Het mag wel.
Zie mijn bron.

Toch blijft het discutabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je bron staat helemaal niet dat het mag. Er staat juist dat het alleen kan wanneer er vrijstelling is van de leerplichtwet (dus na je 16e), of wanneer een kind niet naar school kan vanwege ziekte of geen plek. Toch zijn er wel situaties waarin het toch mag. Het probleem is alleen dat jij moet aantonen dat je goed onderwijs kunt geven, en dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Maar dat komt in jouw bron helemaal niet voor. -1 dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongelofelijk ingewikkeld. Mijn vriendin probeert het al jaaaren, maar in Nederland mag het eigenlijk alleen op grond van geloofsovertuiging ; alle andere mogelijkheden zijn een gebed zonder end.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie woordspeling Marleen ;) En helaas is het zo dat zelfs in NL uitzonderingen worden gemaakt op basis van geloofsovertuiging. Ik moet er niet te lang over nadenken want dan kan ik echt kwaad worden. Om af te koelen ga ik nu weer lekker Christopher Hitchens filmpjes kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon een onzinvraag.
"Doctor" bestaat niet een in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, vergissing.
Doctor bestaat wel.
Maar iemand die die titel heeft, die zou zo'n vraag niet stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo, want iemand met die titel bezit alles kennis van de wereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist wel. Mensen met titels, en zeker mensen die titels expliciet vermelden, hebben nogal een hoge dunk van zichzelf. Ik sta er dus ook niet van te kijken dat deze mensen in de veronderstelling zijn dat zij hun kind zelf veel beter kunnen onderwijzen dan een stel van die HAVO mensen van de PABO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat die doctor maar eens even voor een echte klas staan een weekje. Kijken wat er daarna nog over is van zijn eigendunk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, Kan ze niet gewoon aanhanger worden van de kerk van het Vliegende Spaghetti Monster? Of maakt deze regeling ook weer onderscheidt tussen verschillende geloven? Hoe dan ook bizar dat de religie-kaart spelen hier weer wint boven alle andere argumenten. Is dit niet een schending van de scheiding van kerk en staat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo werkt dat niet. 'Religie' mag ook wel 'levensvisie' zijn, maar het feit dat zij helemaal het type er voor is en de capaciteiten er voor heeft zijn onvoldoende reden voor toestemming. Het om een serieuze wens de kinderen thuis te onderwijzen, precies zols dat in Amerika, Ierland of Australie de normaalste zaak van de wereld is, behalve dus in Nederland.

Andere antwoorden (3)

