Wat is er beter voor een kind met childhood absences en waarom?

Kan niet zo lang meer op speciaal onderwijs (MLK) blijven. IQ 63, maar veel epileptische activiteit.
Wat is wijsheid (geen school voor kinderen met epilepsie in de buurt):
1) naar ZMLK (IQ lager dan 55) of
2) naar een mytylschool (kinderen met meervoudige handicap)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat een lastige keuze moet jij maken. Als ik jou was en zou moeten kiezen tussen een ZMLK school of een Mytylschool zou ik toch kiezen voor een Mytylschool. Niks ten nadelen van ZMLK-kinderen maar vaak (niet altijd!) zie je bij deze groep kinderen naast hun moeilijk leren ook (soms ernstige) gedragsproblemen. Mocht het zo zijn dat je alleen op basis van de epilepsie een keuze moet maken tussen beiden scholen, dan zou ik persoonlijk voor de mytylschool gaan. Deze school is erop getraind om met kinderen die een lichamelijke handicap of ziekte hebben om te gaan. En daarnaast een veilige omgeving te creëren zodat het kind zich daar veilig voelt. Ook zal u kind persoonlijk denk ik meer aansluiting vinden op de mytylschool omdat daar zeer waarschijnlijk meerdere kinderen met epilepsie zitten en de leerkrachten zijn erop getraind hoe te handelen bij een epileptische aanval.
Er zijn ook wel kinderen die op een ZMLK-school terecht komen die naast leer problemen ook bijvoorbeeld een ontwikkelingsstoornis hebben zoals (adhd, autisme, odd) en naast het moeilijk leren dus ook nog gedragsproblemen hebben. Dit is overigens niet altijd het geval maar toch zie je vaak dat leer en gedragsproblemen samen gaan.
Ik weet niet of uw kind zijn plekje zou kunnen vinden in zo'n groep en hoe er door de andere kinderen mee word omgegaan. Ook op een ZMLK-school zullen ze vast wel weten hoe ze moeten handelen bij een epileptische aanval maar hoe zullen de kinderen ermee omgaan en zal hij niet buiten de groep vallen.
Ik zou als ik in uw schoenen stond toch kiezen voor een mytylschool, die een veilige omgeving voor uw kind creëert. En weet te handelen in geval van een insult. Ook zal er op die school onderling veel meer begrip zijn voor elkaars beperking en kan u kind zich ontwikkelen op zijn eigen niveau. Zelf heb ik door mijn opleiding pedagogiek op beide scholen stage gelopen en persoonlijk vond ik het behoorlijk heftig wat ik op de ZMLK-school allemaal meemaakte. Ik zou bang zijn dat uw kind helemaal "onder gesneeuwd" word en niet de liefde, veiligheid en aanpak krijgt die hij nodig heeft omdat de kinderen die naast een groot leer probleem ook nog gedragsproblemen hebben vaak veel aandacht opeisen en dat zou uw kind tekort kunnen doen. Overigens wil ik wel zeggen dat deze kinderen er zelf ook niks aan kunnen doen en ook een veilig plekje nodig hebben omdat ze enorm kwetsbaar zijn. Maar of u uw kindje goed zit op een ZMLK-school alleen vanwege zijn epilepsie dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dag Appeltje,

Je hebt gelijk dat ZMLK scholen voornamelijk kinderen met een IQ lager dan 55 aannemen. Maar op het merendeel van de ZMLK-scholen nemen ze ook kinderen aan met een IQ van 70 maar die een bijkomend "probleem" hebben (zoals epilepsie, autisme, ADHD, Syndroom van Down).

Uit eigen ervaring weet ik dat dit ook best een grote groep is.

Daarbij moet ik wel zeggen dat de mytylscholen vaak beter bekend zijn met kinderen die epilepsie hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf epilepsie en weet hoe ingewikkeld dat kan zijn, heb ook overdag veel absences en dat is in het dagelijks leven best lastig.
Jij kent je kind het beste en weet wat het wel of niet aankan, en ik denk dat je daar wat mee kunt doen.
Ga eens kijken op de scholen waar je je kind evt. zou willen plaatsen, vraag of je een uurtje mee zou kunnen kijken hoe het er aan toe gaat in de klas...dan kun je op basis daarvan beslissen of je kind dat aankan of niet. Ook is het een idee om dat met de neuroloog te bespreken of evt met een kinderarts.
Je kind heeft er natuurlijk niet zoveel aan als hij/zij in een groep komt met kinderen beneden zijn/haar niveau, dus ik zou zeggen ..als er geen andere opties zijn..ga voor de Mytylschool. Daar krijgt het kind ws gewoon les op eigen niveau.
Dat laatste kun je op de ZMLK-school ook bespreken.
Je kind heeft mss wat achterstand, maar ieder kind heeft een beetje uitdaging nodig.
Kijk naar de mogelijkheden, ipv de onmogelijkheden is mij altijd gezegd.
Veel succes!!!