wat moet ik doen als mijn ouders heel streng christelijk zijn?

Mijn ouders zijn heel streng christelijk. Ik niet! Eigenlijk wil ik helemaal niet christelijk zijn. Zij weten dat niet. Ik mag echt helemaal niks. Wat moet ik doen? Ik vertel het ze echt niet!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet tegen de wil vertellen zal ik niet zoveel aan te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, hangt er ook van af.
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens jouw ouders heeft God jou een eigen vrije wil gegeven, toch?
Cryofiel
12 jaar geleden
Zinloze reactie - vraagstelster geeft juist aan, dat ze dat NIET wil. Enneh - mijn overbuurman zegt iets heel anders. Waarom zou jij meer recht hebben vraagstelster zo toe te spreken dan hij?
MrEinstein
12 jaar geleden
Bij welke kerk of geloofsgemeenschap horen je ouders ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
roos, wat voor jou geluk is hoef het voor een ander niet te zijn natuurlijk. je kan een ander dus niet dwingen door iets op te leggen. op leggen kan wel, maar een inzicht op persoonlijke mening opleggen gaat niet (tenzij je het op een ongezonde manier doet, maar dit lijkt me niet de bedoeling) ik geloof niet in god, maar kan uit de grond van mijn hart zeggen dat ik een gelukkig mens ben. oprecht geloof dwing je niet af en leg je niet op. het heeft niets te maken met overgeven aan. je vraagt waarom ze niet christelijk wil zijn (hele goeie vraag!) maar vervolgens doet het antwoord er niet meer toe omdat je er weer wat achter zet wat m.i. nog kant nog wal raakt (zeg dus niet dat het voor jou persoonlijk niet waar kan zijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roos ; dankzij dat soort doctrines is het voor veel mensen die ontdekken dat ze NIET geloven en daar ene keus in hebben, een lange strijd zoniet lijdensweg zich los te maken van de gevolgen van jarenlange hersenspoeling in hun jeugd, en het vinden van échte ruimte voor écht geluk. Overgave aan eender wat voor Godheid heeft daar namelijk helemaal NIETS mee te maken ; dat is in het beste geval een fopspeen, een soplap, een doekje voor het bloeden.
Vragensteller geeft duidelijk aan een andere weg te willen inslaan - een weg waarvoor helaas erg weinig ruimte en leidraad is, ondanks de secularisatie van de maatschappij, en iedereen het wiel min of meer zelf moet uitvinden. Wat voorwaar niet meevalt als je gewend bent dat alles voor je voorgekauwd wordt.
Ik wens Lotte veel succes op haar zoektocht, en hoop dat ze zich volledig kan ontworstelen aan het juk waaronder ze geacht werd te blijven leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overdrijf toch niet zo marleen!
"lijdensweg", "hersenspoeling", "echt geluk","ontworstelen aan het juk"...........zie jij dat ergens in de vraag staan? ik niet.
ze vindt dat ze niks mag!
volgens mij vinden bijna alle kinderen dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat ook niet specifiek over vraagsteller, maar meer in zijn algemeenheid. Het is een reactie op de opmerking van Roos ; niks meer, niks minder.
Cryofiel
12 jaar geleden
Roosje, Roosje toch... denk nou toch eens na... Wat gebeurt er volgens jou met mensen die in al hun oprechtheid in Allah geloven? Zitten die fout?
Cryofiel
12 jaar geleden
Dus... mensen die in een God geloven die op bepaalde punten precies het tegenovergestelde zegt van wat jouw God zegt, zijn precies even goed bezig als jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RoosVM95 Daarnaast is het nog eens onjuist volgens de doctrine van het christelijk geloof. Alleen mensen die een relatie aangaan met God via Jezus komen in hemel. Hoe een moslim dat zou moeten doen weet ik niet. Als je de bijbel onverdund leest (dus zonder de "alles is zo prachtig bril") zal je zien dat het een verschrikkelijk boek is. Je verdedigt je geloof zonder dat je begrijpt wat je geloof inhoudt (of in zou moeten houden als je de bijbel zou aanhouden). Als je de bijbel niet aanhoudt (wat ik aan je uitspraken aflees) snap ik niet waar je het idee van een god vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roos ; precies het soort gewauwel dat ik bedoelde en waar ik op reageerde. Als God ''let op alles wat ik doe'', hoef ik me over het hiernamaals gelukkig geen enkele zorgen te maken, maar dat is voor mij dus totaal geen issue. Ik weet dat we alleen dit leven hebben om iets van te maken, en niet uitsluitend voor onszelf of gelijkgestemden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach als elk geloof allemachtig prachtig is waarom hebben we dan zoveel moeite met terrorisme? zullen we dat ook maar respecteren? schitterend om in de kerk te zitten en te luisteren naar dingen waar je niets mee hebt. god geloofd in iedereen maar rekent iemand er dus wel op af als je god laat barsten. lekker empatisch!!! dacht dat god zo goed kon vergeven. dus alle kerken kunnen massaal kinderen misbruiken. bewust in de doofpot stoppen. we hangen een lid en de handjes in het weiwater en het is vergeven. rapen, moorden, vraag om vergeving en je komt er ook. duh: wat is dan respect? vrijheid van meningsuiting?
de grootste mafkees kan vooraan in de kerk zitten maar zo fout zijn als satan zelf. de persoon die niet bid en nooit naar de kerk gaat kan het meest respectvol en behulpzaam zijn naar de medemens. ik geloof niet in god, ik moord niet, roof niet bedrieg niet, sta voor anderen klaar en als voor mij de hemelpoort niet open gaat (als ie al bestaat) dan HOEF ik er helemaal niet naar binnen. dan geef ik petrus wel een handje en bedank hem maar sta mijn plaatsje af naar mensen die vinden dat ze er meer recht op hebben dan een ander omdat ze ZELF oordelen over iemand, en ZELF vinden dat ze bepaalde rechten hebben. nee joh, aan mij is dat niet besteed dus laat een ander gewoon de keuze. oordeel niet, beslist niet voor een anders maar zie een ander gewoon als MENS. dat jij van alle geloven vind dat jij het juiste hebt gevonden is op zich al heel bijzonder, maar zo denkt iedereen erover. kijk maar eens wat er goed in de bijbel staat over andere geloven en goeden, dan snap je misschien wat ik bedoel want het is 1 dwingende toestand m.i. en zo is het met elk dik boek dat een bepaald geloof neer zou moeten zetten. respecteer iemand zoals ie is en laat deze persoon zijn eigen keuze maken. god is mij gewoon veel te wreed, dus ik geef mijn stokje fijn door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=8oG_KGeJr6o ?! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, dat je ouders zulke strenge regels aanhouden. Want ze bereiken daarmee juist het tegenovergestelde van wat ze willen. Want er zijn ook Christelijke gezinnen, (ik denk zelfs de meerderheid) waarbij het allemaal veel vrijer aan toe gaat. Mijn man komt ook uit een streng Christelijk gezin en is zich juist daarom af gaan zetten tegen de kerk en het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roos gelooft in god als in een soort sprookje denk ik.

