Waarom staat er op een geboortekaartje vaak het gewicht van de baby?

Ik zie dat er vaak op staan, maar kan niets met deze info. Ik heb geen idee wat een goed of een slecht gewicht is voor een baby, en zelfs als ik dat wist vind ik het eigenlijk overbodige informatie. Wat moeten we met deze info?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

De gezondheid kan hierdoor inderdaad bepaald worden. Het is ook handig voor de kraamvisite. Door de lengte en het gewicht kunnen kleertjes gekocht worden in de goede maat.

De webshop www.liefencool.nl heeft mij hierdoor geholpen aan de perfecte babykleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het geeft je een indicatie van de gezondheid van het kind en hoe zwaar de bevalling was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je leest dat het kind bij geboorte 1500 gram was, dan weet je dat het kind de eerste tijd extra zorg nodig heeft en mogelijk langer in het ziekenhuis moet verblijven.

Als je leest dat het kind bij geboorte 4500 gram woog, dan weet je dat moeders er een hele kluif aan heeft gehad!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan zouden ze er ook bij moeten zetten wat gezond is en wat niet, en andere factoren zoals de lengte en de draagtijd. Anders zegt het eigenlijk nog niets...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan nog begrijp ik niet waarom dat op die kaart moet. Ten eerste denk ik dat de helft van de bevolking niet weet wat een goed en wat een slecht gewicht is, en ten tweede zijn er nog een hoop andere factoren die van invloed zijn op dat gewicht. Waarom schrijft men niet gewoon waar het op staat: "Mama heeft er hard voor moeten ploeteren en wil de komende 2 weken geen bezoek", bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een heel lichte baby is het waarschijnlijk dat er problemen zijn, maar een zware baby is niet per se een zware bevalling hoor. Dat hangt van meer factoren af, zoals de grootte van het hoofd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies. En neem nou een gewicht van 3 kg. Voor een "volbloed Nederlander" is dat een vrij laag gewicht, voor een Koreaan is het (vermoed ik) een gemiddeld gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt er ook nog eens bij ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...oef als je dat allemaal moet vermelden op een geboorte kaartje zou het pas onzinnige info zijn afkomst ouders
lengte ouders
(gemiddelde) lengte en gewicht ouders
(gemiddelde) gewicht en lengte van het kind
omtrek hoofd
duur van de zwangerschap en ga zo nog maar even door. de naam en het geslacht van het kindje moet nog op het kaartje passen natuurlijk ;-))
Een normale beby weegt tussen de 2,5 en 4,5 kilo. Gemiddeld 3,4 kilo. Onder- of overgewicht kan duiden op heel veel factoren. Zoals te laat of juist te vroeg geboren. Of indicaties van de gezondheid van de moeder.

Ik persoonlijk doe er helemaal niets mee. Als er problemen zijn, en de ouders willen er over praten, hoor ik dat toch wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er niet altijd op hoor .......
Kreeg pas een geboortekaartje met
Lengte : lang genoeg ...
Gewicht : precies goed .....
Vind dat zelf wel grappig haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad grappig. Ik heb het gevoel dat mensen het er gewoon opzetten omdat iedereen het doet, maar er verder niet over nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk ik ook .
Daarom was dit wel origineel toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die het echt graag willen weten die vragen er toc wel naar. Meestal zijn dat toch alleen mar opa's en oma's
In geboortekaartjes heb je een ontwikkeling gehad door de jaren door, zie link. Het is waarschijnlijk deel van een meer speelse manier van communicatie dat je ook wat 'nutteloze' dingen vermeldt, zoals het gewicht en eventueel lengte. Wat ik zelf nooit zo snap, is waarom de geboorteplaats dan weer nooit vermeld wordt. Dat is een gegeven wat voor de rest van het leven van dat kind belangrijk is. En als je ziet dat het thuis is geboren, is het waarschijnlijk probleemloos gegaan, ook leuk om te weten.
En misschien zijn mensen ook wel begonnen met het gewicht te vermelden, om daarmee aan te geven dat het een volgroeid en (hopelijk) gezond kind is.
Mensen wilden ook steeds meer een persoonlijk kaartje. Niet datzelfde kaartje met blauw of rose strikje, maar een ander plaatje, namen van broertjes/zusjes erbij, eigen tekst, dat soort dingen. Wat persoonlijker.
Interessante materie eigenlijk, die geboortekaartjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat deze info (het gewicht) meer vragen oproept dan antwoorden geeft, net zoals de info of het thuis geboren is of niet. Thuis geboren kan ook betekenen dat het een heeeeel snelle bevalling was en er geen tijd was om naar het ziekenhuis te gaan. Of dat de moeder alleen thuis was en dat ze zichzelf per ongeluk had opgesloten in de badkamer. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn echt hoge uitzonderingen. Als een baby thuis wordt geboren, is het doorgaans goed gegaan. Bij de minste zorg gaat men immers naar het ziekenhuis.
Andersom is niet waar trouwens, veel vrouwen bevallen in een ziekenhuis ondanks dat er geen medische problemen zijn.
Omdat geboortekaartjes evenals trouwkaarten of rouwkaarten in grotere aantallen gedrukt worden. Er wordt dus vaak 1 voorbeeld gekozen hoe de persoon de kaart wil hebben en deze wordt in veelvoud afgedrukt en verstuurt aan alle familie en kennissen en vrienden en collega's en noem maar op.

