Mijn zoon van 9 met autisme spectrum stoornis,zit op een zmlk -school. hij zit sociaal emotioneel op een leeftijd van 4 jaar.zit hij op de goede plek?

School geeft aan dat zoon t goed doet, wij thuis merken veel verzet tegen school. Hij moet leren, terwijl hij zich nog volop in de kleuter fase bevindt.Er is geen ruimte voor zijn zijn. Hij moet zich continue aanpassen en laat dan ook aangepast gedrag zien. Er wordt niet gewerkt vanuit wat hij kan maar wat hij moet.Hij moet het leren volgen mag niet alleen kleuteren.heeft iemand dezelfde ervaring met school en welke andere mogelijkheden zijn er voor deze kinderen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Ik heb zelf een zoon met PDD-NOS , maar is nu wel 21 jaar. De zoektocht langs verschillende scholen is heel lastig, het is ook sterk afhankelijk van de mensen daar.
In het algemeen kan ik daar dan ook geen antwoord op geven. In elke geval hebben ze bij het Dr.Leo Kannerhuis wel gespecialiseerde mensen in dienst op het gebied van autisme, die kunnen daar vast wel advies over geven.
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ Leo Kannerhuis is echt een expertisecentrum op dit gebied.
Alles in het onderwijs komt terug op geld.
Een specialist is een stuk duurder als een onderwijzer die een extra cursus/studie heeft gedaan.
Een autist zal het beter dan in een klas met 4 leerlingen, privé onderwijs zal waarschijnlijk nog betere resultaten opleveren.
Aan de andere kant doen "normale" kinderen het ook beter in een klas met 15 in plaats van 30 leerlingen.

Paar jaar geleden een stuk gezien over een privé school, kan er nu niks over vinden, maar weet nog wel dat het erg duur was.

Een en ander is ook afhankelijk van het kind,
ideaal is als hij weer kan instromen in het reguliere onderwijs. Daarom wordt er vooral gelet op het leren. Maar dat moet natuurlijk wel een optie zijn. Je wilt niet dat hij zich afsluit en stil blijft staan in zijn ontwikkeling.

Het liefst wil je hem "beschermen" maar is dat de beste optie? Het is een kwestie van evenwicht zoeken.

ps. Ik lees mijn tekst terug en ik ga misschien iets teveel de financiële kant op. Ik probeer wat te zeggen over wat realistisch mogelijk is en wat het beste is voor je zoon, waarbij het wel de bedoeling was hem op de 1e plaats te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben het grotendeels met je eens maar van de cursussen niet, weet dat wij het zelfs verplicht zijn. tuurlijk kost het geld, maar niemand wil de inspectie in zijn nek.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doel op het verschil tussen iemand met Pabo + extra cursus/studie op HBO+ niveau en iemand die een WO studie + specialisatie heeft gedaan.
Vooral in documentaires vergeten ze wel eens duidelijk te vermelden dat als er op een privéschool een paar van die "dure" rondlopen er per jaar 50.000,- of meer betaald moet worden. (dit is in het buitenland normaler als in Nederland)
Zo wordt er een ideale situatie geschetst die niet realistisch is voor iedereen.
iemand moet je kind, de school en de situatie zie/kennen om deze vraag juist te beantwoorden denk ik.

ik geloof wel dat als dit je gevoel is dat dit een heel moeilijke situatie is. scholen shoppen doe je een kind denk ik niet veel plezier mee. tenzij je vooral eerst zelf kijkt, maar dan nog merk je veel dingen pas wanneer je kind daar echt zit.

mijn ervaring is dat juist in het speciaal onderwijs wel uitgegaan wordt van het kind en niet de eisen. (al verpest ook hier de inspectie weer een hoop) zeker bij de kleuters en ookal voelt hij voor jullie klein, hij is al 9.
en natuurlijk is hij speciaal, vandaar ook deze school, maar....hebben ze er daar ook niet een beetje verstand van?!
hoe lang zit hij daar? hoe goed kennen ze hem?

probeer eens een gesprek aan te gaan op school waarin je je zorgen uit (blijf open) en zegt dat je geruststelling zoekt, het niet begrijpt en je kind ziet in zijn weerzin om naar school te gaan.
een goede school waardeert dit (tenzij je elke week op de stoep staat, maar dat lijkt me logisch) en een goed gevoel van de ouders bij de school, vetrouwen in het handelen daar is erg belangrijk.

