroep.Is dit meestal zo of puur toeval?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Er zijn een heleboel meer "bloedgroepen"dan ABO en + of -, alleen zijn dit de beduidendste. A en B zijn dominant en O is recessief. Ieder mens heeft 1 styukje van zijn moeder en 1 stukje van zijn vader. Dus:
A+A= AA=A
A+B=AB
A+O=AO=A

B+A=AB
B+B=BB=B
B+O=BO=B

O+A=AO=A
O+B=BO=B
O+O=OO=O

positief is dominant over recessief:
positief +negatief=positief
positief+ positief= positief
negatief+negatief= negatief

Kortom het heeft niks met het geslacht van een kindje te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Puur toeval. Statisch gezien erven kinderen meestal de bloedgroep van de vader. Precieze getallen weet ik eten niet. Maar ik denk dat je met jou gezin keurig keurig binnen de statistieken past. De overerfing van de bloedgroep is in ieder geval niet afhankelijk van het geslacht van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur toeval, en altijd een kans van 50/50.
Kleine steekproef :

Zelf heb ik (O-) de bloedgroep van mijn mijn moeder (O+) en de resusfactor (A-) van mijn vader, en 1 van mijn zussen ook.
Mijn andere zus heeft beiden van moeder.
Maar mijn beide dochters hebben alletwee de bloedgroep en resusfactor van hún vader. (A+)
Ik denk dat het ook in jullie geval ook gewoon toeval is.

Toegevoegd na 43 seconden:
Bloedgroepen zijn namelijk NIET geslachtsgebonden, en er is ook geen dominante of recessieve bloedgroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb 2 zonen en ene heeft mijne bloedgroep en de andere de vader zijne dat heeft daar niets meetemaken,pure toeval