Kan je het beloningssysyteem dat bij dieren zoals honden en paarden vantoepassing is ook gebruiken bij mensen om goed gedrag aan te moedigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deels. Beloningen komen uiteraard ook voor in de opvoeding van een kind.

Het beste antwoord

dit systeem is idd ook op mensen van toepassing:
goed gedrag belonen helpt heel vaak.
uiteraard met de voor de mens passende beloningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een kluif gaat niet werken waarschijnlijk ;-)

Andere antwoorden (4)

Bij kinderen gebeurt dit ook. Menig moeder zegt wel eens: 'Je mag pas een snoepje als je je eerst je speelgoed hebt opgeruimd'.
Feitelijk gezien is het salaris dat wij voor ons werk krijgen ook een beloning, zij het uitgedrukt in geld, maar geld hebben we nodig om het eten te kunnen kopen dat we lekker vinden.

De clickertraining die tegenwoordig veel gebruikt wordt bij honden en paarden zal bij mensen niet effectief zijn (alleen al omdat voor ons mensen die 'Klik' de hele tijd heel irritant klinkt). Het Pavlov-effect waar deze training op gebaseerd is, vind wel plaats bij mensen in sommige situaties, maar niet helemaal het zelfde als bij dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker. Dit wordt breed ingezet op GoeieVraag.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij krijgt een plusje van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha! plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol!
Voor zover ik weet is gedragstherapie bij mensen de meest succesvolle therapie. Het principe wordt operante conditionering genoemd. Skinner is een naam die je zou kunnen googelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat heet dan gedragstherapie als het over oudere mensen gaat, en opvoeden als het over kinderen gaat. Opvoeden is goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren. (o.a.)