Antwoorden (23)

Zij zullen jou keuze moeten respecteren! Als zij zo sterk gelovig zijn dan weten ze ook dat iedereen een vrije wil heeft. Buiten dat zij maken een keuze en mogen dat niet bij iemand opdringen
Je moet eerlijk zijn! Dat is de enige manier.
En als ze je dwingen kan je altijd nog de duivel aanbidden haha (dat was een grapje! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een keertje met ze gaan praten..
Niet meteen beginnen met schreeuwen tegen elkaar ofs.
Maar gwn even rustig je mening vertellen en vragen waarom het niet ma gen dat je niks fout doet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap je min niet. als je beging op de basis van respect komt je vaak een heel eind. pap, mams, ik begrijp dat jullie ...... (bla bla) maar ik vind dit moeilijk omdat......(uitleg) dus ik zou graag willen weten of het misschien ook mogelijk is om.......(geef aan wat je wil) dingen als; IK vindt, IK wil, JULLIE zijn, jullie doen, jullie vinden, werken niet. (ja die werken perfect als je een strijd wil aangaan maar daar trek je toch aan het kortste eind) +1 dus
Dit is best een moeilijke vraag omdat jouw ouders en jijzelf misschien ook wel in een bepaald wereldje leven met allemaal andere streng gelovige mensen.
En dit wereldje heeft zo zijn eigen leefregels en opvattingen.
Dat doorbreek je niet zomaar even.
En natuurlijk hebben de anderen gelijk met de vrije wil, ik kan nog wel meer dingen uit de Bijbel aanhalen, maar helaas werkt het vaak niet zo en het zijn wel je ouders, hè!
Maar ik vraag me af hoe oud je bent, want wanneer je 14 bent, liggen de zaken heel anders dan voor iemand van 24 of 34..
Je schrijft dat je 'echt helemaal niks mag', daaruit meen ik op te maken dat je nog jong bent en nog thuis woont.

Het is heel goed van je dat je jouw eigen weg onderzoekt en niet automatisch meegaat in wat je ouders denken, maar als je jong bent, ben je nog wel afhankelijk van je ouders en zij hebben, op hun manier, die jij misschien helemaal niet begrijpt, het beste met je voor.

Ik weet niet wat je allemaal graag zou willen en wat je niet mag, maar kleine stapjes doen vaak wonderen.
Dus niet ineens teveel vrijheid van je ouders eisen maar in kleine stapjes naar wat meer vrijheid toewerken. En dat is moeilijk want je bent jong en je wilt zoveel en eigenlijk allemaal NU!
Maar soms heb je een beetje geduld nodig. Misschien dat kleine stapjes wel bespreekbaar zijn?

