Hoe kan het dat een baby die alleen borstvoeding krijgt, pitjes en garde stukjes in de poep heeft?

2 maanden oud

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harde stukjes

Het beste antwoord

Stoelgang van zuigelingen die borstvoeding krijgen
Wanneer de baby borstvoeding krijgt, wordt de ontlasting schuimerig, zacht, papperig of zelfs waterig. Het is niet ongewoon dat de ontlasting er uit ziet alsof er 'zaadjes en pitjes' of kleine korrelige stukjes in zitten. De ontlasting is bij borstgevoede baby's lichtbruin tot geel-goud van kleur of mosterdkleurig. Het krijgt een kenmerkende melkachtige, zoetige geur: 'borstvoedingspoep' wordt dit ook wel genoemd.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/59712-baby-ontlasting-kleur-grijs-geel-groen-poepen-diarree.html

Toegevoegd na 39 seconden:
Dus: het LIJKT maar alsof het pitjes en harde stukjes zijn. Ik herken het en je baby heeft echt geen brood ofzo gehad hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het echt pitjes zijn, dan is er waarschijnlijk een of andere grapjas geweest die de baby iets anders heeft gegeven dan borstvoeding, bijv. een stukje brood.

Voor de rest is het normaal dat de poep 'vast' is. Bijna al het vocht uit je voeding wordt verwerkt en uitgescheiden door je blaas. Zelfs al zou je alleen maar water drinken, dan nog is je ontlasting enigszins vast en niet vloeibaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borstvoedingspoep is niet 'vast' en dat was de vraag ook niet en nee het lijken maar pitjes, het is niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borstvoedingspoep kan vanalles zijn tussen sproeipoep en vaste keutels, Pelle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, stippel, misschien moet je mijn antwoord even lezen? Overigens komen vaste keutels weinig voor bij bv volgens mij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees jouw antwoord, maar weet zelf uit ervaring dat poep van borstvoedingskindjes alle mogelijke vormen aan kan nemen. Wat jouw bron ook zegt.
Dat is uitgesloten, slecht als er bijgevoed wordt zou dit kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is volkomen normaal, het is gewoon onverteerde melk en duid erop dat je kindje overvloedig heeft gedronken. Een leuk artikel is de taal van de luier, zie deze link:

http://www.lalecheleague.nl/Dossier-Groei-baby/De-taal-van-de-luier.html

Ik heb me er zelf ook regelmatig over verbaasd. Zo is het ook normaal dat een baby die volledig op verzoek wordt gevoed niet elke dag ontlasting produceert als ze wat ouder zijn.
Pas als plotseling de ontlasting er heel erg anders uitziet/ruikt kan er reden tot zorg zijn. Maar daar vindt je ook meer over in het genoemde artikel.