Ja. Een kennis van mij heeft daarover zelfs een rechtszaak gewonnen. De leerplicht houdt niet in dat een kind naar een erkende school moet, maar dat een kind goed onderwijs krijgt. Jij moet dan wel kunnen aantonen dat het onderwijs dat jij geeft van goede kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat wist ik niet.
Bedankt voor de info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een min want je antwoord is kul. Ben je nog steeds van mening dat het niet mag bewijs het dan met een bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor bovenstaande reactie. Die was bedoeld voor het antwoord onder de mijne en boven die van jou. De persoon in kwestie heeft hem ondertussen verwijderd en ik heb niet goed gekeken! Beschouw bovenstaand maar als niet verzonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps: De min komt NIET van mij! Een Plus om die te compenseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Desondanks zou ik het leuk vinden als HannesSlooba ofwel een bron had vermeld, of wat meer had verteld over HOE je dan kunt bewijzen dat je goed onderwijs geeft.
De vraagsteller gaat er namelijk vanuit dat zijn doctorstitel volstaat, terwijl een doctorstitel natuurlijk helemaal niets zegt over je leerbevoegdheid, puur over je hoeveelheid kennis ergens over. Messi is een groot voetballer maar dat zegt niets over of hij nu ook een goede trainer zou zijn. Daar zal hij toch echt eerst nog een extra papiertje voor moeten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het er helemaal mee eens j0ve.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: De vraagsteller vroeg òf het mocht en daarop is het antwoord ja. Verder gaf ik aan dat je de kwaliteit moest bewijzen. En ja, ik heb niet genoeg vrije tijd om dat voor hem uit te gaan zoeken. Misschien kan jij dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe heb je gelijk, maar de vraagsteller vermeldt expliciet "als doctor". Daarmee insinuerend dat zijn titel hem de bevoegdheid geeft om thuis les te geven. Dan is het antwoord dus nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap wat bedoelt j0ve, het betere antwoord zou dus zijn: Ongeacht of je een doctorstitel hebt of niet kan het onder de voorwaarde dat ... goed onderwijs... geloofsovertuiging/levensvisie..blabla.. bewijs/comissie/rechtzaak... Het zal dus nooit makkelijk worden, maar er zijn mogelijkheden.
Het heeft ook te maken met afstand van eventuele school. Daarnaast moet er geen onderwijs worden geleverd binnen een bepaalde afstand en die bij je overtuiging past, dat moet ook aantoonbaar zijn. Tegenwoordig zijn die bijna niet te vinden. Moet dus echt een gegronde reden hebben. Daarnaast moet je je afvragen of dit op sociaal/emotioneel gebied wel gezond is voor je kind... ik denk dat omgang met andere leeftijdsgenoten ook zeer belangrijk is. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DutchessLove : helemaal mee eens, sociaal/emotionele aspect, maar dit is met sporten en andere buiten 'schoolse'- activiteiten op te lossen. Vrienden van mij hebben dit (in het buitenland) gedaan en alle drie de kinderen studeren (2 klaar, de jongste net begonnen) en het zijn leuke sociale goed onderlegde jonge mensen die door hun moeder (afgestudeerde psycholoog) ge-'home-schoold' (is dit goed geschreven, moet engels zijn...) zijn. @gast : Wat betreft de vraag : het was in Nederland verboden bij wet, maar dat kan veranderd zijn. (Moet toch te vinden zijn met een beetje googlen ?)
normaal emmer ik niet over taal/spelfouten op GV omdat ik zelf dyslectie hebt, maar gezien je grammatica alleen al lijkt het mij persoonlijk geen goed idee om je zoon te onderwijzen.

daarbij denk ik dat iemand met deze titel zelf heel goed in staat is zelf te googlen en info te vinden en een dergelijke afweging te maken als de mogelijkheden eenmaal helder zijn.

het kan dus wel, maar bij uitzondering. zie link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller zegt toch niet, dat hij de doctor in kwestie is, Euca?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat klopt wakker vogeltje :) maar dan zou ik persoonlijk de vraagstelling anders verwachten. mag MEN als doctor een eigen kind van...( een leeftijd die er niet toe doet) ....etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, hoe jij en ik die vraag zouden stellen, heeft te maken met ons taalgevoel, maar helaaas heeft niet iedereen dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou jij mij dan uit kunnen leggen hoe je de vrager niet als de doctor zelf kunt zien? Als de vrager niet de doctor zelf was zou de vraag er naar mijn idee(taalgevoel) zo uitgezien hebben: Als ik doctor ZOU zijn, mag ik dan mijn eigen kind.... Ik zou zeggen dat we door het verschil in taalgevoel er anders naar kijken, niet dat de een geen taalgevoel heeft en de ander wel. Ik beweer dat de vrager wel stelt dat hij de doctor is. De enige zin die het iets definitiever zou maken zou zijn: Ik ben doctor, mag ik mijn kind nu lesgeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat trouwens nog los van het feit dat je er in je antwoord geen waardeoordeel over hoeft te geven. Antwoord=kijken wat de wet zegt, reacties zijn er voor het gelul erom heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat de *doctor* in kwestie zelf uitsluitsel kan geven, Mr T, maar ik ben bang dat we van hem/haar niets meer zullen vernemen.
Iemand die doctor is, in welke discipline dan ook, zal zo'n vraag hier toch niet gaan stellen, lijkt me.
Maar voor een gast die hier voor het eerst één vraag stelt, maakt hij/zij wel wat los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet eens geïnteresseerd in de vraag of hij het nou wel of niet is, wat mij interesseert is hoe jij uit de vraagstelling haalt dat hij het niet zou hoeven zijn (hij kan het ook nog steeds niet zijn als hij claimt dat hij het wel is). Ik zie zo weinig dat duidt op een hypothetische vraagstelling. Woorden als zou of als ontbreken namelijk.