Verder zou ik niet meteen gaan roepen dat je niet Christelijk wil zijn, de kans is groot dat je dan niet eens serieus genomen wordt.
Ik zou ook voor dit onderwerp de tijd een beetje zijn werk laten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord zo niet beste antwoord en oh ja een +
Cryofiel
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super antwoord. het is idd vaak zo dat ouders ergens zelf niet zoveel moeite mee hebben, maar de druk voelen van anderen. (ja dat kan niet hoor, wat zullen ze wel niet van ons denken!!) beetje raar om dingen voor anderen te bepalen omdat anderen ook dingen voor jouw (ouders dus) kunnen bepalen. maar ja, dat is de macht (en niet die van god) die men ook vaak bij een sectie ziet (oeh auw, dit mag ik vast niet zeggen, maar ik dan ook nog steeds mijn eigen mening natuurlijk omdat ik niets door een ander laat bepalen) ;-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie weet.. deze jongeman/vrouw, kan ook nog gewoon dezelfde denkwijze aanhouden tot zijn 24'' of 34''... Voor nu, zoals gezegde, inderdaad wat rustiger aan.. Het kan, dat je het niks vind, maar het kan ook dat je er niks van afweet, en dat je het dan niks vind.. Jong of oud, ze moeten praten. Er moet een discussie komen (een discussie is niet altijd negatief). Dus wachten.. '' de tijd een beetje zijn werk laten doen'' +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de waardering van dit antwoord!
Praten is in mijn ogen idd het beste advies, PublicEnemy, maar dan wel stapje voor stapje, rustig aan. Eucje, in het klein herken ik het wel dat ik door anderen dingen laat bepalen, zo kon ik vroeger nogal eens knallen met mijn make up, kleding en haar, tegenwoordig wil ik als 'de moeder van..' er toch wat netter uitzien. Maar dit zijn kleine dingetjes waar ik me verder niet aan stoor. Heel anders werkt het wanneer je in een bepaald wereldje leeft waarin er van alles van je wordt verwacht. Dat vlak je niet zomaar even uit maar beperkt je wel enorm in je vrijheid. Er zijn natuurlijk mensen die dit prettig vinden en met hart en ziel volgens deze regeltjes leven, maar wat nu als je dit niet in je hart voelt en de beperking zo op je drukt? Dat heb je niet 1, 2, 3 doorbroken. Er speelt veel meer mee dan alleen de situatie in het gezin waarin het kind wat meer vrijheid wil van de strenge ouders. Met mij valt wel goed te praten wanneer ik volgens mijn kinderen ergens te streng in ben, dan kan ik nog vinden dat ik voor hun eigen bestwil voet bij stuk moet houden maar dan zeg ik dat vanuit mezelf en niet vanuit een groter geheel waar ik ook weer in vastzit.
Daar zit wel een heel groot verschil in, dat deze situatie dan ook weer zo lastig maakt. Voor beide partijen.
vrijheid is iets wat je moet verdienen door te onderhandelen. blijf overleggen met je ouders over de zaken die je wilt bereiken.
het is mede aan je ouders om hierin mee te gaan. als ze star blijven volharden in hun christelijke opvoeding moet je je afvragen hoever je hierin wilt gaan. is het een breuk met je ouders waard?
In dit soort gevallen zie je vaak dat de kinderen zo snel als mogelijk het huis verlaten.

succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrijheid heb je pas als een ander je dit toestaat.
onderhandelen over vrijheid is m.i. geen vrijheid. ik denk dat er ook een middenweg is. de vraagsteller kan gewoon naar de kerk gaan op zijn tijd en bidden bij het eten. maar ze kan ook aan haar ouders vragen of ze het aandurven haar wat meer verantwoording te geven over haar eigen leven.
vraagsteller kan laten zien dat ze verantwoording kan dragen en hier geen misbruik van maakt. als het puur het verzet is tegen het geloof kan je idd drastische keuzes gaan maken, maar ik denk zelf dat dit pas een laatste optie is. vragen naar het waarom lijkt me niet verkeerd.
zijn de ouders te beschermend (satan ligt miss wel overal op de loer) en word de vraagsteller daarom zo kort gehouden? misschien kan de vraagsteller bewijzen naar haar ouders dat ze niet in de truckjes van satan trapt en toch wat meer vrijheid krijgt? zijn de ouders zich uberhaupt wel van het feit bewust dat de vraagsteller andere ideen heeft dan de ouders? een christelijke opvoeding hoeft niet altijd te zeggen dat iemand beperkt wordt van alle kanten en hierin niet de ruimte heeft om zichzelf te ontwikkelen natuurlijk. is dat wel het geval is het vaak een optie om je hiervan los te wrikken en het contact ook met je ouders te verliezen (iets wat bij jehova getuigen helaas ook het geval is als je je rug naar het geloof toedraait)
Weet niet hoe oud je bent.
Dit is ook al eerder gevraagd.
Als je de leeftijd heb dat je eventueel op kamers of in een eigen huisje kunt gaan wonen zou ik dat doen.
Maar daar moet je dan ook de mogelijkheden voor hebben en in je eigen levensonderoud kunnen voorzien.
Blijf je ouders respecteren om hun keuze, maar zij moeten jou ook respecteren.
Als je op jezelf woont wordt dit iets makkelijker dan dat je bij elkaar in huis woont.

