Kunnen we onze dochter als ze 4 maanden oud is het beste als eerste hapje een fruithapje of juist een groentehapje geven?

Ik kan me voorstellen dat als we starten met een fruithapje ze het groentehapje niet lekker vindt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de afgelopen decennia is het advies steeds veranderd: dan met 3 mnd beginnen, dan met 6, dan met 4, dan met fruit, dan met groente.... je zou er kieriewiet van worden. Begin gewoon ergens mee, het maakt weinig uit. Wij deden het met worteltjes: dat is leuk voor de foto's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vier maanden is toch te vroeg om al met hapjes te beginnen? Het hoeft zeker nog niet!

Antwoorden (5)

Smaak ontwikkeld zich met de tijd. Begin na borst of -flesvoeding eerst met 1 soort en 1 smaak. Het gaat nog niet om de hoeveelheid en om de voedingswaarde. Het wennen aan andere smaken, texturen en totaal ander voedsel is eerst veel belangrijker.

Voor zoete smaken zijn kinderen veel meer te porren dan andere smaken. Dus je hebt meer 'succes' met een zoet fruithapje dan met bijvoorbeeld een prakje wortel.

Het maakt eigenlijk niet uit waarmee je eerst begint; het is gewoon een kwestie van proberen en ervaren voor je kindje. En een verkeerde keuze bestaat niet; je 'bederft' de smaak en eetlust er echt niet mee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk anders ook even op onderstaande link voor meer info. En je kunt natuurlijk ook eens op een consult bij het consultatiebureau informeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier sluit ik me helemaal bij aan! Wel een paar dagen 1 smaak vasthouden...bijv. banaan. Begin met een vrucht die geen tot weinig krampjes opwekt, ga ervan uit dat die krampjes wel ontstaan omdat het baby-lichaampje de vaste voeding niet gewend is.
In principe is het met 4 maanden nog nergens voor nodig om bijvoeding te geven. De baby kan nog prima toe met moedermelk.
Als je allergieën en astma in de familie hebt, kun je beter wachten tot 6 maanden, en dan beginnen met een groentehap. Veel kinderen met allergische of astmatische aanleg reageren als ze pas 4 maanden zijn niet lekker op fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begin met een fruithapje en schakel dan heel voorzichtig over op een groente hapje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al zal niet iedereen het met me eens zijn - het consultatiebureau geeft vandaag de dag niet voor niets het advies 'pas' met vast voedsel te beginnen vanaf 6 maand. 'Vroeger' - ik ken al die verhalen ook, maar toch geven ze deze adviezen niet zomaar.

Maar goed, als je toch eerder begint, begin dan met groente.

Ze zullen je tijdens de controle op het cb tevens vertellen dat je bij voorkeur begint met een zachte groente, bijvoorbeeld worteltjes. Dat houd je dan een dag of 4/5 vast en vervolgens ga je over naar groente 2, bijvoorbeeld bloemkool. En ook dat herhaal je weer een aantal dagen en vervolgens ga je naar bijv sperzieboontjes.

De groente geef je met hele kleine beetje tegelijk, in het begin slechts één of twee lepeltjes, vóór de flesvoeding. Vervolgens bouw je dit geleidelijk op. En pas na een week of 3 a 4 ga je met fruit beginnen. Ook daarvoor geldt, kleine beetjes en begin met zacht fruit.

Succes!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het voedingscentrum zegt: "Denk jij dat je kindje wel toe is aan hapjes voor het 6 maanden oud is? Maakt het bijvoorbeeld steeds smakkende geluidjes? Dan kan het eerder tijd zijn voor vaste voeding, maar dat hoeft niet. Vraag daarom advies aan je consultatiebureau voordat je een kind jonger dat 6 maanden vaste voeding gaat geven."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb er zelf nooit iets van gemerkt. alle drie mijn kinderen vanaf vier maanden fruit gegeven. en met zo'n 5 of 6 maand groente. mijn kinderen begonnen zelf meer honger aan te geven en je kan beter geen extra flesvoeding geven dus ben ik met fruit begonnen. fruit en groente hebben ze heerlijk van gesmuld en zelden een negatieve reactie gehad. ja, pas bij mn jongste op tomaten, die geef ik dus voorlopig niet. geef ook zacht fruit, banaan, appel, peer etc. kom niet meteen met sinaasappel aan dat is wat zuur. groentes kan je ook niet allemaal geven maar dat kan je op internet makkelijk vinden.