Het zou lastig zijn om een en dezelfde kaart voor iedereen te maken die iedereen bevalt en mooi vind. Jij hebt niets aan die info maar familie en vrienden bijvoorbeeld vinden het gewicht en de lengte wel interessant. Die mensen op hun beurt vinden het misschien minder interessant om te lezen hoe laat het kind geboren is en in welke woonplaats en hoe lang de bevalling heeft geduurd. Hun vinden het misschien leuker om te lezen dat het gewicht gemiddeld was en maken liever aan die informatie op dat het geen zorgwekkende situatie is dan te lezen dat het kind bijvoorbeeld maar veel te klein en te licht was bij de geboorte en dat het wel levensvatbaar is en in de couveuse ligt e.d. Dan maken mensen zich sneller zorgen.

Niet iedereen wil informatie op die manier aan mensen via een kaart delen.

Deze mensen die jou die kaart gestuurd hebben hebben ervoor gekozen deze informatie het liefst met iedereen te willen delen, het is niet de taak van de ontvanger om te bepalen wat ze willen lezen gelukkig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee maar mijn punt is nou juist dat je helemaal geen conclusies kan verbinden aan het gewicht. Niemand heeft iets aan die info. Info over het gewicht is alleen nuttig als je er ook bij vermeld hoe lang het kind is, hoe lang het gedragen is en dus of het te vroeg of te laat geboren is en zo ja hoeveel, hoe groot/dik de ouders zijn, hoeveel de moeder gegeten heeft tijdens de zwangerschap, hoe zwaar de botten zijn van de baby, en ga maar door. Je kúnt er dus helemaal niets uit aflezen over de gezondheid, en daardoor is het toch gewoon non-info?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoho, dat jij er niets aan hebt wil niet zeggen dat jij voor anderen moet bepalen of hun het dan ook niet hebben. Veel mensen (waaronder ik) vinden het wel leuke info. Dat niemand er dus iets aan heeft is bij jou al een voorbarige conclusie......want ik vind het wel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die min?
Ivana
12 jaar geleden
Plusje van mij dus. Ik geef je gelijk dat de ouders zelf moeten weten wat ze vermelden. Trouwens, als je op kraamvisite gaat krijg je een golf van informatie over je heen waar je heel niet om vraagt. Maar het is begrijpelijk. Het maakt op de ouders zoveel indruk, dat ze stoom af moeten blazen. Daarbij vergetend, dat anderen er niet zo'n interesse in hebben. Laat ze en lees wat je weten wilt. Alles op zo'n kaartje is een uiting van blijdschap (of soms bezorgdheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ivana.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een min omdat die grote aantallen helemaal niet het probleem zijn. Trek het gewoon even terug naar de jaren 50 waar het helemaal niet zo'n issue was en je geen hele vage kennissen had die nog een kaartje moesten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@duboissies: Ik denk dat je minnen krijgt omdat het geen goed antwoord op de vraag is. Jij geeft als reden dat men grote aantallen kaartjes moeten bestellen, en je deze dus niet op de ontvanger kunt gaan afstemmen. Dat verklaart nog steeds niet WAAROM men het gewicht er dan op zet. Jij noemt het "leuke info", maar wat is er zo leuk aan die info dan?
Ik denk dat de beweegreden eerder gewoonte is dan iets anders.