Woon je nog thuis en je bent nog jong.
Dan wordt het een stuk moeilijker.
Je zou dan eens met je ouders een gesprek aan kunnen gaan, dat je het geloof erg moeilijk vind.
Maar uit je vraag merk ik ook:
Ik mag echt helemaal niks.
Dus vraag me wel even af:
Misschien als je ouders eens iets losser zouden staan ten opzichte van dingen die jij wil, misschien kun jij dan wat beter ten opzichte van het geloof staan.
Juist doordat er vaak dingen verboden worden gaan jongeren zich afzetten ten opzichte van het geloof.
Denk hier over na, is het inderdaad omdat je heel veel dingen niet mag, leg dat dan aan je ouders uit.
Misschien kunnen jullie ergens een middelweg vinden, zodat en je ouders, als jij, gelukkig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord!+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice plus 1
Je ouders moeten jouw keuze respecteren! Ik vind dat jij er goed aan doet om niet (extreem) religieus te zijn. Probeer je ouders uit te leggen dat al het goede wat het christendom aanbeveelt respect, naastenliefde, kuisheid, deemoedigheid etc etc. Jij dat allemaal ook uit jezelf doet en waardeert en dat je daarbij niet een bepaalde religie nodig hebt. Bovendien kan niemand jou dwingen, je zou een geloof wel kunnen praktiseren maar niemand kan je dwingen om het ook van binnen te geloven en zolang je iets van binnen niet gelooft heeft het ook geen zin om het te praktiseren, in dit geval bijv. naar de kerk gaan.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Lotte!

Herkenbare en goeie vraag. Ik heb zelf ook een aantal jaar geleden een soort afkeer ervaren van het geloof vanwege het gevoel dat het opgedrongen werd of dat als je thuis iets vertelde wat je had meegemaakt gelijk het geloof er bij gehaald werd.

Als eerste is het denk ik goed om te weten dat je ouders dit vanuit liefde doen, zij willen zo graag dat jij een band met Jezus opbouwt, en ze kunnen het je niet geven, ze kunnen je alleen laten zien en horen wat het voor hun betekend.

Dat je je ouders niet wil vertellen hoe jij er eigenlijk over denkt is soms moeilijk maar tegelijkertijd ook heel mooi. Je geeft om je ouders en jou loyaliteit is tegenover hen is groot.

Om jou ouders op een goede manier te vertellen dat je zoekt naar meer vrijheid is iets wat ook geschreven staat in de bijbel. In de bijbel staat dat het kind los moet komen van zijn of haar ouders en dat de ouders het kind ook moeten loslaten. Dit is enorm moeilijk voor ouders maar wel een proces dat er moet zijn. Jij kan niet eeuwig je ouders als centrum nemen en vanuit daar leven. Je ouders proberen je alles mee te geven wat ze belangrijk vinden maar ook jij moet een eigen en zelfstandig beeld van het leven gaan vormen.