(en veel kinderen moeten op zich ook wel een klein beetje gepushed worden om te leren en verder te ontwikkelen, iedereen wil graag dat het kind verder komt en elk kind moet leren dat je niet alleen aar kan spelen in het leven.

nu kennen jullie je kind, de school en de situatie het best en weten of mijn antwoord zinvol was. ik hoop je een beetje geholpen te hebben.

heel veel succes en sterkte, ik weet hoe moeilijk dit kan zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"al verpest ook hier de inspectie weer een hoop"
+ Jij zit duidelijk in het onderwijs. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En veel kinderen moeten ook een beetje gepusht worden.... Klopt! Zo lang dat een beetje in evenwicht is met de aanpak thuis en het kind niet constant thuis loopt te flippen omdat hij op school steeds maar wenselijk gedrag moet vertonen, is dat helemaal goed. +
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ kinderen met autisme hebben nou eenmaal soms echt weerstand op iets te moeten leren. Heel herkenbaar is het thuis afreageren. Daar is het immers altijd veilig.
50plusser:misschien een tip om met een heen en weer schriftje te gaan werken. De leerkracht schrijft wat er die dag zoal gebeurd is en jij kan snel en makkelijk doorgeven hoe hij thuis is geweest.
Het is begrijpelijk dat je kind zich verzet tegen het schoolsysteem. Hij heeft er zelf niet om gevraagd. Het wordt hem opgedrongen. Een autist is geen meeloper met de kudde. Ik snap uw frustratie als ouder heel goed. Het is heel moeilijk gepast onderwijs te vinden voor een kind met ASS.

Kinderen met ASS zijn zeer hoogsensitief. Ze hebben hoogsensitieve zintuigen. (huid, smaak etc.) daarnaast zijn ze heel sensitief voor spanningen en emoties in hun omgeving. Die voelen ze feilloos aan en ze begrijpen niet dat de gevoelens die ze ervaren vaak niet van henzelf zijn. Wanneer het kind een bepaalde 'druk' of 'verwachting' ervaart, gaat zijn stressfactor omhoog.
De vecht-/vluchtreaktie ontstaat. Het bloed stroomt alleen nog naar de achterste oerhersenen (instinct) en de spieren. Uw kind kan zich niet meer concentreren.

Wanneer uw kind zich goed in zijn vel voelt, zich geborgen en veilig voelt, zal het zich gemakkelijker ontwikkelen en meer onthouden. Het 'vlucht' niet in zijn autistische gedrag. U als ouder voelt heel goed aan of uw kind op de juiste plaats zit of niet. U bent de ervaringsdeskundige m.b.t. uw kind. De vraag is echter of er een schoolsysteem kan ontstaan in Nederland dat uw kind van dienst kan zijn. Die individueel werkt en kijkt naar splintervaardigheden. Mijn ervaring is dat dit heel moeizaam verloopt.

Het enige wat ik u dus kan aanraden is dat u uw zoon duidelijk maakt dat dit de wettelijke 'regel' is voor ieder kind. Kinderen met ASS volgen meestal wel de regels.
Maak u niet druk. Uw kind komt het schoolsysteem heus wel door. Het maakt niet uit of dit vroeg of laat is. Uw kind evolueert zoals het evolueert.

Begeleid uw kind zo goed kunt en laat het, als het thuis komt, heerlijk zichzelf zijn. Probeer de spanning, de verwachting, die hij ervaart op school volledig om te zetten in rust, veiligheid en geborgenheid. En volg uw gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen op autistisch spectrum kunnen laat zijn in hun ontwikkeling. bv met zindelijk worden, met taal leren gebruiken, kunnen op een manier niet uit de repeterende patronen komen. Je hoort wel eens dat die patronen hun een stuk houvast en veiligheid bieden omdat de buitenwereld zo beangstigend op hen afkomt. De ouders van het kind bepalen thuis hoe het gaat . Thuis zullen ook wel eens grenzen moeten gestelt maar de school daarentegen bestaat alleen maar uit regels en structuur. Als je weer een keer moet afzeggen voor school omdat het kind zich dwars voor de deur legt en niet meer verder wil dan heb je een probleem. Je kunt afwegen wat het voordeel is voor jou kind; kies je voor school of laat je het in handen van individuele mensen zich op zijn eigen manier ontwikkelen. Het is soms verrassend om te zien hoe slim deze mensen ineens kunnen worden op een bepaald deelgebied zoals bv mecano. Hoe ineens ze aan bepaalde woorden en zinnen geladen met betekenis komen terwijl het voorheen alleen herhalen van zinnen was. Ze ontwikkelen zich maar anders. Als ouder houdt je van je kind en als het zo moeilijk is dan zou ik de afweging wel maken voor een op een begeleiding of klassikaal les. Zou je ontheffing van leerplicht hiervoor kunnen aanvragen? Je zou ook kunnen denken aan een aangepast programma binnen de klas dat vanuit het kind zelf is gemaakt. Probeer verder eens met de juf af te spreken een kleine verassing of sticker op of onder zijn tafeltje te plakken. misschien motiveert het hem om al over de drempel te komen. Ik heb het laatste toegevoegd om u moed te geven maar blijf toch twijfelen want als een kind niet graag naar school gaat dan past de school eigenlijk niet bij hem.
Blijf vooral vertrouwen en kijk naar alles wat hij wel kan.