Komt "preuts" bij ieder kind voor?

Bijvoorbeeld kinderen van Indianen stammen of de stammen in Afrika.
Hun ouders lopen de hele dag half naakt rond. Moeders met ontblootte borsten.
Ik of mijn vrouw mogen hier niet de badkamer in als mijn zoontje van 10 onder de douche staat. "
"Eerst kloppen!" krijg ik te horen.
Het zien van ouders in onder goed is ook not done haha...
Is "preuts" zijn iets Westers of meer een puberteit ding. En hebben die kinderen van de bovengenoemde stammen daar ook mee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is gewoon aangeleerd gedrag. Kinderen op jonge leeftijd hebben er ook totaal geen moeite mee om in hun blootje door het huis te lopen.
Naar mate een kind ouder wordt leer hij/zij dat dit niet "hoort".
Normen en waarden zijn bij de stammen anders, dus is het bloot zijn niet vreemd.

Toegevoegd na 54 seconden:
*bij die stammen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sterker nog , MENSEN zijn van nature niet preuts. Jong of oud. Het is 100 % aangeleerd, cultureel bepaald gedrag.
Toen we nog in kleine groepen bij elkaar in een kleine ruimte leefden, was het volstrekt normaal dat je iedereen om je heen naakt zag en in die staat activiteiten zag verrichten, inclusief seksuele activiteiten. Evenals andere lichamelijke functies. Tot ver in de middeleeuwen zelfs. Welke delen 'taboe' zijn, wisselt dan weer van plaats tot plaats en van tijd tot tijd. Zo mogen in de ene cultuur bijvoorbeeld blote borsten wel, maar enkels absoluut niet, was in andere blote borsten een enorm taboe, maar plaste en poepte iedereen wel in het openbaar, en is in weer andere een blote buik zeer toelaatbaar, maar blote armen en benen een schande. 's Lands wijs, 's lands eer....

Het is zo sterk verankerd in onze cultuur / maatschappij en komt ook ongemerkt mee in zelfs de meest vrije opvoeding, (door boeken, teevee, school en dergelijke) dat ook totaal niet-preutse ouders op een gegeven moment zullen constateren dat je kinderen niet meer naakt gezien willen worden en jou niet meer naakt willen zien. Dat gaat dan later overigens vaak wel weer over.

Maar het is en blijft in principe aangeleerd gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! En een +. In Istanboel hebben de prostituees blote borsten en een hoofddoek.