@ Ivana: Mijn punt is niet dat jonge ouders info geven waar je geen interesse in hebt (begrijpelijk), maar dat het gewicht van een baby niets zegt over het welbevinden van baby dan wel moeder, en dus geen nieuwswaarde heeft. Dan kun je net zo goed het gewicht van de moeder op het kaartje gaan zetten, dat heeft net zo weinig betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, We leven nu in 2012 en nu bestellen mensen wel kaarten in grote getale. (9 van de 10 keer, er zullen best uitzonderingen zijn die kaartjes zelf maken of voor ieder een ander kaartje maken). Bij deze vraag ga ik uit van een geboorte kaartje in dit jaar en niet om een kaartje uit 1962. @Ireneirene, Ik geef wel antwoord op de vraag. Ik vertel jou namelijk dat er zat mensen zijn die dit gewoon leuke informatie vinden om op het kaartje te melden. Dat is toch wat je wilde weten? Waarom het erop staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens, wat is geen of wel een goed antwoord? Het juiste antwoord kan je hier zo en zo niet vinden, die kan je alleen krijgen bij de mensen die jou die kaart gestuurd hebben. Het juiste antwoord hier voor jou is slechts alleen het antwoord wat jij wilt horen....maar zal dat hetzelfde antwoord zijn als de ouders van die baby jou zullen geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vreemd dubossies om van het jaar 2012 uit te gaan terwijl het nu al helemaal niet zo gek is om GEEN gewicht op je kaartje te zetten terwijl het vroeger juist bijna altijd gebeurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond wel een antwoord veel en veel beter dan dat van jou. Jouw antwoord is mijns inziens zeker NIET het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, het gaat mij er niet om om het beste antwoord te hebben. Antwoorden als die van Bamibal of Chefke87 beantwoorden zeker ook de vraag net zo goed als deze. Het is geen wedstrijd welk antwoord het beste is omdat de vraag in principe hier niet juist te beantwoorden is omdat wij de mensen van de geboortekaartjes van de vraagsteller in kwestie niet kennen, alleen die kennen het antwoord op deze vraag het beste beantwoorden. Misschien gaat het om kaartjes van vorig jaar of 5 jaar geleden. Punt is dat mijn geboortekaartje (1973) oof machinaal was afgedrukt en ook in grotere getale (dan heb ik het over 39 jaar geleden bijna). Ik heb een geboortekaartje bij mijn schoonouders van mijn man gezien en van mijn schoonzus (44 en 47) en ook die waren met machines bedrukt, mensen kiezen voornamelijk 1 voorbeeldkaart die ze meerdere keren laten afdrukken uit gemakzucht. Voor ieder een ander kaartje is gewoon onnodig veel meer moeite. Echter wat ik in mijn antwoord gaf dat veel mensen die informatie wel leuk vinden om te lezen, ik met name en naast mij vast nog velen meer, is toch een antwoord wat voor het grootste deel mogelijk het juiste antwoord is omdat "als" het op het kaartje staat vermeld de ouders hiervoor gekozen hebben dit erop te vermelden, ze vinden dit dus leuk om te delen (anders lieten ze het er niet op drukken). Waarom is dat volgens jou geen juist antwoord en een min waard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wel of niet bestaan van en gebruik van machines doet gewoon helemaal niet ter zake (vind ik) bij de beslissing of je het er wel of niet op zet. Overigens kost het tegenwoordig echt niet veel meer om verschillende kaartjes te maken hoor! Ze veranderen iets in de computer en huppekee daar komt de volgende lichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, alles kan, je kan het zelfs zelf tekenen en inkleuren of verven als je wilt en zelf met potloot of pen of viltstift erop schrijven of zelf uitprinten.
Feit is dat 9 van de 10 gevallen kiezen voor 1 voorbeeld en dit met de hoeveelheid die ze nodig hebben, allemaal hetzelfde kaartje, of jij dat nu leuk vind of niet. Veel mensen vinden het moeilijk om iedereen tevreden te krijgen. Het zou toch te gek zijn als jij het geboortekaartje door jouw omgeving moet laten bepalen wie welke wil hebben en met welke tekst. Ik geloof dat de ouders vooralsnog daar iets over te zeggen hebben en niet de ontvangers. Tuurlijk kan het maar in dit geval ga ik er met 99,9% kans vanuit dat het om een kaartje gaat wat is afgedrukt voor iedereen die de ouders kennen en niet voor vraagsteller alleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben je nu helemaal kwijt en je spreekt jezelf tegen... Ik ben niet de enige die een min had gegeven. Had dat eerste stuk er uit gelaten en je had geen minnen gehad denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, klopt er zijn motivatieloze minnaars hier bij mij maar aangezien die zich niet gemeld hebben in tegenstelling tot de eerlijke jij kan ik met hun niet in discussie. Ik ben natuurlijk blij en heb respect voor jouw eerlijkheid. Maar ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg dat het inderdaad kan dat mensen er ook voor kunnen kiezen voor ieder een andere kaart te laten maken maar de allermeest gangbare wijze is een en dezelfde kaart voor iedereen (van de misschien 100 verschillende geboortekaartjes die ik in mijn hele leven heb gekregen was dit zo, laat ik dus uitgaan van het feit dat het bijna 100 van de 101 keer zo gaat.
Dat wil niet zeggen dat mijn antwoord daarom fout is alleen omdat het ook anders kan. Aangezien vraagsteller kaartjes krijgt met informatie die hij/zij niet wenst ga ik ervan uit dat het met diegene niet overlegt is wat voor kaart met welke informatie die wilde hebben. Dan is mijn antwoord het meest voor de hand liggende lijkt mij. Tevens ook mijn antwoord dat de ouders dit dus met iedereen wilde delen (het gewicht bedoel ik) anders hadden ze dit niet op de kaart vermeld. (Ik neem aan dat ze op de hoogte zijn gebracht bij het ontwerpen van het kaartje dat het gewicht geen verplichte informatie is op de kaart).
Op zichzelf een leuke vraag. Eerlijk gezegd denk ik dat ouders het er niet zozeer om gaat wat een ander met die info moet. Je moet er ook niks mee. Ik weet overigens ook niet waar het gebruik vandaan komt. Wat ik (uit eigen ervaring) wél weet is dat je heel graag je trots en blijdschap tot uiting wilt brengen op zo'n kaartje en persoonlijk wilde ik mensen graag laten weten hoe prachtig ons kindje was (een klein poppetje waar een stevig beertje werd verwacht, zeg maar) en dat kwam voor mijn idee tot uiting in vermelding van gewicht en lengte. Elk geboortekaartje wat ik ná die tijd heb gekregen was voor mij een soort van vergelijkend waren onderzoek ("gut dat is een stevig kind", of juist "ach gossie wat een kleintje"). Niks meer en niks minder eigenlijk. En soms krijg ik ook wel eens een kaartje van mensen waarvan ik me afvraag waarom ze het mij hebben gestuurd en dan boeit die info me ook niet of nauwelijks. Maar ik denk dat dit voor iedereen persoonlijk is. Dus doe er wel iets mee of doe er niets mee. Dat is aan jezelf én aan degenen die het er al of niet opzetten en het jou wel of niet laten weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de trend van tegenwoordig .

zo heeft elke generatie weer zn eigen gewoontes wat betreft geboortekaartjes , en die worden overgenomen .

Als ik mijn eigen geboortekaartje lees schiet ik ook even in de lach .

Die van mijn kinderen waren weer modern voor die tijd .