Welke rechten en plichten heeft een vader die alleen zijn kind aangeeft bij de gemeente maar niet erkend?.

De aanstaande vader wil wel aangifte doen en zijn achternaam geven maar niet financieel en/of juridisch verbonden zijn met het kind. Ik (de aanstaande moeder) heb daar geen problemen mee en wil mijn kindje alleen gaan opvoeden.
Ik verwacht dus geen financiele steun of wat dan ook van de aanstaande vader, maar ik zou net als de aanstaande vader wel zijn achternaam willen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wel dat je financieel onafhankelijk van de a.s. vader wil zijn, maar heb je je er goed in verdiept wat de kosten van een kind zijn en dat je na 5 jaar ook geen recht meer kan krijgen op alimentatie? Ik hoop voor je dat het financieel goed met je gaat, maar misschien goed om je toch eens in te verdiepen?! www.nibud.nl en www.lbio.nl

Het beste antwoord

De vader kan gewoon tijdens de aangifte van zijn kind aangeven dat het kind de achternaam van zijn vader zal krijgen. Dat kan gewoon. Daar wordt niet moeilijk over gedaan.

Mocht je ineens willen dat je kind jouw achternaam zal krijgen, dan moet je naar de rechtbank voor een naamswijziging.

Verder, als de vader het kind aangeeft, dan erkent hij NIET tegelijkertijd automatisch je kind en krijgt hij ook NIET tegelijkertijd de ouderlijke macht. Dat kan hij alsnog doen, via de rechtbank, mocht hij dat toch ineens besluiten te willen.

Alle ouderlijke macht ligt nu bij jou als moeder, hij heeft géén zeggenschap over je kind, je hebt géén recht op allimentie (reden: kind is niet erkend, hij heeft geen ouderlijke macht) en alle besluiten over je kindje komen op jouw bordje terecht.

Maar omdat hij biologisch gezien wel de vader is, mag hij natuurlijk wel ten alle tijden zeggen dat hij de vader is van het kind, tegen jullie kind dus.

Een pa wordt je, maar een vader blijf je.

Toegevoegd na 43 seconden:
de achternaam VAN ZIJN VADER

moet zijn

de achternaam van hemzelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beetje vreemd als hij alleen je kind zijn achternaam wilt geven, daarvoor moet hij het kind eerst erkennen als vader bij de gemeente. Dus heeft hij ook verplichtingen tegenover het kind financieel. Eerlijk gezegd komt het nogal koud over. Weet jij wel zeker dat je dan evengoed jouw kind zijn achternaam wilt geven, van iemand die verder niets met het kind te maken wil hebben financieel. Wel de lusten niet de lasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kathlyn...bedankt voor je reactie!. Dit gaat alleen over financiele (alleen op papier) en juridische zaken. Wij hebben een LAT-relatie en dat willen wij ook zo houden na de bevalling. En ja ik weet dat heel zeker omdat de enige andere optie zal zijn dat het kind mijn achternaam zal krijgen. De vader zal direct betrokken zijn bij alle andere "lasten" (opvoeding en opassen) en niet alleen de lusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het kind te erkennen moet hij het kind onderhouden. Dat betekent dat hij moet betalen voor wat het kind nodig heeft.
Het kind is dan ook zijn wettige erfgename.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als het met jouw gezondheid slecht gaat, of je komt zelfs te overlijden? Wie neemt in dat geval de zorg voor het kind op zich? De staat?
Kijk, daar is nou het huwelijk voor uitgevonden.
Dit kan niet. Je kan niet "niet erkennen" en toch je kind de naam van de vader geven. Het is erkennen en je kan de vader kan zijn naam geven, of niets.

Makkelijk gezegd. Erkennen is de lasten nemen omtrent het kind en de lusten niet (Ouderlijke macht).

Lees even de bron die ik heb toegevoegd voor een uitgebreide uitleg omtrent erkenning.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoop dat het in de wereld van regels iets van duidelijkheid geeft. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad.