Hoe wordt een kind die duidelijk zijn zin en wil kan aangeven?

Mijn kleine meid weet heel duidelijk haar eigen zin duidelijk te maken en heeft een sterke wil. In tegen stelling tot andere leeftijdsgenootjes. Nu vraag ik me af of dit wel goed is en of ze later niet erg dominant wordt?

Is het goed van haar dat zij dit al zo vroeg aan kan geven (3 jaar) . Ik weet niet van wie ze het heeft want ik en mijn man zijn beide niet zo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze is 3 jaar en begint zich te ontwikkelingen en krijgt nu een eigen willetje. En dat is natuurlijk goed voor haar. Maar ook al wil zij dingen wel en jij niet, jij moet aangeven waarom wel en niet. Als ze haar zin niet krijgt en ze begint te krijsen laat haar maar doorgaan en jij moet bij je standpunt blijven. Want toegeven in iets wat jij niet wilt heeft ze weer iets gewonnen.

En komt straks weer helemaal goed als jullie samen als ouders maar op 1 lijn blijven.

Het hoort gewoon bij het groeien naar weer een iets groter mensje. Ook als ze straks naar de kleuterschool zal gaan krijgt ze weer tegenstand van andere kinderen want hebben daar ook allemaal een eigen wil, en moeten ze leren hiermee om te gaan. Ook hier leren ze weer van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

tja... Uhm allereerst ligt 't eraan hoe jullie er mee omgaan. Krijgt ze haar zin of leg je uit dat sommige dingen niet kunnen of mogen. In 't eerste geval zou ze idd erg dominant kunnen worden. Het is natuurlijk goed dat ze dit al duidelijk kan aangeven (heb zelf ook zo'n dochter maar die is anderhalf) maar leg wel uit dat sommige dingen gewoon niet gaan. En dan wordt ze maar boos ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen dat ze een sterke persoonlijkheid heeft. Hiermee is natuurlijk niets mis, als jullie haar voorleven dat je rekening houdt met een ander/elkaar en dat wat zij doet en wil gevolgen heeft.
Wat vooral belangrijk is is dat jullie niet over je heen laten lopen, haar veel liefde geven en de verantwoordelijkheid/vrijheid die ze aankan.

Mijn dochter heeft ook een sterke persoonlijkheid en de aanpak van het krijgen van de verantwoordelijkheid/vrijheid als je kan laten zien dat je die aankan (zo niet dan raak je hem weer kwijt) heeft wel goed gewerkt.

Dit gaat volgens anderen vaak ver qua vrijlaten, maar het kind leert (onder bescherming) zelf en die lessen zijn vaak erg waardevol.
Ze moeten bovendien op die manier leren omgaan met hun eigen sterke wil, en daar kunnen ze maar beter zo snel mogelijk mee beginnen want ze moeten er hun hele leven mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft er wel de leeftijd voor, 3 jaar ,grensverleggend en jullie uitproberen, luister goed naar jullie gevoel /principes nee is nee...ze voelt ook jullie twijffels goed aan.Consequent zijn is van belang.En ja het is al een persoontje met haar eigen ik.Duidelijkheid scheppen is erg belangrijk.Succes

Toegevoegd na 11 minuten:
ze heeft er meer baat bij haar grenzen te weten dan lijkt het mij dat ze minder egocentrisch wordt als ze ouder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je regels en geef niet toe. Anders komt er geen eind aan dat geklaag en ikke-ikke gedrag. Ze wordt later niet dominant later, maar een a-sociale egotripper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De leeftijd van drie jaar is natuurlijk de bekende leeftijd (koppigheidsperiode) waarop kinderen gaan experimenteren met hun eigen willetje. Het is een belangrijke periode in hun ontwikkeling. Ze leren en oefenen dat ze hun wil kunnen gebruiken om gericht dingen aan te sturen.
Zaak is wel om te zorgen dat een kind niet de regie overneemt in huis.
Als kinderen tijdens welke experimentele ontwikkelingsperiode ook - bijv. later in de pubertijd - geen grenzen tegenkomen worden ze heel onzeker en zullen ze tenslotte, na eerst ver over de schreef gegaan te zijn, zichzelf beperkingen op gaan leggen. Wat soms kan ontaarden in dwanghandelingen.
Waar ik maar mee zeggen wil: wees wijs, geef de ruimte, maar houd zelf de touwtjes in handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je precies geeft waar ze om vraagt, zal ze stoppen met eisen en dan ga je het nooit verwennen...

Geef je ze niet precies wat ze vraagt dan gaat ze steeds meer eisen en je zult het verwennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind dat duidelijk zijn zin en wil kan aangeven zal zich (mits het de juiste opvoeding en begeleiding en begrenzing krijgt) ontwikkelen tot een persoon dat goed in staat is tot het ontwikkelen en uiten van een eigen mening en niet door anderen over zich heen zal laten lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe een kind wordt, hangt voor een deel ook van de opvoeding af. Als je dochter een sterke wil heeft, moet je dit enerzijds toejuichen, maar aan de andere kant ben jij als opvoeder uiteindelijk degene die de touwtje in handen heeft. Kinderen met een sterke wil zijn vaker sneller zelfstandig dan kinderen die zich alles maar laten aanleunen, maar het kunnen ook kleine dictators worden. Bij een kind van drie is het nog wel 'schattig' dat zij de dienst uitmaakt en de opvoeders (en anderen) naar haar pijpen laat dansen. Bij een groter kind geeft dit veel meer problemen.

Hoe het kind wordt, valt uiteraard op deze leeftijd niet te voorspellen, want dit hangt van een heleboel zaken af: waaronder opvoeding, wat het kind allemaal meemaakt, welke vrienden het krijgt etc.

Wat je bij de opvoeding van een kind kind met een sterke wil wel goed in de gaten moet houden, is dat jij degene bent die de grenzen stelt en niet zij. Dit houdt niet in dat je strenger moet zijn, maar wel duidelijk en consequent.

Voor de rest is zo'n kind met een sterke wil vaak heel leuk, want juist dan zie je de eigenheid van het kind zo goed. Geniet daar maar van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou haar gewoon strak.
Laat niet alles toe en leg haar dingen uit.
Het is de leeftijd.
Komt vanzelf weer goed ;)