Als laatste, het feit dat je niets mag is waarschijnlijk omdat je ouders je willen behoeden voor fouten die zij ooit gemaakt hebben. Maar juist door fouten te maken leren wij en worden wij sterker als mens. Bijvoorbeeld een relatie die stuk loopt waardoor je hart word gebroken is een vreselijk iets, maar in de volgende relatie ervaar je dat liefde nog meer waard kan zijn omdat je het slechtste punt ooit hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij stelt hier dat de ouders willen behoeden voor fouten die ze zelf hebben gemaakt.
Wie zegt dat zij zelf fouten hebben gemaakt?
Denk dat je beter kunt omschrijven: De ouders hebben moeite om het kind los te laten uit angst dat het in aanraking komt met dingen waar ze zelf op dit moment moeilijk mee om kunnen gaan of een afkeer van hebben.
Alleen het is wel de werkelijkheid.
Je kunt geen muurtje om je kind heen bouwen, je zult moeten leren een kind met bepaalde dingen om te gaan en duidelijk er een uitleg over te geven.
Haal er niet gelijk de bijbel bij.
Daar heb zelfs ik nog weleens moeite mee hoor.
Ken hem ook niet heel goed, maar ben wel christelijk opgevoed.
Het stukje 'incest' kwam namelijk ook al in de bijbel voor en daar heb ik het toch wel moeilijk mee, net of dat toen wel mocht.
Herinner me nog een stukje dat een vader bij zijn dochters ging slapen, misschien leg ik het verkeerd uit hoor.
Leer je kinderen om te gaan met deze maatschappij, ook een aantal manieren die ze zelf kiezen, dan heb je de meeste kans dat ze het geloof waarin ze zijn opgegroeid, gaan respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch een + voor je antwoord, vond de rest wel goed.
Vergat deze er bij te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, je hebt helemaal gelijk. Dat had ik anders moeten verwoorden. Het is inderdaad niet alleen het behoeden voor fouten die zij zelf hebben gemaakt. Interessante opmerking. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen opvatting over het geloof, opvoeding en wat waarheid is. Ik kan enigszins wel begrijpen waarom je moeite met de bijbel hebt. Iedereen heeft een eigen interpretatie. Het ging mij er alleen om dat de vraagsteller via de bijbel misschien op gelijk niveau met de ouders kan communiceren en zo met oplossingen kunnen komen. Bedankt voor de opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel goed antwoordvdat kan zorgen voor een stukje begrip naar haar ouders toe, maar hoe kan ze hier dan het beste mee omgaan?
Jij hebt er zelf ervaring mee, schrijf je, heb je dan ook tips of andere adviezen waar ze concreet wat aan heeft? Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft het eigenlijk al, op een goede manier vertellen, maar zou dat werken? Heb je daar ervaring mee, dat het op zo'n manier brengen werkt? (gewoon interesse hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben een beetje voorzichtig met persoonlijke verhalen op internet te zetten, maar nu je er naar vraagt wil ik wel wat delen.
Ik kreeg een paar jaar terug een relatie met een ongelovig meisje. Dit werd met weinig enthousiasme ontvangen en ik werd persoonlijk aangesproken op de 'gevolgen' van een relatie met een ongelovige. Na vele discussies las ik een stukje over hoe belangrijk het is om het woord van god te verkondigen. In de opvolgende discussie vertelde ik mijn ouders hoe mooi het zou zijn als mijn vriendin op deze manier iets ervaart van het geloof en er mee in aanraking komt. Uiteindelijk heeft daarover nooit meer een discussie plaats gevonden en werd ik daarin vrij gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb je wel op een mooie en respectvolle manier gebracht. Eigenlijk heb je precies gedaan wat je zelf wilde, maar zonder op een harde manier tegen je ouders in te gaan. Respect hiervoor! Verder dank je wel dat je dit stukje wilde delen. Ik probeer op de meeste vragen mijn antwoord ook op zo'n manier te verpakken zonder mijn eigen ervaringen te benoemen. Ik begrijp dus dat je voorzichtig bent met delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elk mens maakt fouten, dus vind dat je idd een punt hebt. wie geen fouten maakt kan niet leren, en wie niet leert blijft stilstaan. men noemt het ook wel 'groeien' ontwikkelen 'opgroeien' of volwassen worden'. er is genoeg bekend over kinderen die altijd beschermd zijn en hun vleugels een keer uitslaan. velen gaan keihard op hun snavel, en de levenslesjes hebben niet zelden wat grotere gevolgen.
iemand moet leren met verantwoordelijkheid om te gaan door juiste keuzes te maken. denk dat iedereen wel kan voorspellen wat de scenario's zijn als iemand geen juiste keuze kan maken en geen verantwoordelijkheid kan dragen. mensen die geen fouten maken zijn of niet eerlijk naar zichzelf, of ze hebben een onrealistisch beeld die totaal niet overeen komt met de werkelijkheid.
Ik moest verplicht naar de kerk. Ging op een ander uur dan zij, dat kreeg ik voor elkaar. Ze zwaaiden me uit bij de buitendeur en keken me na om te zien of ik wel richting kerk ging. Dat deed ik.....tot ik buiten zicht was en daarna ging ik mijn eigen route. Wel zorgde ik er voor dat ik aan het eind van de dienst even op het kerkplein informeerde waar de preek over gegaan was.
Ik geloof in God, maar niet in zijn grondpersoneel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er niemand binnen de kerk die je vertrouwt, waar je dit mee kan bespreken, die je bij kan staan als je je ouders wil vertellen dat je niet meer naar de kerk wil, dat kan namelijk wel helpen, je ouders zullen dan makkelijker toegeven, een dominee is ook maar een mens, is ook jong geweest, dus trek de stoute schoenen aan en ga nadenken over wie je kan steunen, succes. Je hoeft niet te vertellen dat je niet gelooft, je kunt ook zeggen dat je volgens de regels wilt leven, dus een goed mens kan zijn, zonder de kerk.Bij mij heeft dat vroeger gewerkt, dus ik hoop dat het bij jou ook werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog iemand die vroeger in hetzelfde schuitje heeft gezeten. Ik moest 2x op een zondag naar de kerk en mocht heel weinig wat anderen wel mochten, vooral op zondag mocht je niets. Ik kreeg zelfd op mijn lazerij omdat ik zo stom was om thuis te vertellen dat ik een ijsje had gekregen van de moeder van een vriendinnetje die jarig was en waar ik na heeeel lang zeuren een uurtje naar toe mocht, op zondag.
Ik had een vriendin van dezelfde kerk, maar zij woonde in het andere deel van de stad. Wij spraken af in de stad en vertelden thuis dat we naar elkaars kerk gingen samen. Onze ouders hadden geen contact met elkaar anders was dit niet gelukt.
Ik heb dit volgehouden tot ik belijdenis moest doen en dat heb ik radicaal geweigerd.
Mijn vader vond dit heel erg, maar mijn moeder zei dat ik mijn eigen keus mocht volgen hierin.
Dus je moet denk ik tot je 18e nog je ouders volgen, dan ben je pas volwassen en kun je je eigen keuze hierin maken.
Wel kun je met je ouders hierover spreken, dat je ze veel te streng vindt en daarom overweegt om uit de kerk te stappen. Misschien krijg je dan wat meer vrijheid. Je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, hoed meegedacht.
+
Cryofiel
12 jaar geleden
'hoed'  -->  'goed'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je nu op terug kijkt Meike2 zou je het weer zo doen of zou je het op een andere manier duidelijk maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je zo niet stellen. Ten eerste ben ik nu geen kind meer, afhankelijk van mijn ouders. Toen was er niet over te praten, (nergens over trouwens). Er werd tégen ons gesproken, niet mét ons. Ze wisten allang dat we(m'n zus en ik) er niet zo happig op waren om naar de kerk te gaan, maar daar werd niet aan getornd.
En waarschijnlijk zou ik het precies weer zo doen als ik in hetzelfde schuitje zou zitten.
Ik ben nog steeds zo dwars. Zodra ik ergens toe gedwongen wordt of in een bepaalde richting wordt gedirigeerd, ga ik eens bij mezelf te rade wat ik eraan wil doen en of het de moeite waard is om er herrie over te maken of me om te draaien en weg te lopen.
Ik adviseer je om eens om met de dominee te praten. Hij is verplicht jullie gesprek vertrouwelijk te houden. Een dominee behoort ook begrip te hebben voor een afwijkend standpunt en zal zeker de kennis moeten hebben dat "geloven" een persoonlijke belevenis is en niet kan worden opgedrongen door ouders. Blijf wel je ouders respecteren! Ook zij hebben hun overtuiging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon meedoen tot je plechtige communie.
Dat moet het kind beslissen of hij wil of nie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel. Jij bent jij en zij zijn zij. Iedereen heeft recht op een eigen levensbeschouwelijke visie maar zo lang je thuis woont gelden natuurlijk de regels van je ouders. Als jij op je zelf gaat wonen en volwassen bent heb jij alle recht om te zijn wie je wilt zijn en om al dan niet te geloven wat jij wilt en daar moeten je ouders gewoon respect voor hebben. Mijn gouden tip; zoek via Google of Wikipedia naar 'Illuminatie ' en je krijgt heel veel uitleg over religie en het Vaticaan en de oorsprong van dit Vaticaan. En wat blijkt, het Vaticaan heeft niets te maken met Religie maar alles met politiek, financiën en macht, 'gecodeerde' boodschappen staan er in de bijbel en het Vaticaan zelf is behangen met symbolen. Deze stammen uit het Oude Rome. Wil je meer weten ga dan naar deze link: http://partydrugs.wordpress.com/2011/12/17/geheimen-van-het-vaticaan/ Ik heb het één en ander voor je op een rijtje gezet. Zelf ben ik Humanistisch, wij humanisten gaan uit van de mens ten opzichte van zichzelf en niet ten opzichte van een God. En veel sterkte, want weet wel dat als je iemands Religie weet te weerleggen met argumenten mensen dit bijna nooit willen horen, immers hun hele levenswereld zou instorten als men de geschiedkundige waarheden kent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je ze het niet verteld weten ze het ook niet, en dan valt er niet veel meer te doen dan het te accepteren.

probeer het toch bespreekbaar te maken, zonder een wijzend vingertje: bv ipv ik mag echt helemaal niets zou je aan kunnen geven dat je meer behoefte hebt aan vrijheid op een bepaald gebeid (zou je bv vaker met vrienden af willen spreken geef dat dan aan met de vraag of het mogelijk is dat je hiervoor de ruimte krijgt)

probeer te voorkomen dat het een strijd gaat worden want deze verlies je uiteindelijk (ouders bepalen alles als het puntje bij het paaltje komt)

misschien dat er een compromis sluiten is? jij gaat naar de kerk maar krijgt ook wat meer vrijheid om je te ontwikkelen en een sociaal leven op te bouwen, met andere mensen in contact te komen door bv een hobby of sport te gaan uitoefenen.

enkel verzetten zal geen oplossing zijn dus wellicht is het verstandig als je vooraf een bepaalde tactiek bedenkt.

weet niet wat je allemaal niet mag en wat je zelf graag zou willen maar als je dit aangeeft kunnen misschien met je meedenken.

succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nuttige tips.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Rieneke1
12 jaar geleden
wijze raad, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx :)
Op het moment dat je bemerkt dat je het geloof van je ouders niet ziet zitten kun je het best eerst tijd nemen om je standpunt te bepalen.
Heb je je standpunt bepaald, dan zullen je ouders daar rekening mee moeten houden.
Geloven is een recht en een genade maar het moet nimmer als een verplichting opgelegd worden.
Op Bijbelse gronden wordt 12 jaar aangehouden dat kinderen hun eigen standpunt moeten gaan bepalen.
Niet toevallen houden joden dan de bar mitswa...

Opdringen van geloof wat soms in streng gelovige gezinnen gebeurt, beschouw ik als heilloos en respectloos.

Ik heb sommige streng Christelijk opgevoede kinderen die braaf tot hun 18e (met tegenzin) naar de kerk gingen ongelooflijk zien ontsporen, omdat ze niet met "de wereld" om konden gaan.

Zelf zijn we ook gelovig en hebben onze kinderen conform
opgevoed maar niet met een verplichtend karakter.
Omdat ik hen mee nam naar onze belevingswereld in het geloof, ben ik ook met hen meegeweest (op uitnodiging)
in waar zij naar toe gingen (mijn zoons behoren tot het zeldzame soort kinderen wat zich niet teveel schaamden voor hun ouders) en zo ben ik meegeweest naar de kroeg, het Casino en de disco etc.

Van jongs af aan ging ik wel met ze naar de bios en we hebben ook TV, ik wilde mijn kinderen niet als naive wereldvreemde jongvolwassenen op pad sturen.

Misschien vind je wat argumenten voor het gesprek met je ouders.

Wees liever eerlijk over jezelf, als je ouders je verstoten hebben ze zelf wat aan GOD uit te leggen, ook jij mag "je kosten berekenen" (dit is in dit verband Bijbels gezien een sleutelterm)

Ik wens je veel sterkte en weest trouw aan jezelf!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige vraag. Zoals anderen zeggen, hangt het allemaal ook erg af van je leeftijd. Ik ben zelf christen, en weet juist ook daarom dat geloof zich niet laat dwingen. Als het goed is, weten jouw ouders dit ook. Zij kunnen jouw niet dwingen tot een bepaalde keuze of levensvisie.

Ik snap dat christen-ouders graag willen dat hun kinderen er ook voor kiezen om christen te zijn. Als je werkelijk gelooft, dan gun je een ander dat ook. Alleen: iemand moet dit zelf ook willen. Je ouders kunnen jou met je neus de kant op zetten waar ze je heen willen hebben, maar ze kunnen je niet dwingen om ook te gaan lopen. Sterker nog: je ziet vaak dat als ouders hun kinderen te weinig vrijheid geven, die kinderen totaal afknappen op de kerk en op het geloof. En niet altijd onterecht, als je het mij vraagt. Christenen leggen elkaar soms dingen op die helemaal niets te maken hebben met datgene wat Jezus leert in de Bijbel.

De vraag is nu hoe jij hierin je weg moet vinden. Als je jong bent en voorlopig nog bij je ouders zult wonen, zul je je tot op zekere hoogte moeten houden aan de regels van je ouders. Ik hoop alleen dat zij jou voldoende vrijheid zullen geven om zelf te ontdekken wat je wilt. Je zegt dat je eigenlijk niets mag van je ouders, en dat vind ik jammer om te horen. In het christendom gaat het namelijk totaal niet om de regeltjes, maar puur om het aannemen en beantwoorden van Gods liefde. Nu is ook dát iets waarvan je zelf zult moeten bepalen of je dat wilt, maar misschien is het zinnig om eens met andere christenen te gaan praten, die niet zo erg de nadruk leggen op de regels. Wie weet ontdek je dan andere kanten van christen-zijn.

Ken je mensen uit de kerk, of christenen van andere kerken, die je vertrouwt en die wat minder gefixeerd zijn op de regels? Als je ouders lid zijn van een kerk die vrij gesloten is en waar mensen over het algemeen weinig omgang hebben met mensen buiten die kerk, zullen ze gemakkelijker luisteren naar bijv. andere ouders uit dezelfde kerk die vertellen dat zij voor hun kinderen andere (vrijere) regels hanteren, dan naar iemand 'van buiten'. Puur omdat de argumenten van andere christenen beter aan zullen sluiten bij de denkwereld van je ouders. Misschien ken je via school docenten, of weet je ouders van vriendinnen, of ooms of tantes waar je mee zou kunnen praten? Voor jou is het denk ik fijn om eens met iemand anders hierover te kunnen praten, en daarbij kan zo iemand jou misschien ook helpen om dit bij je ouders aan te kaarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben jij oud genoeg om voor jezelf op te komen, en eerlijk te zeggen wat er aan de hand is, misschien zijn je ouders er niet mee eens, maar je kunt er wel over leren praten met hun en waarschijnlijk zouden ze het dan proberen te "vergeven"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wachten tot je het huis uit bent ; dan mag je je eigen leven leiden en dat inrichten zoals jij wilt. Zolang je onder hun dak woont, bepalen zij de regels, of jij ze nu leuk vind of niet, en of ze nu een religieuze grondslag hebben of niet.
Veel steng religieuze ouders (eender van welk geloof) hebben er vaak wel wat moeite mee hun schaapjes de kudde te zien verlaten, maar je leeft - gelukkig- in een land met vrijheid van Godsdienst, wat ook betekent dat je zelf mag kiezen GEEN geloof aan te hangen zonder enige consequentie.

Met sommige ouders is daar goed over te praten, met sommige wat moeilijker, en met sommige helemaal niet. Jij kent je eigen ouders natuurlijk het best, maar je zult niet de eerste zijn die verrast wordt op dat gebied. Toen ik besloot / ontdekte dat ik niet meer gelovig was EN daar een keus in had (ik was toen een jaar of 16) zijn er eerst heel wat gesprekken op catechesatie en met de dominee gevolgd - zelfs een hele briefwisseling- voor ik er achter kwam dat er met mijn ouders ook best over te praten was. Niet van harte ofzo, het raakte ze natuurlijk wel, maar uiteindelijk zijn we nog steeds de beste vriendjes gebleven. Zolang we elkaar maar over en weer respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Wanneer je niet met je ouders in gesprek gaat, kun je slechts 'schoppen' tegen hun regels, maar hier zul je weinig mee bereiken. Je zal de (volwassen) confrontatie van het gesprek aan moeten gaan, als je meer vrijheid wilt.

Misschien kun je je eens een klein beetje inlezen in wat de Bijbel te zeggen heeft over vrijheid. (Zie linkjes bij 'Bron') Ik weet dat je juist zonder die leidraad wilt leven, maar om je eigen keuzes te kunnen maken, zul je eerst je ouders moeten overtuigen. Hoe zou je dat beter kunnen doen dan met hun eigen Bijbel?

Je kunt tegen je ouders zeggen dat je snapt dat je nog onder hun ouderlijk gezag valt (als je inderdaad nog onder de 18 jaar bent), maar dat je van heel veel regels niet het nut inziet. Heel veel religieuze regels staan niet in de Bijbel en is juist door mensen bedacht en aan anderen opgelegd. Hoe zou je dan de vrijheid van je geloof kunnen ervaren als het voor jou als een juk aanvoelt? Zonder je ouders voor het hoofd te willen stoten, kun je best zeggen dat je er (mede) door al die regels geen heil meer in ziet. Je kunt pas de 'vrijheid van Christus' ervaren, wanneer je (ook) door je ouders wordt vrijgelaten!

Als je niet weet hoe je je het ouders moet vertellen, dan schrijf je ze een brief (met beetje plagiaat van de antwoorden hier) of je laat ze je vraag en de antwoorden lezen. Ongetwijfeld zullen ze gaan nadenken over de manier waarop ze je christelijke opvoeding tot nu toe hebben aangepakt en hoe ze dat zùllen gaan doen.

* Succes! *

Het eerste linkje laat Galaten 5 zien.
Het tweede linkje laat 1 Korinthe 10:23-33 zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou rustig met je ouders gaan zitten en het vertellen wat dwars zit. Want mij lijkt dat je ouders je niet kunnen dwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lottevv,

Er zijn al een aantal zeer nuttige reacties geweest.

Alleen haal ik de volgende overweging niet uit je post:

Overweeg eens bij jezelf of je niet christelijk wilt zijn omdat je niet in God gelooft (los van wat anderen om je heen van het geloof in God maken) of dat je je alleen afzet tegen de beklemmende omgeving rond je thuis.

Het gesprek dat je met je ouders aan kan gaan zal zeer sterk gaan afhangen van het antwoord dat je jezelf geeft op betreffende vraag. Dat antwoord dat je jezelf geeft kan, als je eerlijk naar jezelf bent, niet fout zijn. Het moet alleen je eigen keus zijn.

Realiseer je dat je alleen met praten met je ouders meer vrijheid zult kunnen bewerkstelligen als je je argumenten kunt vinden in de leefwereld van je ouders. Bijbelse argumenten zullen het best werken. Want gewoonlijk zal iedereen elk genoemd argument afwegen tegen het eigen referentie kader en op grond daarvan antwoorden. Ook je ouders.

Het advies van sommigen om met de dominee te gaan praten is niet verkeerd. Die man zal juist moeten weten en beseffen dat je je eigen weg moet leren vinden en je ook aan de juiste argumenten uit de bijbel moeten kunnen helpen waaruit zal blijken dat je meer eigen verantwoordelijkheid en bijbehorende vrijheid nodig hebt om tot een goede en wijze volwassene uit te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kom gewoon met sterke argumenten dat de god waarin jou ouders geloven niet bestaat. misschien geloven ze er dan zelf ook niet meer in. voor mij is die christelijke god een dictator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor, maar dat is geen goed advies!
denk je dat christelijke ouders zonder nadenken geloven en nooit tegenargumenten gehoord hebben?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je echt dat dat gaat werken? Streng gelovigen staan zo standvastig in hun geloof. Daar kom je niet tussen.
Die hebben overal antwoord op, geloof me. En als ze echt heel streng zijn, kunnen ze je verstoten als je zo roekeloos doet over hun geloof.
Overigens kun je God hier de schuld niet van geven, maar de mensen die zijn geloof op de verkeerde manier uitdragen.
Het is heel simpel!

Zolang je minderjarig bent en bij je ouder woont, zul je je moeten aanpassen aan de thuissituatie, MAAR je mag wel je mening uiten!

Zodra je meerder jarig bent kun je gewoon het geloof laten vallen als je daar niets mee hebt!

De meeste vormen van geweld in de wereld komen voort uit een vorm van geloof!